Yhden perheen omistama huippuhieno 1967 Pontiac GTO on muskeliautojen aatelia

Jotkut voisivat kutsua tätä autoa jo ylientisöidyksi, mutta voiko 57-vuotiaalle perhekalleudelle antaa liikaa hellyyttä?

Pontiac GTO on yksi ikonisimmista muskeliautoista, jonka vuosimallia 1964 pidetään usein lajityyppinsä ensimmäisenä tyylipuhtaana edustajana. Juttumme vuosimallin 1967 Illinoisista löytyvä yksilö on lisäksi täydellisen virheettömästi entisöity.

Terry Weiner on Pontiacin rakkaalle urheilumallille omistetun GTO Association of America:n pitkäaikainen jäsen, ja yksi klubin teknisistä neuvonantajista. Tällä tittelillä on ollut etunsa, sillä se on auttanut häntä keräämään runsaasti tietoa GTO-malleista, ja oppimaan ihmisiltä, joilla on paljon tietoa ja kokemusta näistä autoista.

Saman perheen omistuksessa vuodesta 1966 lähtien ollut Pontiac GTO valmistui tehtaalta aivan vuoden loppumetreillä 15. joulukuuta. Terry muistaa vieläkin olleensa paikalla, kuinka hänen isänsä tilasi auton Pontiac-jälleenmyyjältä kadun toiselta puolen Chicagossa, ja meni hakemaan sitä. Terryn isä oli innokas GTO-fani, ja hän ehtikin omistaa elämänsä aikana peräti neljä GTO:ta, alkaen vuoden 1964 mallista, ja sitä seuraten vuosimallit 1965, 1967 ja 1970. Hänen isänsä kutsui autoa “Peppyksi” (terhakas), koska konepellin alta löytyi runsaasti potkua.

Terry oli 15-vuotias, kun he vastaanottivat auton, ja oli näin täydellisesti pian valmis ottamaan sen itsekin ajoon. Hän ajoikin autolla koko lukioiän, ja kuten arvata saattaa, niin nuori mies ehti moneen kertaan piirtää autolla runtua asvalttiin. Auto pysyi perheellä, mutta oli vuosikymmenten saatossa jo ehtinyt muuttua melkoisesti ruostepommiksi, koska sillä ajettiin myös osavaltion lumisina talvina.

Terry oli jo pitkään halunnut palauttaa auton alkuperäiseen kuntoonsa, ja teki sen lopulta vuonna 2006. Urakka kannatti, sillä miehen sitkeä työ autonsa parissa palkittiin lopulta näyttelyn parhaana GTO Association of America -yhdistyksen vuosikongressissa Kansasin Wichitassa vuonna 2010.

Suosittelemme

Koska GTO palveli alun perin kokonaisen perheen käytössä, niin siihen ei uutena ruksittu ylimääräisiä tehopalikoita. Tämä GTO onkin varustettu ensisijaisesti mukavuusominaisuuksilla, kuten konepellin kierroslukumittarilla, takaosan huurteenpoistajalla, sähköisellä antennilla, kabiinin puujäljitelmä somisteilla, lämmittimellä, radiolla, kasiraituristereoilla, sekä tehostetuilla jarruilla ja ohjauksella.

Autossa on sen tavanomainen 6,6-litrainen V8-moottori, kuten monessa muussakin aikansa muskelimallissa, kuten vaikka Chevrolet Camarossa. Automaattiin yhdistetystä pannusta saadaan kutiteltua 335 hevosvoimaa, ja sen vääntömomentti miltei 600 Newtonmetriä on ollut suurin kolmesta moottorivaihtoehdosta.

GTO:n moitteeton entisöinti alkuperäisessä Signet Gold -värisävyssä vietiin niin pitkälle, että autoon laitettiin uudelleen kaikki alkuperäiset tehdasmerkinnät kokoonpanosta ja tarkastuksesta aina sen kuljetuksen ja toimituksen aikana syntyneisiin puumerkkeihin saakka. Myös kaikki tehdastarrat uusittiin. Hämmästyttävää kyllä, ylempi jäähdyttimen letku on auton alkuperäinen, ja se on uudenveroisessa kunnossa!

Täydellisesti entisöidyn korin ja sisustuksen ohella kaikki mekaaniset osat on myös uusittu, mikä tekee tästä 60-luvun vintagemuskelista ehkä jopa hienomman, missä kunnossa se lähti aikoinaan autoliikkeen esittelytilasta. Terry nauttii nyt ansaitusti autostaan vieden sitä autonäyttelyihin yhdessä perheensä kanssa toivottavasti vielä pitkälle tulevaisuuteen. Katso alta Youtube-videosta lisää Terrystä ja hänen silmiä häikäisevän kauniista jenkkimuskelista!

LähdeCarbuzz

Lue lisää