VW:n sähkö-crossover putkahti täysin naamioimattomana julkisuuteen – tässä ovat ensimmäiset kuvat ID.4:stä

Täysin uudelle sähköautojen MEB-perusrakenteelle kehitetty Volkswagen ID.3 on tulossa lähikuukausina myyntiin, ja pian kompaktiluokan hatchback saa seuraa pykälää isommasta crossoverista.

Loogisesti ID.4:ksi nimetty uutuus on jo nähty moneen kertaan naamioteipin peittämänä niin testiajoissa kuin valmistajan omissa promokuvissakin, mutta nyt auto putkahti ensimmäistä kertaa julkisuuteen ilman rihman kiertämää. Tästäkin vuodosta saadaan kiittää Kiinaa tai tarkemmin sanottuna maan teollisuus- ja informaatioteknologiaministeriötä.

-- MAINOS --

Maassa on nimittäin tapana, että autonvalmistajat toimittavat kyseiselle ministeriölle uutuuksistaan täysin sensuroimattomia kuvia, jotka MIIT-lyhenteellä tunnettu ministeriö sitten postaa nettisivuilleen. ID.4:n kohdalla kävi juuri näin, eli täyssähköinen crossover tuli tätä kautta julkisuuteen jo ennen virallista esittelyä. Autoa saa Kiinassa kahtena eri versiona, ja niistä molemmat esiintyvät MIIT:n kuvissa.

Harmaa auto edustaa ID.4 X -mallia, kun taas valkoinen yksilö on ID.4 Crozz kahdella zetalla. Molempien autojen pehmeänpyöreä muotokieli edustaa jo ID.3:ssa nähtyä suuntaa, mutta korkeampi crossover on toki kompaktiluokan hatchbackia muhkeampi ilmestys. Sekä X että Crozz on luonnollisesti tehty samalle pohjalle, mutta autojen mitoissa on silti pieniä eroja erilaisten puskurien ja alustan korkeuden ansiosta.

-- MAINOS --




2765 millin akseliväli ja 1852 millin leveys ovat identtiset, mutta pituudessa ja korkeudessa on vaihtelua. Niinpä katumaasturimaisempi ID.4 X on tarkalleen 4612 milliä pitkä ja 1640 milliä korkea, kun taas ID.4 Crozzin vastaavat mitat ovat 4592 ja 1629 milliä. Molemmat mallit valmistetaan FAW-Volkswagenin paikallisella tehtaalla, ja perusrakenteena palvelee jo ID.3:sta tuttu MEB.

-- MAINOS --

Ainakin Kiinassa ID.4-mallien voimanlähteenä palvelee myös ID.3:n paremmissa versioissa hyödynnettävä 204-heppainen sähkömoottori, joka on asennettu taka-akselille. Myös akkupakettien pitäisi olla vastaavat kuin ID.3:ssa, eli suurin akku mahdollistaa noin 500 kilometrin toimintamatkan NEDC-syklin mukaan mitattuna. Kiinan varustetasoina palvelevat ainakin 1st Edition ja PRO, ja auton myynnin pitäisi alkaa sikäläisillä markkinoilla vielä tämän vuoden aikana.

Jäämme odottelemaan tarkempia tietoja ja kuvia Euroopan versioista, jotka tulevat todennäköisesti myyntiin vasta ensi vuoden puolella.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Mersun hinnat alkaen -sähköauto esiteltiin – EQA on tehty GLA:n pohjalta

Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman...

Teslan lataaminen osa 1: hidaslataus

Tesloilla on ajettu Suomessa kohta viidentoista vuoden ajan. Sähköautoilun murros on aiheuttanut runsaasti muutoksia auton lataamiseen, ja etenkin vanhempien...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.