VW:n sähköautot sen kuin paisuvat – nyt julkisuuteen putkahti seitsemänpaikkainen ID.6

Volkswagenin sähköauto-offensiivi etenee vauhdilla ID.3:n kanssa koettujen alkuvaiheen softaongelmien jälkeen. Pykälää isompi ja tila-automaisempi ID.4 on Suomessakin jo lähtökuopissaan, ja myös isompia sähkö-Volkkareita on vielä luvassa.

Niiden joukkoon kuuluu ainakin ID.4:n coupé-kattoinen sisarmalli ID.5, hippibussin täyssähköinen uudelleentulkinta sekä Passat Variantin kokoluokkaan sijoittuva sähköfarkku. Lisäksi tulossa on ilmeisesti jo pikapuoliin seitsemänpaikkainen sähkö-SUV ID.6, joka vuosi julkisuuteen täysin naamioimattomana. Kuvat ovat peräisin Kiinan teollisuus- ja tietotekniikkaministeriöltä, jossa uusi katumaasturi on pitänyt ilmeisesti patentoida.

Mallivuotta 2022 edustava ID.6 on kuin XL-kokoinen ID.4 ainakin ensivilkaisulla. Kylkilinja kaartuu lokasuojien kohdalla pitkälti samaan malliin, ja kattopilareihin saa ID.4:n tyyliin joko tummaa tai vaaleaa kontrastiväriä.

Pidemmälle taakse jatkuva kattolinja ja mittavampi akseliväli kertovat kuitenkin, että kyseessä on astetta kookkaampi menopeli. Massiivisempaa vaikutelmaa on haluttu luoda myös takaluukun kannen mustalla pinnalla valot toisiinsa yhdistävän ledinauhan alla sekä auton keulailmeellä.

Suosittelemme

ID.6:n etuvalot ovat jo niin isot, että naamailme vaatii ainakin aluksi sulattelua VW:n muihin sähkömalleihin verrattuna. Lisäksi valojen välissä kulkee perinteistä maskia muistuttava musta muotoiluelementti, joka on kuitenkin sähköautossa umpinainen. Rouheaa katumaasturityyliä löytyy puolestaan etupuskurin isosta mustasta ritilästä, joka sekin lienee pääosin umpinainen.

Kuvien kanssa toimitetun dokumentin mukaan ID.6:n pituus on tarkalleen 4876 milliä, kun taas akseliväliksi kerrotaan 2965 milliä. Seitsemänpaikkainen crossover on siis 292 millimetriä ID.4:ää pidempi, ja akseliväli on venynyt 198 millin verran.

Näiden mittojen ja kompaktin sähkötekniikan ansiosta ID.6:n pitäisi olla perhekäyttöönkin sopiva seitsemänpaikkainen auto. Ainakin Kiinassa uutuutta vauhdittaa taka-akselille sijoitettu 204-heppainen sähkömoottori, mutta luvassa on myös 306 hevosvoiman tehon tarjoava kaksimoottorinen nelivetoversio.

Akkukapasiteetista ja toimintamatkasta ei ole vielä mitään tietoja, mutta ID.4:n 82 kilowattitunnin akkupaketti tarjoaa parhaimmillaan noin 400 kilometrin toimintasäteen. ID.6:n esittelyä odotetaan ainakin Kiinassa vielä tämän vuoden mittaan, mutta vanhan mantereen tilanne jää vielä nähtäväksi.

LähdeCarscoops

Lue lisää