VW:n testikuski ajoi huippusalaisella uutuudella Mäkkärin autokaistalle – kahdeksannen sukupolven Golf putkahti julkisuuteen pahasti etuajassa

Kompaktiluokan kestosuosikki ja koko segmentin kantaisä, eli VW Golf on edennyt tätä nykyä jo seitsemänteen sukupolveensa. Se on tosin jo aivan elinkaarensa loppumetreillä, koska seiskakorinen Golf esiteltiin jo syksyllä 2012. Seuraajan lanseerauksen lähestyminen ei ole siis mikään suuri yllätys, ja myös Volkswagen itse on valottanut asiaa. Autonvalmistaja paljasti nimittäin jo vuosi sitten, että kahdeksannen sukupolven Golfin tuotanto alkaa tämän vuoden kesäkuussa.

Testiprotot onnistuttiin silti pitämään pois julkisuudesta tähän talveen asti. Volkswagenilla on tapana testata uutuuksiaan yleisillä teillä vasta aivan kehitystyön loppusuoralla, ja niinpä myös upouusi Golf onnistuttiin vangitsemaan kameran linssille noin kuukausi sitten Etelä-Afrikassa. Siellä bongattu punainen proto oli ilmeisesti tuleva GTI, mutta siitä saatiin vain varsin epätarkkaa kuvaa liikkuvasta autosta. Se tuli kuitenkin selväksi, että Golf muuttuu nykymallia matalamman oloiseksi.





Nyt uutuudesta saatiin ensimmäiset tarkat kuvat Saksan maaperältä. Tällä kertaa perusmallin Golfin musta testiprototyyppi bongattiin todella yllättävästä paikasta, eli paikallisen Mäkkärin autokaistalta. Vain kevyesti naamioitua huippusalaista uutuutta ei normaalisti saisi viedä lähellekään tällaisia paikkoja, eli joko testikuskille iski tosi kova hampparin himo tai sitten auto haluttiin vuotaa tahallisesti julkisuuteen hyvissä ajoin ennen virallista esittelyä.

Kuvista käy joka tapauksessa hyvin ilmi, että Golfin kattolinja muuttuu nykymallia matalammaksi erityisesti takareunastaan. Ikonisen automallin muotoja on hiottu tässäkin sukupolvenvaihdoksessa sen verran hillitysti, että myös uuden Golfin tunnistaa heti omaksi itsekseen. Kylkilinjassa on jopa kaikuja parin sukupolven takaa, koska etuovesta lähtevä ja takalokasuojaan asti ulottuva terävä taitos on hyvin samankaltainen kuin kuutoskoppaisessa Golfissa. Testiproton nokassa ja perässä on käytetty vielä jonkin verran naamioteippiä, joka peittää etu- ja takavalojen lopulliset muodot. Niistä pitäisi tulla nykymallia terävämmän ja litteämmän oloiset, mikä tekee myöskin koko autosta entistä leveämmän näköisen.

Uutuus tuotaneen julkisuuteen viimeistään loppukesästä, koska varsinaiseksi esittelypaikaksi on veikkailtu syyskuussa ovensa avaavaa Frankfurtin autonäyttelyä. Uusi Golf on tehty nykymallin perusrakenteen kehitysversion, eli MQB Evon pohjalle. Se tuo mukanaan pidemmän akselivälin, jonka pitäisi parantaa erityisesti takapenkkiläisten polvitiloja. Myös tavaratila kasvaa jonkin verran, ja painonkin pitäisi laskea korkeintaan noin 45 kilolla. Sisustassa entistä useampi nappi korvataan kosketusnäytöllä, ja tämä koskee jopa valokatkaisinta. Tarjolle tulee myös monia verkottumismahdollisuuksia ja osittain autonomisen ajamisen mahdollistavia järjestelmiä.

Pellin alla käytetään kolmi- ja nelisylinterisiä bensaturboja, ja dieselistäkään ei vielä luovuta. Osassa malleista hyödynnetään 48 voltin sähköjärjestelmän mukanaan tuomaa kevythybridiratkaisua, ja myös GTE-pistokehybridi saa jatkoa. Se saa nykymallia enemmän tehoa, ja sama koskee myös GTI:tä sekä nelivetoista R:ää. Täyssähköistä Golfia ei sen sijaan enää jatkossa nähdä, koska upouusi I.D. Neo ottaa tulevaisuudessa sen paikan.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...