Renault tunnetaan pääasiassa perheautoistaan, mutta ranskalaismerkki on tehnyt myös täysiverisiä urheiluautoja. Yksi niistä on 25 vuotta sitten debytoinut Sport Spider.
Renaultin 122-vuotisen historian tunnetuimmat sportit on tehty Alpine-brändin alla, jonka kukoistuskausi oli jo auttamatta ohi 1990-luvun alussa. Pahasti vanhentumaan päässyt A610 alkoi olla aivan elinkaarensa loppupuolella, joten Dieppen tehtaalle kaivattiin uutta valmistettavaa. Uutta tulokasta ei kuitenkaan tehty sittemmin uuden tulemisen kokeneen Alpine-merkin alla, vaan ranskalaiset ideoivat tuoreen Renault Sport -brändin.
Sen ensimmäinen katulaillinen malli oli Sport Spider, joka esiteltiin vielä konseptina keväällä 1995 Geneven autonäyttelyssä. Tuotantoversiota ei tarvinnut odottaa pitkään, koska se nähtiin vielä saman vuoden syksyllä. Alun perin kilpa-autoksi ideoidussa Sport Spiderissa hyödynnettiin radoilta inspiraationsa saanutta tekniikkaa, jollaista oli turha etsiä muista Renaulteista.
Kaksipaikkainen avo tehtiin nimittäin alumiinirungon varaan, ja kori valmistettiin komposiittimuovista. Tämä teki hyvää Sport Spiderin painolle, joka jäi ainoastaan 930 kilon lukemaan. Auton pituudeksi tuli vajaat 3,8 metriä ja leveydeksi reilut 1,8 metriä, kun taas korkeus jäi vain 1,25 metriin ohjaamon takana komeilevasta turvakaaresta mitattuna.
Suosittelemme
Sport Spider suunniteltiin puhdasveriseksi ajajan autoksi, johon ei kaivattu mitään ylimääräistä. Niinpä autoon ei tarjottu edes ohjaustehostinta, radiota tai lämmityslaitetta, mutta tuulilasin sai sentään ruksittua lisävarustelistalta. Vaikka korirakenne oli todella eksoottinen muihin aikansa Renaulteihin nähden, moottori saatiin napattua suoraan hyllystä.
Sport Spiderin voimanlähteenä palveli nimittäin Clio Williamsiakin vauhdittanut kaksilitrainen vaparinelonen, jonka tuottamat 150 heppaa ohjattiin takapyörille viisipykäläisen manuaalin kautta. Satasen nopeus saavutettiin 6,9 sekunnissa, ja huipuksi kerrottiin 215 km/h. Tuossa vauhdissa tuulilasi alkoi olla jo pakollinen varuste, tai muuten kuski sai vetää umpikypärän päähänsä.
Sport Spider oli sen verran eksoottinen ilmestys, että auton valmistusmäärä jäi kolmen vuoden aikana vain 1493 yksilöön. Harvinaisuus on tehnyt tietysti hyvää autojen hinnoille, ja niinpä Sport Spider on nykyäänkin kaikkea muuta kuin edullinen. Jos äärimmilleen riisuttu kaksipaikkainen avo kuulostaa liiankin epämukavalta laitteelta, autolle löytyy myös tehdasuusi vaihtoehto. Dieppen tehtaalla tehdään nimittäin nykyään jälleen Alpineita, ja nykyinen A110 on Sport Spiderin tavoin erittäin kevyt keskimoottorinen urheiluauto.