MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

VW:n sähkö-crossover putkahti täysin naamioimattomana julkisuuteen – tässä ovat ensimmäiset kuvat ID.4:stä

Täysin uudelle sähköautojen MEB-perusrakenteelle kehitetty Volkswagen ID.3 on tulossa lähikuukausina myyntiin, ja pian kompaktiluokan hatchback saa seuraa pykälää isommasta crossoverista.

Loogisesti ID.4:ksi nimetty uutuus on jo nähty moneen kertaan naamioteipin peittämänä niin testiajoissa kuin valmistajan omissa promokuvissakin, mutta nyt auto putkahti ensimmäistä kertaa julkisuuteen ilman rihman kiertämää. Tästäkin vuodosta saadaan kiittää Kiinaa tai tarkemmin sanottuna maan teollisuus- ja informaatioteknologiaministeriötä.

Maassa on nimittäin tapana, että autonvalmistajat toimittavat kyseiselle ministeriölle uutuuksistaan täysin sensuroimattomia kuvia, jotka MIIT-lyhenteellä tunnettu ministeriö sitten postaa nettisivuilleen. ID.4:n kohdalla kävi juuri näin, eli täyssähköinen crossover tuli tätä kautta julkisuuteen jo ennen virallista esittelyä. Autoa saa Kiinassa kahtena eri versiona, ja niistä molemmat esiintyvät MIIT:n kuvissa.

Harmaa auto edustaa ID.4 X -mallia, kun taas valkoinen yksilö on ID.4 Crozz kahdella zetalla. Molempien autojen pehmeänpyöreä muotokieli edustaa jo ID.3:ssa nähtyä suuntaa, mutta korkeampi crossover on toki kompaktiluokan hatchbackia muhkeampi ilmestys. Sekä X että Crozz on luonnollisesti tehty samalle pohjalle, mutta autojen mitoissa on silti pieniä eroja erilaisten puskurien ja alustan korkeuden ansiosta.

Suosittelemme


2765 millin akseliväli ja 1852 millin leveys ovat identtiset, mutta pituudessa ja korkeudessa on vaihtelua. Niinpä katumaasturimaisempi ID.4 X on tarkalleen 4612 milliä pitkä ja 1640 milliä korkea, kun taas ID.4 Crozzin vastaavat mitat ovat 4592 ja 1629 milliä. Molemmat mallit valmistetaan FAW-Volkswagenin paikallisella tehtaalla, ja perusrakenteena palvelee jo ID.3:sta tuttu MEB.

Ainakin Kiinassa ID.4-mallien voimanlähteenä palvelee myös ID.3:n paremmissa versioissa hyödynnettävä 204-heppainen sähkömoottori, joka on asennettu taka-akselille. Myös akkupakettien pitäisi olla vastaavat kuin ID.3:ssa, eli suurin akku mahdollistaa noin 500 kilometrin toimintamatkan NEDC-syklin mukaan mitattuna. Kiinan varustetasoina palvelevat ainakin 1st Edition ja PRO, ja auton myynnin pitäisi alkaa sikäläisillä markkinoilla vielä tämän vuoden aikana.

Jäämme odottelemaan tarkempia tietoja ja kuvia Euroopan versioista, jotka tulevat todennäköisesti myyntiin vasta ensi vuoden puolella.

LähdeCarscoops

Lue lisää