VW julkaisi ensimmäiset tiiserikuvat uudistuneesta Arteonista – tarjolle tulee myös shooting brake -tyylinen farmari

Volkswagen toi mallistoonsa jo yli 10 vuotta sitten CC:ksi nimetyn neliovisen coupén Passatin pohjalta. Sen jalanjälkiin astui kolmisen vuotta sitten luiskaperäinen Arteon, joka saa pikapuoliin faceliftin ja täysin uuden farmariversion.

Kasvojenkohotuksen kokenut Arteon esitellään kesäkuun viimeisellä viikolla, mutta VW antoi jo nyt esimakua autosta ensimmäisten tiiserikuvien avulla. Nokan osalta silmiin pistää hieman harvemmilla vaakarivoilla höystetty kromimaski, ja myös puskurissa on tuoreita linjoja. Lisäksi etuvaloista lähtevä päiväajovalonauha vaikuttaisi ulottuvan maskin VW-logoon asti esimerkiksi uuden Golfin parempien versioiden malliin.

Kyljen osalta ei ole uutta kerrottavaa tuoreita vanteita lukuun ottamatta, ja takapäänkin uudistukset jäävät vielä hämärän peittoon. Takavaloihin tulee hyvin todennäköisesti uutta grafiikkaa, ja luultavasti myös takapuskuria hienosäädetään. Korin osalta suurin uudistus on nyt ensimmäistä kertaa tarjolle tuleva shooting brake -henkinen farkku, jossa tyyli menee käytännöllisyyden edelle. Auto ei ole siis Passat Variantin kaltainen kuormajuhta, vaan puhdas lifestyle-tuote.

Shooting braken pitäisi silti tarjota luiskaperämallia mittavampi tavaratila erityisesti korkeuden suhteen. Tiiserikuvissa komeileva sininen Shooting brake kertoo samalla toisestakin lisäyksestä mallistoon, eli Arteonin R-versiosta. Ärrän etupuskurin ilmanottoaukot ovat huomattavasti perusmalleja suuremmat, ja kromi on saanut väistyä kiiltävän mustan tieltä. Lisäksi isot vanteet edustavat R:n omaa designia, ja takapäätä pitäisi koristaa neljä putkenpäätä.

Suosittelemme

Niille löytyy katetta myös pellin alta, koska Arteon R:ää vauhdittaa sama kaksilitrainen turbonelonen kuin tulevassa kahdeksannen sukupolven Golf R:ssä. Huipputehoa pitäisi riittää 333 hevosvoiman verran, jotka ohjataan Haldex-tyyppiselle nelivedolle DSG-kaksoiskytkinautomaatin kautta. Uudistuneen Arteonin sisustaan on puolestaan odotettavissa entistä enemmän kosketuksella toimiva tietoviihdejärjestelmä, joka ei välttämättä ole mikään edistysaskel ainakaan käytettävyyden osalta. Lisäksi tarjolle tulee Travel Assist -niminen järjestelmä, joka kykenee osittain autonomiseen ajoon jopa yli kahdensadan vauhdissa.

LähdeCarscoops

Lue lisää