VW:n odotettu sähkökonsepti on nimeltään BUDD-e

Volkswagen ilmoitti päästöskandaalinsa jälkimainingeissa panostavansa entistä enemmän sähköautoihin. Merkki julkaisi myös tiiserikuvia uudesta konseptiautostaan, joka luvattiin paljastaa Las Vegasin Consumer Electronics Show -messuilla. Ensikuvista kävi jo ilmi, että kyseessä olisi jonkinlainen uudelleentulkinta legendaarisesta junakeulapakusta.

BUDD-e_2

Nyt BUDD-e-niminen sähkökonsepti on julkaistu koko komeudessaan. Muotoilu on hyvin modernia ja teknohenkistä, mutta maskin ja etuvalojen alareunan linja muistuttaa 1950- ja 1960-lukujen pakuvolkkarin junakeulapokkausta. Toisin kuin esikuvassaan, uudessa konseptissa on massiivinen maski logoineen, joten auton merkki ei ainakaan jää kenellekään epäselväksi. Maskiin on jopa integroitu ledeillä toteutettu tunnelmavalaistus. Etuvalot ulottuvat oviin asti, ja päiväajovalojen muoto on tuttu jo VW:n nykyisistä hybridi- ja sähkömalleista.

Keulan linjojen lisäksi myös kaksivärisyys tuo autoon tiettyä retrohenkeä. Valkoisen auton katto on kuparinruskea, ja kattoon on asennettu aurinkopaneeleja. Lisäksi takapuskurista työntyy ulos eräänlainen säilytyslaatikko, ja peilit on korvattu digitaalitekniikalla. Auto osaa myös verkottua ympäristönsä kanssa viimeisimmän Internet of Things -ajattelun mukaisesti. Niinpä esimerkiksi takapuskurin laatikkoa voidaan käyttää mobiilina toimitusosoitteena netin kautta tehdyille ostoksille.

BUDD-e_4

Sisusta on hyvin futuristinen, ja kojelauta koostuu käytännössä kolmesta yksilöllisesti ohjelmoitavasta ruudusta. Konseptiauton lähes kaikkia toimintoja pystytään ohjaamaan kosketuksen ja eleohjauksen avulla. Tämä koskee jopa ovia! Autossa on lisäksi puheentunnistusjärjestelmä, joka kykenee reagoimaan epämuodollisiinkin komentoihin. Systeemi osaa erottaa myös sen, tuleeko pyyntö kuskilta vai joiltakin matkustajista ja pystyy näin toteuttamaan yksilöllisiä toiveita.

BUDD-e ei jääne pelkäksi konseptihötöksi, koska auto on tehty uuden Modular Electric Platform (MEB) -perusrakenteen pohjalle. Tämä sähköautoja varten kehitetty rakenne mahdollistaa isojen akkujen ja sähköisen voimansiirron komponenttien sijoittamisen sisätilojen tai ajodynamiikan suuremmin kärsimättä. BUDD-e sijoittuu mitoiltaan Touranin ja T6-korisen Multivanin väliin, joten se vaikuttaisi enteilevän vastaavankokoisen tila-auton tuotantomallia. Konseptissa on yksi sähkömoottori molemmilla akseleilla, ja toimintasäteen luvataan olevan peräti 600 kilometriä.

BUDD-e_3

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Hyundai Sonata – alkuvuosien kompasteluista vakavasti otettavaksi automalliksi

Sonata, tuo eteläkorealaisen autotehtaan toivo esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1985. Eteläkorealainen sonaatti vaikutti alkuun lyhyeltä, sillä parin ensimmäisen...

Tässä se nyt on – Gordon Murrayn T.50 kirjoittaa superautojen sääntökirjan uusiksi

Brittiläinen autonsuunnittelija Gordon Murray vaikutti yli parisenkymmentä vuotta Formula 1:ssä, jossa hän rikkoi rajoja, ja toteutti rohkeasti visioitaan. Keveys...

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...