VW:n odotettu sähkökonsepti on nimeltään BUDD-e

Volkswagen ilmoitti päästöskandaalinsa jälkimainingeissa panostavansa entistä enemmän sähköautoihin. Merkki julkaisi myös tiiserikuvia uudesta konseptiautostaan, joka luvattiin paljastaa Las Vegasin Consumer Electronics Show -messuilla. Ensikuvista kävi jo ilmi, että kyseessä olisi jonkinlainen uudelleentulkinta legendaarisesta junakeulapakusta.

BUDD-e_2

-- MAINOS --

Nyt BUDD-e-niminen sähkökonsepti on julkaistu koko komeudessaan. Muotoilu on hyvin modernia ja teknohenkistä, mutta maskin ja etuvalojen alareunan linja muistuttaa 1950- ja 1960-lukujen pakuvolkkarin junakeulapokkausta. Toisin kuin esikuvassaan, uudessa konseptissa on massiivinen maski logoineen, joten auton merkki ei ainakaan jää kenellekään epäselväksi. Maskiin on jopa integroitu ledeillä toteutettu tunnelmavalaistus. Etuvalot ulottuvat oviin asti, ja päiväajovalojen muoto on tuttu jo VW:n nykyisistä hybridi- ja sähkömalleista.

Keulan linjojen lisäksi myös kaksivärisyys tuo autoon tiettyä retrohenkeä. Valkoisen auton katto on kuparinruskea, ja kattoon on asennettu aurinkopaneeleja. Lisäksi takapuskurista työntyy ulos eräänlainen säilytyslaatikko, ja peilit on korvattu digitaalitekniikalla. Auto osaa myös verkottua ympäristönsä kanssa viimeisimmän Internet of Things -ajattelun mukaisesti. Niinpä esimerkiksi takapuskurin laatikkoa voidaan käyttää mobiilina toimitusosoitteena netin kautta tehdyille ostoksille.

BUDD-e_4

-- MAINOS --




Sisusta on hyvin futuristinen, ja kojelauta koostuu käytännössä kolmesta yksilöllisesti ohjelmoitavasta ruudusta. Konseptiauton lähes kaikkia toimintoja pystytään ohjaamaan kosketuksen ja eleohjauksen avulla. Tämä koskee jopa ovia! Autossa on lisäksi puheentunnistusjärjestelmä, joka kykenee reagoimaan epämuodollisiinkin komentoihin. Systeemi osaa erottaa myös sen, tuleeko pyyntö kuskilta vai joiltakin matkustajista ja pystyy näin toteuttamaan yksilöllisiä toiveita.

BUDD-e ei jääne pelkäksi konseptihötöksi, koska auto on tehty uuden Modular Electric Platform (MEB) -perusrakenteen pohjalle. Tämä sähköautoja varten kehitetty rakenne mahdollistaa isojen akkujen ja sähköisen voimansiirron komponenttien sijoittamisen sisätilojen tai ajodynamiikan suuremmin kärsimättä. BUDD-e sijoittuu mitoiltaan Touranin ja T6-korisen Multivanin väliin, joten se vaikuttaisi enteilevän vastaavankokoisen tila-auton tuotantomallia. Konseptissa on yksi sähkömoottori molemmilla akseleilla, ja toimintasäteen luvataan olevan peräti 600 kilometriä.

-- MAINOS --

BUDD-e_3

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Uusi Honda Civic Type R on pian täällä – hot hatch jää bensakoneisten Hondien viimeiseksi mohikaaniksi

Honda Civic Type R on vaihtanut viime vuosina sukupolvea varsin kiivaaseen tahtiin. Pian tulossa on jälleen uusi Type R,...

Nissan julkaisi lisätietoja uudesta Qashqaista – crossoverin moottorivalikoima koostuu pelkästään hybrideistä

Suomen myydyimpien autojen joukkoon kuuluva Nissan Qashqai siirtyy pian kolmanteen sukupolveensa. Crossoverin sisustasta on jo julkaistu ennakkotietoja, ja nyt...

Hyundai julkaisi tiiserikuvia upouudesta sähköautostaan – IONIQ 5 debytoi ensi kuussa

Hyundai esitteli puolentoista vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä 45-nimisen sähköautokonseptin, jonka pelkistetyt linjat yhdistivät futurismia retrohenkeen. Tuotantoversio saa IONIQ 5...

1978 Cobra Mustang II: Joko nyt disco-ajan Musse kiinnostaisi Ebayssakin?

Vaikka kaikki eivät siitä piittaakaan, niin nyt olisi tarjolla se Mustang II, joka tulisi omistaa. Siinä on targa-katto, 302...

Tässä se nyt on – Renault esitteli modernin sähkötulkinnan legendaarisesta Vitosesta

Nostalgialla on suuri arvo nykyisinä sähköistymisen aikoinakin. Kerroimme muutama päivä sitten, että Renault on suunnittelemassa sähkökäyttöisiä retroversioita takavuosien suosikeistaan....

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.