VW julkaisi ensimmäisen tiiserikuvan 25 000 euron sähkökatumaasturista – T-Crossin seuraaja tulee myyntiin vuonna 2026

Volkswagen esitteli alkuvuodesta ID.2all-nimisen konseptin, joka antoi jo varsin konkreettista esimakua parin vuoden päästä markkinoille tulevasta kompaktista sähköautosta. Sen hinta aiotaan painaa alle 25 000 euron rajapyykin, ja samalta pohjalta on tulossa myös katumaasturiversio.

VW julkaisi nyt tästä sähkö-SUV:sta ensimmäisen tiiserikuvan, josta erottuvat lähinnä kylkiprofiilin pääpiirteet. Niihin kuuluvat isot ja hieman ulospäin pullistetut pyöränkotelot, melko viirumaiset etuvalot ja C-pilarin ritilätyyliset koristeet. Ne tuovat mieleen 1970-luvun Alfa Romeo Montrealissa nähdyn ratkaisun, jos kyseessä eivät ole pelkät tarrat esimerkiksi Volkswagen ID.3:n takimmaisten kattopilarien koriste-elementtien malliin.

Kuva: Volkswagen

Tuotantomallia voidaan odotella myyntiin vuonna 2026, jolloin se astuu polttomoottorien voimin liikkuvan T-Crossin saappaisiin. Jos Volkswagen pitää jatkossakin sähköautojensa ID-alkuisesta nimeämislogiikasta kiinni, auton nimeksi saattaa tulla vaikkapa ID.2x tai ID.2 Cross. Uutuudessa on jo tiiserikuvan perusteella selvästi enemmän rouheaa katumaasturityyliä kuin vaikkapa pehmeänpyöreässä ID.4:ssä, joten kyseeseen saattaa tulla myös kokonaan uusi nimi.

Maastohenkisestä ulkonäöstä huolimatta auton maastokelpoisuus ei yllä kovin pitkälle, jos perusrakenne napataan suoraan tulevan ID.2:n perusmallista. Se tehdään nimittäin Volkswagenin sähköautoista tutun MEB-perusrakenteen edullisemman version varaan, joka sallii ainoastaan yhden etusähkömoottorin ja sen myötä tulevan etuvedon. Akkukootkin ovat todennäköisesti samat kuin hatchback-korisessa ID.2:ssa, eli 38 ja 58 kWh. Hatchbackille on lupailtu parhaimmillaan 450 kilometrin toimintasädettä, mutta painavammassa ja aerodynamiikaltaan huonommassa SUV:ssa lukema jäänee väistämättä pienemmäksi.

Kuva: Volkswagen

Autosta tulee myös hatchbackia kalliimpi, mutta hinnat ovat silti varsin edullista tasoa täyssähköiseksi katumaasturiksi. ID.2:n taksojen povataan alkavan noin 23 000 eurosta, joten SUV:sta perittävä summa lienee vähintään 25 000 euron tasoa. Se ei ole juurikaan enemmän kuin nykyisen T-Crossin kohdalla, joten hintapolitiikan ei ainakaan pitäisi muodostua Volkswagenin edullisimpien sähköautojen menestyksen esteeksi. Koko merkin tulevaisuus riippuu sähköautojen myyntilukemista, koska VW aikoo tarjota pelkästään niitä Euroopan markkinoilla vuodesta 2033 alkaen.

Kuva: Volkswagen
LähdeCarscoops

Lue lisää