Wiesmannin paluu markkinoille viivästyy – urheiluautomerkillä on suunnitteilla toinenkin malli aiemmin kerrotun “gekon” lisäksi

Retrotyylisiä urheiluautoja Saksan Dülmenissä valmistanut Wiesmann meni konkurssiin vuonna 2014, mutta merkki on ollut viime vuosina tekemässä paluuta uusien omistajien voimin. Nyt comeback on kuitenkin viivästymässä alun perin ilmoitetusta aikataulusta.

Uudestisyntyneen Wiesmannin piti esitellä Project Gecko -työnimen alla kulkeva uutuus vielä vuoden 2021 puolella, mutta tästä aikataulusta on jouduttu luopumaan. Geckosta on julkaistu erilaisia tiiserikuvia ja etukäteistietoja jo usean vuoden ajan, ja lakanan alla piilevä retrohenkinen sportti komeilee tälläkin hetkellä Wiesmannin nettisivuilla. Sivuille päivitettyjen tietojen mukaan Geckon kehitystyötä jatketaan edelleen, ja uutisia auton tiimoilta on odotettavissa heti alkuvuodesta 2022.

Lisäksi Wiesmann ilmoittaa esittelevänsä toisen uuden mallin vielä ensi vuoden aikana. Taustalla ovat kuulemma markkinoilla viime vuosina tapahtuneet muutokset, mikä saattaa viitata esimerkiksi sähkövoimanlähteen käyttöön. Mitään muita tietoja ei vielä kerrota, mutta tästäkin projektista on luvassa lisätietoja jo pikapuoliin. Wiesmannin historian valossa toinenkin uusi malli lienee täysiverinen urheiluauto, mutta toisaalta aika moni muukin perinteinen urheiluautomerkki on lähtenyt mukaan crossover- ja katumaasturibuumiin.

Project Geckon alustavat tekniset tiedot on poistettu viimeisen kuukauden aikana Wiesmannin nettisivuilta, mikä herättää kysymyksiä auton lopullisesta voimanlähteestä. Retrotyylisen coupén voimanlähteen piti tulla merkin aiempien mallien tavoin BMW:ltä. Uuden gekon pellin alle kaavailtiin baijerilaismerkin M-divisioonalta lainattua tuplaturbokasia, jonka voimavarat olisi välitetty takapyörille kahdeksanpykäläisen automaatin kautta.

Teholukemaa ei vielä kerrottu, mutta nollasta sataan piti pyrähtää alle 3,5 sekunnissa ja huippunopeudeksi luvattiin noin 320 km/h. BMW:n voimanlähde olisi ollut varmasti traditionalistien mieleen jatkossakin, mutta nyt tämäkään ei ole enää varmaa. Wiesmannin perustajaveljeksistä toinen, eli Friedhelm Wiesmann on muuten innostunut perustamaan yhteistyökumppaniensa kanssa jälleen uuden automerkin. Boldmen-nimisen tulokkaan ensimmäinen malli on tehty BMW Z4:n pohjalta, joten ainakin tällä suunnalla baijerilaiseen tekniikkaan luotetaan jatkossakin.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis on valmis kääntämään takkinsa, jos sähköautojen kysyntä sakkaa

Stellantiksen toimitusjohtaja Carlos Tavares on todennut, että maailman kolmanneksi suurin autonvalmistaja on valmis muuttamaan sähköautostrategiaansa ensi vuoden tärkeiden Yhdysvaltojen ja Euroopan vaalien tulosten perusteella.

Tesla Cybertruckin tuotantomalli esiteltiin vihdoinkin – osa lupauksista jäi kuitenkin täyttymättä

Siitä on kulunut jo neljä vuotta, kun Tesla Cybertruckin tutkielma tuotiin julkisuuteen. Monien viivästysten jälkeen nyt on vihdoinkin tuotantomallin esittelyn vuoro.

Uusi Porsche Panamera esiteltiin – iso luksusauto kallistuu nyt kaarteisiin kuin moottoripyörä

Porsche on jo julkaissut monenlaisia tiisereitä kolmannen sukupolven Panamerasta, ja nyt uutuus tuotiin vihdoinkin julkisuuteen. Panamera ei ole täysin uusi auto, mutta sekä tekniikkaa että ulkonäköä on hiottu kattavasti.

Maailman suurin autonvalmistaja kamppailee yhä vaikeuksien kanssa

”Emme ole enää kilpailukykyisiä”, on Volkswagenin toimitusjohtajan viesti, kun yhtiö vähentää henkilöstöä osana 10 miljardin euron säästökuuria.

Tyyliniekan uusimmat