VW:lle kävi hassusti – uusi Polo ja Touareq lipsahtivat julkisuuteen jo nyt täysin naamioimattomina

Kuudennen sukupolven VW Polo on yksi tämän vuoden odotetuimpia autouutuuksia. Se esitellään syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä, ja niinpä Volkswagen haluaisi pitää uuden Polon salassa mahdollisimman pitkään ennen virallisten kuvien julkaisua. Jotakin meni kuitenkin pahasti pieleen, koska auto bongattiin jo nyt täysin naamioimattomana eteläafrikkalaisella lentokentällä.

Paikallisen CAR-julkaisun lukija Martin Swart onnistui olemaan paikalla juuri oikeaan aikaan, kun testiprototyyppiä peittänyt pressu oli poistettu. Hän meinasi saada kuvan auton sisustastakin, mutta tällöin Polo peitettiin jälleen kiireesti pressun suojaan. Swartin nappaamista kuvista näkyy heti, että Volkkarin pikkuauto muuttuu entistä leveämmäksi. Tämä johtuu siitä, että se tehdään jatkossa mm. Golfista tutun modulaarisen MQB-perusrakenteen varaan.


Polon perustana käytetään tämän luokan autoja varten kehitettyä MQB-A0-pohjalevyä, joka debytoi juuri uudessa Seat Ibizassa. Myöhemmin samaa perusrakennetta hyödynnetään myös Skoda Fabian seuraavassa sukupolvessa. Leveämmän olemuksen lisäksi Polon muotoilua leimaavat monet terävät pokkaukset mm. kyljessä ja puskureissa. Lisäksi maskin yläreunassa on samankaltainen lippa kuin juuri Geneven autonäyttelyssä esitellyssä VW Arteonissa, kun taas mm. sivuikkunoiden ja takavalojen linjat ovat hyvin lähellä edeltäjää.





Uuden Polon moottorivalikoima ulottuu litran kokoisesta kolmipyttyisestä koneesta GTI:n vähintään 200-heppaiseen turboneloseen, ja dieselpuolella tarjolla on eri tehoversioita 1,6-litraisesta TDI:stä. Viisi- ja kuusivaihteisen manuaalin lisäksi Poloon saa myös seitsemänvaihteisen DSG-kaksoiskytkinautomaatin. Sisustassa on puolestaan tavoiteltu luokkansa kärkeen yltävää laatuvaikutelmaa.

Polo ei ollut ainoa lentokentällä bongattu naamioimaton testiprototyyppi, vaan samalla kerralla kameran linssille saatiin vangittua myös tuleva VW Touareg. Siitä onnistuttiin nappaamaan kuva vain etupäästä. VW:n ison katumaasturin tuotantomalli on hyvin lähellä taannoista T-Prime GTE -nimistä konseptia, mutta tuotantoauto vaikuttaa hieman korkeammalta kuin tutkielma. SUV:n näyttävyyttä lisää massiivinen, etupuskuriin asti ulottuva ristikkomaski, joka on hyvin samantyylinen kuin tuoreessa Arteonissa.

Kolmannen sukupolven Touareg perustuu VW-konsernin MLB Evo -nimiselle pohjalevylle, joka on tarkoitettu pitkittäismoottorisiin katumaastureihin. Samaa rakennetta hyödynnetään myös Audi Q7:ssä, Porsche Cayennen seuraavassa sukupolvessa, Bentley Bentaygassa ja Lamborghinin tulevassa Uruksessa, mutta Touaregin moottorivaihtoehdot ovat astetta maanläheisempiä kuin reilusti kalliimmissa sisarmalleissaan.

LähdeCAR
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...