X-treme Car Show tuli Ideaparkiin – tässä ovat isänpäiväviikonlopun kuumimmat menopelit

Varsinaista X-treme Car Show’ta ei ole päästy koronan vuoksi järjestämään pariin vuoteen, mutta isänpäiväviikonloppuna tuning- ja jenkkiautoista kiinnostuneet saivat sentään pientä balsamia haavoihinsa. Näyttely pidettiin pienemmässä mittakaavassa Ideaparkin keskusaukiolla, ja sisäänpääsykin oli kaikille ilmainen.

Yksi show’n suurimmista vetonauloista oli Matias Mäenpään Racing Pandem Toyota GR Yaris, eli alun perin ralliauton luokittelua varten kehitetty Toyotan taskuraketti hurjalla korisarjalla ja muilla tuning-osilla höystettynä. Upouuden nelivetosportin uhraaminen tuningin alttarilla ei tulisi ihan jokapojan mieleen, mutta ainakin Mäenpään luomus erottuu joukosta. Tyyli on lähempänä driftaus- tai rata-autoa kuin rallipeliä, mutta toki levikkeet ja spoilerit tässä korissa antavat myös esimakua Kalle Rovanperän ja tiimikavereiden ensi kauden rallitykistä.

Yariksen vieressä komeili Sports Car Centeriltä lainassa ollut Ferrari 488 GTB, jonka muodot eivät juuri tuningia kaipaa. Tapahtuman päälavalla haastateltiin puolestaan australialaislähtöistä Zoran Kanti-Paulia, jonka kuparinsävyiset Moparit komeilivat lavan edessä. Orggiskuntoinen Dodge Coronet vuodelta 1967 sai seuraa kymmenen vuotta vanhemmasta Plymouthista, joka on nimetty Christine-leffan auton mukaan Twistineksi. Modernilla Hemi-tekniikalla varustettu luomus ensiesiteltiin muutama vuosi sitten Lahden näyttelyssä, ja pian se laivataan Dodgen ja omistajansa kanssa Australiaan.

Suosittelemme

Rodejakin oli luonnollisesti esillä, kun taas 1950 Mercury sai edustaa ikivihreää kustom-klassikkoa neliovisessa kuosissa. Ruotsalaisten lippua piti korkealla Lennart Zackrissonin superhieno pro touring -tyylinen avo-Camaro, joka oli esillä vielä lievästi keskeneräisenä. Keskusaukion toisessa päässä rakennettiin Mikael Forsmanin 1969 Mercury Cougaria, joka on saanut korin linjoihin hienosti istuvan fastback-tyylisen katon. Projektiasteella oli myös viereinen Porsche 911, josta on tulossa ainakin työn laadun perusteella todellinen karkki.

Näyttelyn omaperäisimmän auton palkinto on puolestaan annettava vuoden 1975 Saab 96:sta muokatulle WaSaabille, jonka glitteripitoinen vihreä väri, kuplakatto ja peräevä vievät ajatukset George Barrisin ja kumppaneiden kustomeihin yli 50 vuoden takaa. Saabin viimeistelyn tasolla ei haasteta alan ikoneja, mutta erikoisempaa ruotsalaisautoa saa hakea. Näissä tunnelmissa onkin hyvä odotella jo ensi kevättä, jolloin perinteisiä näyttelyjä toivottavasti päästään taas järjestämään kahden vuoden tauon jälkeen.

Lue lisää