VW:n slogan vaihtuu päästöjupakan takia

VW ei pääse helpolla eroon päästöskandaalinsa jälkivaikutuksista. Viime viikolla konsernin 2000 johtajaa kokoontui tapaamiseen, jossa pohdittiin kovia kokeneen yhtiön tulevaisuuden suuntaa. Yksi pöydällä olleista asioista oli Volkswagenin slogan.

VW on mainostanut itseään vuodesta 2007 lähtien nasevalla ”Das Auto” -sloganilla. Suomeksi se tarkoittaa yksinkertaisesti autoa. Tämä slogan ei ole muuten Volkswagenin omaa keksintöä, koska Opel käytti samaa mainoslausahdusta Saksassa jo 60-luvulla Kadettin markkinoinnissa. Päästöskandaalin jälkimainingeissa VW:n mainoslause on alkanut tuntua turhan mahtailevalta. Konserni on pyydellyt toimintaansa näkyvästi anteeksi moneen kertaan, ja itsevarma mainoslause ei ole oikein sopinut yhteen Volkswagenin viimeaikaisen PR-sanoman kanssa.

-- MAINOS --

Monet VW-konsernilla suunnitteilla olleet mallit ovat joutuneet ”dieselgaten” uhreiksi, ja nyt Volkswagenin mainoslause kokee saman kohtalon. ”Das Auto” poistetaan vähitellen käytöstä, ja tilalle tulee uusi motto, joka kuulostaa vieläkin helpommalta muistaa. Se on nimittäin kaikessa yksinkertaisuudessaan ”Volkswagen”. Uusi slogan lanseerataan vaiheittain maailmanlaajuisesti.

Yksi sloganin vaihtoa puoltanut henkilö on Volkswagenin henkilöautoista vastaava johtaja Herbert Diess. Hänen mukaansa vanha mainoslause oli turhan ehdoton ja suureellinen päästöjupakan jälkitunnelmissa. Diess totesi, että ”Das Auto” ei viestinyt yrityksen halusta olla teknologian edelläkävijä.

VW on panostamassa lähitulevaisuudessa voimakkaasti mm. sähköautoihin, joten edistyksellisestä teknologiasta kannattaakin viestiä. Sitä voidaan kuitenkin pohtia, kertooko pelkkä ”Volkswagen” tästä yhtään entistä slogania paremmin.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Ranta-Mini tekee paluun – uutta Mokea saa jälleen Isossa-Britanniassa

Alkuperäinen Austin tai Morris Mini oli yksi svengaavan 1960-luvun symboleista, ja samaa voidaan sanoa myös pikkuauton pohjalta tehdystä Moke-rantamallista....

Teslan ostajan opas: Model S vai Model X

Moni Teslan ostaja pähkäilee itselleen sopivaa mallia. Model 3 vs. Model S vertailuita löytyy useita, mutta kahden suurimman mallin,...

Maasturilegendan uusi versio bodattuna – Land Rover Defender näyttää tältä Lumma Designin käsittelyn jälkeen

Alkuperäinen Land Rover Defender poistui muutama vuosi sitten tuotannosta lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen, ja täysin uusi seuraaja on...

Tämä veneen ja auton yhdistelmä on tulossa pian huutokauppaan

Miksi ostaa venettä, kun voi ostaa samalla kertaa myös auton? Jos haluaa tehdä vaikutuksen ensi kesänä rannalla löhöäjiin, niin...

BMW haastaa VW Golf GTI:n – uusi 128ti on baijerilaismerkin ensimmäinen etuvetoinen hot hatch

BMW:n 1-sarja siirtyi viime vuonna pahimpien kilpakumppanien kaltaiseen etuvetoon kahden takavetoisen sukupolven jälkeen. Nyt 1-sarjan mallisto täydentyy 128ti:llä, eli...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...