VW julkaisi ensimmäiset tiiserikuvat uudistuneesta Arteonista – tarjolle tulee myös shooting brake -tyylinen farmari

Volkswagen toi mallistoonsa jo yli 10 vuotta sitten CC:ksi nimetyn neliovisen coupén Passatin pohjalta. Sen jalanjälkiin astui kolmisen vuotta sitten luiskaperäinen Arteon, joka saa pikapuoliin faceliftin ja täysin uuden farmariversion.

Kasvojenkohotuksen kokenut Arteon esitellään kesäkuun viimeisellä viikolla, mutta VW antoi jo nyt esimakua autosta ensimmäisten tiiserikuvien avulla. Nokan osalta silmiin pistää hieman harvemmilla vaakarivoilla höystetty kromimaski, ja myös puskurissa on tuoreita linjoja. Lisäksi etuvaloista lähtevä päiväajovalonauha vaikuttaisi ulottuvan maskin VW-logoon asti esimerkiksi uuden Golfin parempien versioiden malliin.

Kyljen osalta ei ole uutta kerrottavaa tuoreita vanteita lukuun ottamatta, ja takapäänkin uudistukset jäävät vielä hämärän peittoon. Takavaloihin tulee hyvin todennäköisesti uutta grafiikkaa, ja luultavasti myös takapuskuria hienosäädetään. Korin osalta suurin uudistus on nyt ensimmäistä kertaa tarjolle tuleva shooting brake -henkinen farkku, jossa tyyli menee käytännöllisyyden edelle. Auto ei ole siis Passat Variantin kaltainen kuormajuhta, vaan puhdas lifestyle-tuote.

Shooting braken pitäisi silti tarjota luiskaperämallia mittavampi tavaratila erityisesti korkeuden suhteen. Tiiserikuvissa komeileva sininen Shooting brake kertoo samalla toisestakin lisäyksestä mallistoon, eli Arteonin R-versiosta. Ärrän etupuskurin ilmanottoaukot ovat huomattavasti perusmalleja suuremmat, ja kromi on saanut väistyä kiiltävän mustan tieltä. Lisäksi isot vanteet edustavat R:n omaa designia, ja takapäätä pitäisi koristaa neljä putkenpäätä.

Suosittelemme

Niille löytyy katetta myös pellin alta, koska Arteon R:ää vauhdittaa sama kaksilitrainen turbonelonen kuin tulevassa kahdeksannen sukupolven Golf R:ssä. Huipputehoa pitäisi riittää 333 hevosvoiman verran, jotka ohjataan Haldex-tyyppiselle nelivedolle DSG-kaksoiskytkinautomaatin kautta. Uudistuneen Arteonin sisustaan on puolestaan odotettavissa entistä enemmän kosketuksella toimiva tietoviihdejärjestelmä, joka ei välttämättä ole mikään edistysaskel ainakaan käytettävyyden osalta. Lisäksi tarjolle tulee Travel Assist -niminen järjestelmä, joka kykenee osittain autonomiseen ajoon jopa yli kahdensadan vauhdissa.

LähdeCarscoops

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Vippaa mulle Viitonen – Renaultin pikkuautoklassikko syntyy uudelleen sähköautona

Renault esitteli kolmisen vuotta sitten konseptin täyssähköisestä retrotyylisestä 5:stä. Tutkielma sai sen verran positiivisen vastaanoton, että tämänvuotisessa Geneven autonäyttelyssä ensi-iltansa saava tuotantomalli näyttää lähes identtiseltä konseptiauton kanssa.

Käytettyjen autojen hinnat lähestyvät Yhdysvalloissa jo pandemiaa edeltänyttä tasoa

Käytettyjen autojen markkinat ovat Yhdysvalloissa vahvassa syöksykierteessä, sillä hinnat ovat jatkaneet jyrkkää laskuaan vuoden 2024 alkupuolella. Yleinen hintataso ei ole kuitenkaan vielä saavuttanut pandemiaa edeltävää tasoa tavallista suuremman kysynnän vuoksi.

Tässä on VW-konsernin ensimmäinen täyssähköinen hot hatch – Cupra Born VZ tarjoilee yli 320 hevosvoimaa

Cupra Born on asemoitu Volkswagen ID.3:n sporttisemmaksi sisarmalliksi, mutta hot hatchin statukseen sähköauton voimavarat eivät ole vielä riittäneet. Asian pitäisi muuttua nyt esitellyn VZ:n myötä.

Talvitestissä Citroën C5 X

Citroën C5 X:n talvitesti piti sisällään 1500 kilometriä matka- ja nurkka-ajoa, talvisään eri olomuodoissa nollakelistä lähes 30 pakkasasteeseen.

Tyyliniekan uusimmat