VW:n slogan vaihtuu päästöjupakan takia

VW ei pääse helpolla eroon päästöskandaalinsa jälkivaikutuksista. Viime viikolla konsernin 2000 johtajaa kokoontui tapaamiseen, jossa pohdittiin kovia kokeneen yhtiön tulevaisuuden suuntaa. Yksi pöydällä olleista asioista oli Volkswagenin slogan.

VW on mainostanut itseään vuodesta 2007 lähtien nasevalla ”Das Auto” -sloganilla. Suomeksi se tarkoittaa yksinkertaisesti autoa. Tämä slogan ei ole muuten Volkswagenin omaa keksintöä, koska Opel käytti samaa mainoslausahdusta Saksassa jo 60-luvulla Kadettin markkinoinnissa. Päästöskandaalin jälkimainingeissa VW:n mainoslause on alkanut tuntua turhan mahtailevalta. Konserni on pyydellyt toimintaansa näkyvästi anteeksi moneen kertaan, ja itsevarma mainoslause ei ole oikein sopinut yhteen Volkswagenin viimeaikaisen PR-sanoman kanssa.

Monet VW-konsernilla suunnitteilla olleet mallit ovat joutuneet ”dieselgaten” uhreiksi, ja nyt Volkswagenin mainoslause kokee saman kohtalon. ”Das Auto” poistetaan vähitellen käytöstä, ja tilalle tulee uusi motto, joka kuulostaa vieläkin helpommalta muistaa. Se on nimittäin kaikessa yksinkertaisuudessaan ”Volkswagen”. Uusi slogan lanseerataan vaiheittain maailmanlaajuisesti.


Yksi sloganin vaihtoa puoltanut henkilö on Volkswagenin henkilöautoista vastaava johtaja Herbert Diess. Hänen mukaansa vanha mainoslause oli turhan ehdoton ja suureellinen päästöjupakan jälkitunnelmissa. Diess totesi, että ”Das Auto” ei viestinyt yrityksen halusta olla teknologian edelläkävijä.

VW on panostamassa lähitulevaisuudessa voimakkaasti mm. sähköautoihin, joten edistyksellisestä teknologiasta kannattaakin viestiä. Sitä voidaan kuitenkin pohtia, kertooko pelkkä ”Volkswagen” tästä yhtään entistä slogania paremmin.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...