Pian kaikki bensa-aiheinen voi saada samanlaisen kohtelun, kuin tupakkaan ja alkoholiin liittyvät mainokset ja tuotteet.
Aiemmin tässä kuussa YK:n pääsihteeri António Guterres kehotti maailman hallituksia ja tiedotusvälineitä lopettamaan rahan vastaanottamisen fossiilisia polttoaineita edustavalta teollisuudelta. YK:n pääjohtaja syytti energiayhtiöitä “totuuden vääristämisestä, yleisön pettämisestä ja epäilyksen kylvämisestä” koskien ilmastokriisiä. “On estettävä hulluja ruokkimasta hulluutta”, Guterres täräytti.
Guterresin kommentit tulevat autoteollisuudelle kriittisessä tilanteessa. Osa kuluttajista on edelleen epäileväisiä sähköautojen suhteen esityisesti siksi, että monet upouudet sähköautot ovat edelleen huomattavasti kalliimpia, kuin vastaavat fossiilisia polttoaineita käyttävät vaihtoehdot.
YK:n pääjohtaja vaatii mainontaan samanlaisia rajoituksia, kuin tupakkaa ja alkoholia koskee kaikkialla maailmassa. Tupakkamainontaa halutaan rajoittaa ennen kaikkea, jotta vältytään vaikuttamasta lasten mielikuvaan tupakoinnista. Fossiilisten polttoaineiden mainontakielloilla pyritään sen sijaan vaikuttamaan kaikkien kuluttajien käyttäytymiseen.
Jotkut maat, kaupungit ja yritykset ovat jo alkaneet kieltää polttoaineyhtiöiden mainontaa. Esimeriksi Ranska rajoittaa fossiilisista polttoaineista valmistetun hiilen, kaasun ja vedyn myynnin edistämistä, kun taas Amsterdam, Sydney ja Edinburgh rajoittavat myös kaikkien suuripäästöisten yritysten mainontaa. Median puolelta The Guardian, Vox ja ranskalainen Le Monde ovat jo kaikki kieltäneet öljy- ja polttoainemainonnan.
Suosittelemme
Edellä mainitun kaltaisia rajoituksia saattaa kuitenkin olla vaikeampi panna täytäntöön kansallisella tasolla Yhdysvaltojen kaltaisessa maassa . “Vaikka kongressi yrittäisi sitä, fossiilisten polttoaineiden mainoskielto kaatuu lähes varmasti Yhdysvaltain nykyisten lakien oikeudellisten haasteiden vuoksi”, sanoo Harvard Law Schoolin professori Rebecca Tushnet.
Puhuessaan tiedelehti Scientific Americanille Tushnet lisäsi, että ellei tapahdu suurta muutosta korkeimman oikeuden tulkinnassa Yhdysvaltain perustuslaista, jossa kaupallinen puhe on suojattu ensimmäisellä lisäyksellä, fossiilisten polttoaineiden mainonnan kattavaa liittovaltion kieltoa olisi vaikea noudattaa.
Realistisempi lähestymistapa olisi, että hallitus kohdistaisi toimenpiteitä harhaanjohtavia väitteitä esittäviä fossiilisten polttoaineiden yrityksiä kohtaan. Euroopan Unionin talousalueella täyskieltojen ajaminen olisi sitä vastoin helpompaa. Pian voi Suomessakin olla todellisuutta, että Shellin vanhan lelurekan myyminen turuilla ja toreilla muuttuu yhtä laittomaksi, kuin minkä tahansa tupakointiin liittyvän tuotteen kaupittelu on tähän saakka ollut.