Yksi historian erikoisimmista Renaulteista täyttää 25 vuotta – jopa tuulilasi oli lisävaruste Sport Spiderissa

Renault tunnetaan pääasiassa perheautoistaan, mutta ranskalaismerkki on tehnyt myös täysiverisiä urheiluautoja. Yksi niistä on 25 vuotta sitten debytoinut Sport Spider.

Renaultin 122-vuotisen historian tunnetuimmat sportit on tehty Alpine-brändin alla, jonka kukoistuskausi oli jo auttamatta ohi 1990-luvun alussa. Pahasti vanhentumaan päässyt A610 alkoi olla aivan elinkaarensa loppupuolella, joten Dieppen tehtaalle kaivattiin uutta valmistettavaa. Uutta tulokasta ei kuitenkaan tehty sittemmin uuden tulemisen kokeneen Alpine-merkin alla, vaan ranskalaiset ideoivat tuoreen Renault Sport -brändin.


Sen ensimmäinen katulaillinen malli oli Sport Spider, joka esiteltiin vielä konseptina keväällä 1995 Geneven autonäyttelyssä. Tuotantoversiota ei tarvinnut odottaa pitkään, koska se nähtiin vielä saman vuoden syksyllä. Alun perin kilpa-autoksi ideoidussa Sport Spiderissa hyödynnettiin radoilta inspiraationsa saanutta tekniikkaa, jollaista oli turha etsiä muista Renaulteista.

Kaksipaikkainen avo tehtiin nimittäin alumiinirungon varaan, ja kori valmistettiin komposiittimuovista. Tämä teki hyvää Sport Spiderin painolle, joka jäi ainoastaan 930 kilon lukemaan. Auton pituudeksi tuli vajaat 3,8 metriä ja leveydeksi reilut 1,8 metriä, kun taas korkeus jäi vain 1,25 metriin ohjaamon takana komeilevasta turvakaaresta mitattuna.





Sport Spider suunniteltiin puhdasveriseksi ajajan autoksi, johon ei kaivattu mitään ylimääräistä. Niinpä autoon ei tarjottu edes ohjaustehostinta, radiota tai lämmityslaitetta, mutta tuulilasin sai sentään ruksittua lisävarustelistalta. Vaikka korirakenne oli todella eksoottinen muihin aikansa Renaulteihin nähden, moottori saatiin napattua suoraan hyllystä.

Sport Spiderin voimanlähteenä palveli nimittäin Clio Williamsiakin vauhdittanut kaksilitrainen vaparinelonen, jonka tuottamat 150 heppaa ohjattiin takapyörille viisipykäläisen manuaalin kautta. Satasen nopeus saavutettiin 6,9 sekunnissa, ja huipuksi kerrottiin 215 km/h. Tuossa vauhdissa tuulilasi alkoi olla jo pakollinen varuste, tai muuten kuski sai vetää umpikypärän päähänsä.

Sport Spider oli sen verran eksoottinen ilmestys, että auton valmistusmäärä jäi kolmen vuoden aikana vain 1493 yksilöön. Harvinaisuus on tehnyt tietysti hyvää autojen hinnoille, ja niinpä Sport Spider on nykyäänkin kaikkea muuta kuin edullinen. Jos äärimmilleen riisuttu kaksipaikkainen avo kuulostaa liiankin epämukavalta laitteelta, autolle löytyy myös tehdasuusi vaihtoehto. Dieppen tehtaalla tehdään nimittäin nykyään jälleen Alpineita, ja nykyinen A110 on Sport Spiderin tavoin erittäin kevyt keskimoottorinen urheiluauto.

>
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Bongaatko erot – Suzukin uusi hybridi-SUV on Toyota RAV4 valepuvussa

Suzukilla on oma ostajakuntansa myös Euroopan markkinoilla, vaikka merkin mallivalikoima on todella pieni isompiin tekijöihin verrattuna. Nyt Suzukin tarjonta...

Ferrari Testarossa oli 80-luvun väärinymmärretty autoikoni

Moni 80-luvulla elänyt muistaa Ferrari Testarossan lukuisista julisteista, pienoisautoista ja tietenkin myöhäisillan tv-viihteenä Miami Vicesta. Miksi jotkut ovat kuitenkin...

Ainutlaatuinen Mustangin vuoden 2003 konseptiauto on tulossa myyntiin

Jos Mustang-kokoelmastasi puuttuu uniikki erikoisuus, on mahdollista ostaa Barrett-Jacksonin kuuluisasta huutokaupasta Ford Mustang GT Covertible, joka nähtiin ensi kertaa...

VW esitteli faceliftatun Tiguanin – suosikki-SUV saa nyt pistokehybridin ja 320-heppaisen R:n

Golf ei ole enää Volkswagenin myydyin malli, vaan nykyään tätä viittaa saa kunnian kantaa Tiguan-katumaasturi. Nyt Wolfsburgin suosikki-SUV saa...

Yli 60 vuoden taru päättyi – viimeiset 6,75-litraisella V8:lla varustetut Bentley Mulsannet valmistettiin Crewen tehtaalla

Autojen malli-iät ovat nykyään yhä lyhyempiä, mutta aivan kaikkia merkkejä tämä ei koske. Bentleyn lippulaiva Mulsanne poistui nyt tuotannosta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...