Volkswagenin talousjohtaja Arno Antlitz on kertonut autonvalmistajan vaikeasta tilanteesta työntekijöilleen, jotka kiehuvat raivosta yrityksen päätöksestä sulkea kaksi tehdasta kustannusten leikkaamiseksi.
Ikoninen automalli Golf täyttää tänä vuonna pyöreät 50 vuotta, mutta juhlien sijaan saksalaisyrityksen yllä leijuu synkkiä pilviä. Perinteikäs autonvalmistaja on ajautunut ennen näkemättömiin talousvaikeuksiin, ja nyt yhtiön pääpavunlaskija on raottanut tilannetta julkisesti. Talouspäällikkö Arno Antlitz varoitti, että aikaa on vain vuosi tai kaksi kääntää Volkswagenin kurssia.
Volkswagen-konsernin talousjohtaja esitti kommentit yrityksen kokouksessa pääkallopaikalla Wolfsburgissa, jonne osallistuivat yhtiön valtaapitävät toimitusjohtaja Oliver Blume mukaan lukien. Yhtiön tuhannet työntekijät ovat vihaisia, ja huolissaan Volkswagenin suunnitelmista, joissa aiemmin tällä viikolla paljastettiin toimista sulkea kaksi tehdasta kustannusleikkausten nimissä.
Tämä olisi ensimmäinen kerta koko yhtiön historian aikana, kun VW sulkisi tehtaan. The Guardianin mukaan toinen tehtaista olisi autonvalmistuslaitos ja toinen osatehdas. Sikäläinen IG Metall -liitto ole sulkenut pois lakon mahdollisuutta. Blume on perustellut toimia, että muutama työpaikan menetys tänään voisi estää paljon enemmän huomenna.
Antlitz puolestaan selitti läsnäolijoille, että Euroopan automarkkinat ovat supistuneet pandemian jälkeen, ja tuskin enää palaavat sitä edeltäneelle huimaavalle tasolle. Yleinen uusien autojen kysynnän lasku, ja erityisesti sähköautojen myynnin hidastuminen tarkoittavat, että VW myy noin puoli miljoonaa autoa vähemmän vuodessa, mikä antaa enintään kaksi vuotta aikaa leikata tuotantoa, ja alentaa kustannuksia tilanteen muuttamiseksi. Kaiken lisäksi Euroopan tilanne ei ole ainoa alue, joka aiheuttaa VW:lle päänsärkyä.
Suosittelemme
“Kiinasta ei tule enää shekkejä”, on yhtiön toimitusjohtaja Oliver Blume kertonut Wolfsburgin kokoukseen osallistuneille. Blumen puheet viittavat VW:n kamppailuihin yhä pätevämpien ja edullisemmin hinnoiteltujen kilpailevien sähköautojen kanssa Aasian maassa, joka oli vielä muutamia vuosia sitten todellinen lypsylehmä Volkswagenille.
“Autoteollisuus on muuttunut valtavasti volyymisegmentissä vain muutamassa vuodessa”, Blume sanoi The Guardianille. ”Toteutamme yhdessä asianmukaisia toimenpiteitä kannattavuuden parantamiseksi, ja ohjaamme VW:n takaisin sinne, minne se kuuluukin. Tämä on meidän kaikkien vastuulla.”