VW:n sähkö-crossover putkahti täysin naamioimattomana julkisuuteen – tässä ovat ensimmäiset kuvat ID.4:stä

Täysin uudelle sähköautojen MEB-perusrakenteelle kehitetty Volkswagen ID.3 on tulossa lähikuukausina myyntiin, ja pian kompaktiluokan hatchback saa seuraa pykälää isommasta crossoverista.

Loogisesti ID.4:ksi nimetty uutuus on jo nähty moneen kertaan naamioteipin peittämänä niin testiajoissa kuin valmistajan omissa promokuvissakin, mutta nyt auto putkahti ensimmäistä kertaa julkisuuteen ilman rihman kiertämää. Tästäkin vuodosta saadaan kiittää Kiinaa tai tarkemmin sanottuna maan teollisuus- ja informaatioteknologiaministeriötä.

Maassa on nimittäin tapana, että autonvalmistajat toimittavat kyseiselle ministeriölle uutuuksistaan täysin sensuroimattomia kuvia, jotka MIIT-lyhenteellä tunnettu ministeriö sitten postaa nettisivuilleen. ID.4:n kohdalla kävi juuri näin, eli täyssähköinen crossover tuli tätä kautta julkisuuteen jo ennen virallista esittelyä. Autoa saa Kiinassa kahtena eri versiona, ja niistä molemmat esiintyvät MIIT:n kuvissa.

Harmaa auto edustaa ID.4 X -mallia, kun taas valkoinen yksilö on ID.4 Crozz kahdella zetalla. Molempien autojen pehmeänpyöreä muotokieli edustaa jo ID.3:ssa nähtyä suuntaa, mutta korkeampi crossover on toki kompaktiluokan hatchbackia muhkeampi ilmestys. Sekä X että Crozz on luonnollisesti tehty samalle pohjalle, mutta autojen mitoissa on silti pieniä eroja erilaisten puskurien ja alustan korkeuden ansiosta.

2765 millin akseliväli ja 1852 millin leveys ovat identtiset, mutta pituudessa ja korkeudessa on vaihtelua. Niinpä katumaasturimaisempi ID.4 X on tarkalleen 4612 milliä pitkä ja 1640 milliä korkea, kun taas ID.4 Crozzin vastaavat mitat ovat 4592 ja 1629 milliä. Molemmat mallit valmistetaan FAW-Volkswagenin paikallisella tehtaalla, ja perusrakenteena palvelee jo ID.3:sta tuttu MEB.

Ainakin Kiinassa ID.4-mallien voimanlähteenä palvelee myös ID.3:n paremmissa versioissa hyödynnettävä 204-heppainen sähkömoottori, joka on asennettu taka-akselille. Myös akkupakettien pitäisi olla vastaavat kuin ID.3:ssa, eli suurin akku mahdollistaa noin 500 kilometrin toimintamatkan NEDC-syklin mukaan mitattuna. Kiinan varustetasoina palvelevat ainakin 1st Edition ja PRO, ja auton myynnin pitäisi alkaa sikäläisillä markkinoilla vielä tämän vuoden aikana.

Jäämme odottelemaan tarkempia tietoja ja kuvia Euroopan versioista, jotka tulevat todennäköisesti myyntiin vasta ensi vuoden puolella.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Todellisen maasturin paluu – uudessa Ford Broncossa on jopa irrotettavat ovet

Ford Bronco lanseerattiin markkinoille ”maasturien Mustangina” jo vuonna 1965, mutta parhaiten malli taisi saada julkisuutta O.J. Simpsonin pakoautona vajaat...

Myyntiharvinaisuus: 1978 Dodge Aspen Super Coupe

Suomessakin suosittu Dodge Aspen taipui aikanaan myös tehdastekoiseksi erikoisversioksi. Tämä maukas Super Coupe vie ajatukset suoraan diskoa sykkivään 70-luvun...

Mersun F1-moottorisen hyperauton kehitystyö on vihdoinkin loppusuoralla – ensimmäiset asiakasautot luovutetaan vuonna 2021

Mercedes esitteli jo kohta kolmen vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä Project Oneksi nimetyn hyperautotutkielman, jonka kuorten alla murisi aito F1-voimanlähde....

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...