VW T-Roc sai hillityn faceliftin – Golfin kaltaiselle käyttöliittymälinjalle ei kuitenkaan lähdetä

Nelisen vuotta sitten esitelty Volkswagen T-Roc on kuulunut segmenttinsä myydyimpiin autoihin, ja välillä se on jopa syrjäyttänyt Golfin kotimaansa Saksan rekisteröintitilaston ikuiselta ykköspaikalta. Nyt vuorossa on facelift, jossa hyväksi havaittuun reseptiin ei kosketa liiaksi.

Kasvojenkohotus koskee koko mallistoa, eli siitä pääsevät osallisiksi myös perusmallia tuoreemmat R ja Cabriolet. Viimeksi mainittu kuuluu avokattoisena crossoverina automaailman todellisiin erikoisuuksiin, ja se jatkaa myös Golfin sekä Kuplan perinteitä avomallisten kompaktiautojen luokassa. Kaikki T-Rocit saavat tuoreemman naamailmeen, jota korostaa matriisiledeillä varustetuissa autoissa maskiin asti jatkuva valonauha.

Perusledeillä varustetuissa T-Roceissa sitä ei ole, mutta puskurien ja etusumuvalojen designia on hienosäädetty kaikissa malleissa. Myös takavalot ovat aiempaa tummemmat ja grafiikaltaan uudet. Lisäksi matriisilediautoissa on nyt dynaamiset ”vaeltavat” vilkut. Ulkoiset muutokset viimeistellään uusilla vanteilla, joiden koko on 16-19 tuumaa. R-sporttiversion erottaa etupuskurin isoista ilmanottoaukoista, spottisemmasta takapuskurista, tummista etuvaloista, vähintään 18-tuumaisista vanteista, hopeanvärisistä peilinkoteloista ja neljästä putkenpäästä, jotka voi korvata lisävarustelistalta löytyvällä Akrapovicin titaaniputkistolla.

Yksi T-Rocin heikkouksista on ollut todella muovinen sisusta. Sitä on nyt pyritty kohentamaan uudella kojelaudalla, jonka yläosa on pehmustettu Golfin malliin. Mittaristona palvelee kahdeksantuumainen digitaaliruutu, ja tietoviihdejärjestelmän näytöksi saa joko 6,5-, kahdeksan- tai 9,2-tuumaisen ruudun. Yhteensopivuus on taattu sekä Applen CarPlayn että Android Auton kanssa, ja ratti on nyt sama kuin Golfissa. Käyttöliittymä on kuitenkin eri, joten T-Rocissa on jatkossakin omat nappinsa esimerkiksi ilmastoinnin säädöille ja penkinlämmittimille. Lämpötilan säätimet ovat kuitenkin vaihtuneet Golfin tapaisiksi liukukytkimiksi.

Suosittelemme

IQ Drive Travel Assist -niminen systeemi tuo mukanaan uusia ajoavustimia, mutta voimanlähteet ovat pääosin ennallaan. Skaala ulottuu 110-heppaisesta litran kokoisesta TSI:stä R:n 300-hevosvoimaiseen turboneloseen, ja muutama dieselvaihtoehtokin on ainakin joillakin markkinoilla tarjolla. Pistokehybridiä ei edelleenkään saa, mutta neliveto on vakiona Ärrän lisäksi 190-heppaisessa bensakoneessa. Uusittu T-Roc nähtäneen Suomessakin jo lähikuukausina, mutta hinnat eivät ole tätä kirjoitettaessa vielä tiedossa.

LähdeCarscoops

Lue lisää