VW julkaisi ensimmäiset tiiserikuvat uudistuneesta Arteonista – tarjolle tulee myös shooting brake -tyylinen farmari

Volkswagen toi mallistoonsa jo yli 10 vuotta sitten CC:ksi nimetyn neliovisen coupén Passatin pohjalta. Sen jalanjälkiin astui kolmisen vuotta sitten luiskaperäinen Arteon, joka saa pikapuoliin faceliftin ja täysin uuden farmariversion.

Kasvojenkohotuksen kokenut Arteon esitellään kesäkuun viimeisellä viikolla, mutta VW antoi jo nyt esimakua autosta ensimmäisten tiiserikuvien avulla. Nokan osalta silmiin pistää hieman harvemmilla vaakarivoilla höystetty kromimaski, ja myös puskurissa on tuoreita linjoja. Lisäksi etuvaloista lähtevä päiväajovalonauha vaikuttaisi ulottuvan maskin VW-logoon asti esimerkiksi uuden Golfin parempien versioiden malliin.

-- MAINOS --

Kyljen osalta ei ole uutta kerrottavaa tuoreita vanteita lukuun ottamatta, ja takapäänkin uudistukset jäävät vielä hämärän peittoon. Takavaloihin tulee hyvin todennäköisesti uutta grafiikkaa, ja luultavasti myös takapuskuria hienosäädetään. Korin osalta suurin uudistus on nyt ensimmäistä kertaa tarjolle tuleva shooting brake -henkinen farkku, jossa tyyli menee käytännöllisyyden edelle. Auto ei ole siis Passat Variantin kaltainen kuormajuhta, vaan puhdas lifestyle-tuote.

Shooting braken pitäisi silti tarjota luiskaperämallia mittavampi tavaratila erityisesti korkeuden suhteen. Tiiserikuvissa komeileva sininen Shooting brake kertoo samalla toisestakin lisäyksestä mallistoon, eli Arteonin R-versiosta. Ärrän etupuskurin ilmanottoaukot ovat huomattavasti perusmalleja suuremmat, ja kromi on saanut väistyä kiiltävän mustan tieltä. Lisäksi isot vanteet edustavat R:n omaa designia, ja takapäätä pitäisi koristaa neljä putkenpäätä.

-- MAINOS --




Niille löytyy katetta myös pellin alta, koska Arteon R:ää vauhdittaa sama kaksilitrainen turbonelonen kuin tulevassa kahdeksannen sukupolven Golf R:ssä. Huipputehoa pitäisi riittää 333 hevosvoiman verran, jotka ohjataan Haldex-tyyppiselle nelivedolle DSG-kaksoiskytkinautomaatin kautta. Uudistuneen Arteonin sisustaan on puolestaan odotettavissa entistä enemmän kosketuksella toimiva tietoviihdejärjestelmä, joka ei välttämättä ole mikään edistysaskel ainakaan käytettävyyden osalta. Lisäksi tarjolle tulee Travel Assist -niminen järjestelmä, joka kykenee osittain autonomiseen ajoon jopa yli kahdensadan vauhdissa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Porsche esitteli uusia pistokehybridejä – Panamera-malliston huippuversiossa on 700-heppainen sähköistetty voimalinja

Porsche Panameran toinen sukupolvi on pysynyt nuorekkaan oloisena, vaikka auto on ollut markkinoilla jo nelisen vuotta. Edelleen ajankohtaisesta tyylistä...

Vanhat Broncot ovat nyt haluttuja – ruostekasoistakin taistellaan Ebayssä

Vielä joitain vuosia sitten Bronco muistettiin Fordin tuotannosta poistuneena mallina, jolla O. J. Simpson päästeli poliisia pakoon 90-luvulla. Näyttävän...

Jäähyväiset pelkälle bensakoneelle – Ford Mondeota saa jatkossa enää hybridinä tai dieselinä

Ford Mondeo astui takavetoisen Sierran saappaisiin vuonna 1993 modernin poikittaismoottorin ja etuvetotekniikan voimin. Keskiluokan Fordin ura on siis venynyt...

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.