Yksi historian erikoisimmista Renaulteista täyttää 25 vuotta – jopa tuulilasi oli lisävaruste Sport Spiderissa

Renault tunnetaan pääasiassa perheautoistaan, mutta ranskalaismerkki on tehnyt myös täysiverisiä urheiluautoja. Yksi niistä on 25 vuotta sitten debytoinut Sport Spider.

Renaultin 122-vuotisen historian tunnetuimmat sportit on tehty Alpine-brändin alla, jonka kukoistuskausi oli jo auttamatta ohi 1990-luvun alussa. Pahasti vanhentumaan päässyt A610 alkoi olla aivan elinkaarensa loppupuolella, joten Dieppen tehtaalle kaivattiin uutta valmistettavaa. Uutta tulokasta ei kuitenkaan tehty sittemmin uuden tulemisen kokeneen Alpine-merkin alla, vaan ranskalaiset ideoivat tuoreen Renault Sport -brändin.

-- MAINOS --

Sen ensimmäinen katulaillinen malli oli Sport Spider, joka esiteltiin vielä konseptina keväällä 1995 Geneven autonäyttelyssä. Tuotantoversiota ei tarvinnut odottaa pitkään, koska se nähtiin vielä saman vuoden syksyllä. Alun perin kilpa-autoksi ideoidussa Sport Spiderissa hyödynnettiin radoilta inspiraationsa saanutta tekniikkaa, jollaista oli turha etsiä muista Renaulteista.

Kaksipaikkainen avo tehtiin nimittäin alumiinirungon varaan, ja kori valmistettiin komposiittimuovista. Tämä teki hyvää Sport Spiderin painolle, joka jäi ainoastaan 930 kilon lukemaan. Auton pituudeksi tuli vajaat 3,8 metriä ja leveydeksi reilut 1,8 metriä, kun taas korkeus jäi vain 1,25 metriin ohjaamon takana komeilevasta turvakaaresta mitattuna.

-- MAINOS --




Sport Spider suunniteltiin puhdasveriseksi ajajan autoksi, johon ei kaivattu mitään ylimääräistä. Niinpä autoon ei tarjottu edes ohjaustehostinta, radiota tai lämmityslaitetta, mutta tuulilasin sai sentään ruksittua lisävarustelistalta. Vaikka korirakenne oli todella eksoottinen muihin aikansa Renaulteihin nähden, moottori saatiin napattua suoraan hyllystä.

-- MAINOS --

Sport Spiderin voimanlähteenä palveli nimittäin Clio Williamsiakin vauhdittanut kaksilitrainen vaparinelonen, jonka tuottamat 150 heppaa ohjattiin takapyörille viisipykäläisen manuaalin kautta. Satasen nopeus saavutettiin 6,9 sekunnissa, ja huipuksi kerrottiin 215 km/h. Tuossa vauhdissa tuulilasi alkoi olla jo pakollinen varuste, tai muuten kuski sai vetää umpikypärän päähänsä.

Sport Spider oli sen verran eksoottinen ilmestys, että auton valmistusmäärä jäi kolmen vuoden aikana vain 1493 yksilöön. Harvinaisuus on tehnyt tietysti hyvää autojen hinnoille, ja niinpä Sport Spider on nykyäänkin kaikkea muuta kuin edullinen. Jos äärimmilleen riisuttu kaksipaikkainen avo kuulostaa liiankin epämukavalta laitteelta, autolle löytyy myös tehdasuusi vaihtoehto. Dieppen tehtaalla tehdään nimittäin nykyään jälleen Alpineita, ja nykyinen A110 on Sport Spiderin tavoin erittäin kevyt keskimoottorinen urheiluauto.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Porsche raotti salaisuuden verhoa – uusi 911 GT3 näyttää tältä

Vaikka koko automaailma tuntuu sähköistyvän tai siirtyvän ainakin downsizing-henkisiin turbokoneisiin, myös perinteisiä korkealle kiertäviä vapareita onneksi vielä tehdään. Porschella...

Audi lähtee mukaan Dakar-aavikkoralliin sähköautolla – suunnitteilla on myös paluu Le Mansiin

Audi on sähköistynyt viime vuosina vauhdilla, mikä on näkynyt rinkulamerkin moottoriurheilutoiminnoissakin. Seuraavaksi vuorossa on legendaarisen Dakar-aavikkorallin valloitus sähkön voimin. Audin...

Muistatko vielä Peugeot 405 T16? Tyylikäs tehosedan 90-luvulta

Uusi 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) on jo ehditty julistaa kaikkien aikojen nopeimmaksi Peugeotin katuautoksi. Se ei kuitenkaan ollut...

Lamborghinin viimeiseksi jäänyt etumoottorinen urheiluauto on jo puolen vuosisadan ikäinen – Jarama on nykyään yllättävän aliarvostettu harvinaisuus

Lamborghineista puhuttaessa mieleen tulevat useimmiten villin näköiset keskimoottoriset superautot, mutta maineikas italialaismerkki on tehnyt muunkinlaisia sportteja. Yksi niistä on...

Vertailussa tehokaksikko Tesla Model 3 Performance ja Polestar 2 Performance Pack

Teslan Model 3-sarjan ja Polestarin tehokkaimmat täyssähkömallit edustavat huippusuorituskykyä, modernia virtaviivaisuutta sekä klassista tyylikkyyttä. Polestar 2 huokuu Volvon historiaa Volvon erilliseksi...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.