VW:n odotettu sähkökonsepti on nimeltään BUDD-e

Volkswagen ilmoitti päästöskandaalinsa jälkimainingeissa panostavansa entistä enemmän sähköautoihin. Merkki julkaisi myös tiiserikuvia uudesta konseptiautostaan, joka luvattiin paljastaa Las Vegasin Consumer Electronics Show -messuilla. Ensikuvista kävi jo ilmi, että kyseessä olisi jonkinlainen uudelleentulkinta legendaarisesta junakeulapakusta.

BUDD-e_2

Nyt BUDD-e-niminen sähkökonsepti on julkaistu koko komeudessaan. Muotoilu on hyvin modernia ja teknohenkistä, mutta maskin ja etuvalojen alareunan linja muistuttaa 1950- ja 1960-lukujen pakuvolkkarin junakeulapokkausta. Toisin kuin esikuvassaan, uudessa konseptissa on massiivinen maski logoineen, joten auton merkki ei ainakaan jää kenellekään epäselväksi. Maskiin on jopa integroitu ledeillä toteutettu tunnelmavalaistus. Etuvalot ulottuvat oviin asti, ja päiväajovalojen muoto on tuttu jo VW:n nykyisistä hybridi- ja sähkömalleista.

Keulan linjojen lisäksi myös kaksivärisyys tuo autoon tiettyä retrohenkeä. Valkoisen auton katto on kuparinruskea, ja kattoon on asennettu aurinkopaneeleja. Lisäksi takapuskurista työntyy ulos eräänlainen säilytyslaatikko, ja peilit on korvattu digitaalitekniikalla. Auto osaa myös verkottua ympäristönsä kanssa viimeisimmän Internet of Things -ajattelun mukaisesti. Niinpä esimerkiksi takapuskurin laatikkoa voidaan käyttää mobiilina toimitusosoitteena netin kautta tehdyille ostoksille.

BUDD-e_4

Sisusta on hyvin futuristinen, ja kojelauta koostuu käytännössä kolmesta yksilöllisesti ohjelmoitavasta ruudusta. Konseptiauton lähes kaikkia toimintoja pystytään ohjaamaan kosketuksen ja eleohjauksen avulla. Tämä koskee jopa ovia! Autossa on lisäksi puheentunnistusjärjestelmä, joka kykenee reagoimaan epämuodollisiinkin komentoihin. Systeemi osaa erottaa myös sen, tuleeko pyyntö kuskilta vai joiltakin matkustajista ja pystyy näin toteuttamaan yksilöllisiä toiveita.

Suosittelemme

BUDD-e ei jääne pelkäksi konseptihötöksi, koska auto on tehty uuden Modular Electric Platform (MEB) -perusrakenteen pohjalle. Tämä sähköautoja varten kehitetty rakenne mahdollistaa isojen akkujen ja sähköisen voimansiirron komponenttien sijoittamisen sisätilojen tai ajodynamiikan suuremmin kärsimättä. BUDD-e sijoittuu mitoiltaan Touranin ja T6-korisen Multivanin väliin, joten se vaikuttaisi enteilevän vastaavankokoisen tila-auton tuotantomallia. Konseptissa on yksi sähkömoottori molemmilla akseleilla, ja toimintasäteen luvataan olevan peräti 600 kilometriä.

BUDD-e_3

Lue lisää