VW Passat saa jatkoa jopa dieselinä täyssähköisen uutuuden rinnalla – Volkkarin perinnemalli muuttunee kuitenkin luiskaperäksi

Volkswagen Passat tuli markkinoille vuonna 1973 viisiovisena luiskaperänä. Historia toistaa itseään, koska kestosuosikin yhdeksäs sukupolvi on muuttumassa jälleen luiskaperäksi vastatakseen erilaisten crossovereiden heittämään haasteeseen.

Ns. D-segmentin perinteisten automallien myynti on kutistunut viime vuosina kuin pyy maailmanlopun edellä. Niinpä esimerkiksi Toyota Avensista tai Honda Accordia on turha etsiä enää myynnistä, ja Ford Mondeon sekä Citroën C5:n kaltaiset takavuosien suosikitkin muuttuvat crossovereiksi SUV-huutoon vastaamiseksi. Aivan kaikki merkit eivät ole kuitenkaan lähdössä tälle tielle. Ainakin tällä tietoa Opel Insignia olisi saamassa jatkoa myös Stellantis-konsernin alaisuudessa, ja sama koskee myös Skoda Superbista sekä Volkswagen Passatista koostuvaa VW-konsernin duoa.

Passatinkin loppua on ehditty jo uumoilla, koska VW on kehittämässä samaan kokoluokkaan asettuvaa täyssähköistä farmaria, josta on saatu jo esimakua ID. Space Vizzion -nimisen konseptin myötä. Passatilla on kuitenkin edelleen hyvin tärkeä asema varsinkin Saksan kotimarkkinoiden yritysautokaupassa, jossa pitkää matkaa taloudellisesti taittavat dieselitkin ovat yhä arvossaan. Niinpä auto saa jatkoa, mutta korimallit laitetaan uusiksi.





Brittiläisen AutoExpressin tietojen mukaan porrasperä saa tehdä tilaa isolla takaluukulla varustetulle luiskaperälle, eli korimalli olisi sama kuin Skoda Superbissa. Autot myös valmistetaan samassa tehtaassa Slovakian Bratislavassa, ja akselivälitkin lienevät identtiset. Luiskaperämallin lisäksi Passatia tarjotaan jatkossakin farmarina, joka on napannut jo pitkään leijonanosan auton myynnistä. Passatin pohjalta tehdyn arvokkaamman Arteonin taru päättyisi kuitenkin tämän päätöksen myötä nykysukupolveen, koska kahden luiskaperän kehittämisessä samaan segmenttiin ei olisi mitään järkeä.

Seuraavan sukupolven Passatia tarjotaan ainakin kahtena eritehoisena pistokehybridiversiona, joiden sähköisen toimintasäteen pitäisi olla jo lähellä 100 kilometriä. Noin 200-heppaista perushybridiä täydentänee jatkossakin vajaat 250 hevosvoimaa tarjoava GTE, mutta perinteisten bensavoimanlähteiden saatavuudesta ei ole vielä varmuutta. Kaksilitrainen TDI-diesel kuulunee sen sijaan jatkossakin valikoimaan. TDI:n tehoskaala on noin 150-200 hevosvoimaa, ja puhdikkaampien versioiden parina käytetään 4Motion-nelivetoa. Pelkällä sähköllä toimivaa Passatia ei sen sijaan kannata odotella, koska sellaista kaipaaville asiakkaille tarjotaan ID. Space Vizzionin tuotantoversiota.



LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.