VW ei pääse helpolla eroon päästöskandaalinsa jälkivaikutuksista. Viime viikolla konsernin 2000 johtajaa kokoontui tapaamiseen, jossa pohdittiin kovia kokeneen yhtiön tulevaisuuden suuntaa. Yksi pöydällä olleista asioista oli Volkswagenin slogan.
VW on mainostanut itseään vuodesta 2007 lähtien nasevalla ”Das Auto” -sloganilla. Suomeksi se tarkoittaa yksinkertaisesti autoa. Tämä slogan ei ole muuten Volkswagenin omaa keksintöä, koska Opel käytti samaa mainoslausahdusta Saksassa jo 60-luvulla Kadettin markkinoinnissa. Päästöskandaalin jälkimainingeissa VW:n mainoslause on alkanut tuntua turhan mahtailevalta. Konserni on pyydellyt toimintaansa näkyvästi anteeksi moneen kertaan, ja itsevarma mainoslause ei ole oikein sopinut yhteen Volkswagenin viimeaikaisen PR-sanoman kanssa.
Monet VW-konsernilla suunnitteilla olleet mallit ovat joutuneet ”dieselgaten” uhreiksi, ja nyt Volkswagenin mainoslause kokee saman kohtalon. ”Das Auto” poistetaan vähitellen käytöstä, ja tilalle tulee uusi motto, joka kuulostaa vieläkin helpommalta muistaa. Se on nimittäin kaikessa yksinkertaisuudessaan ”Volkswagen”. Uusi slogan lanseerataan vaiheittain maailmanlaajuisesti.
Yksi sloganin vaihtoa puoltanut henkilö on Volkswagenin henkilöautoista vastaava johtaja Herbert Diess. Hänen mukaansa vanha mainoslause oli turhan ehdoton ja suureellinen päästöjupakan jälkitunnelmissa. Diess totesi, että ”Das Auto” ei viestinyt yrityksen halusta olla teknologian edelläkävijä.
VW on panostamassa lähitulevaisuudessa voimakkaasti mm. sähköautoihin, joten edistyksellisestä teknologiasta kannattaakin viestiä. Sitä voidaan kuitenkin pohtia, kertooko pelkkä ”Volkswagen” tästä yhtään entistä slogania paremmin.