VW jatkaa tiiserikampanjaansa – bussivolkkarin seitsemäs sukupolvi on kohta täällä

Harvan auton sukupuun voi sanoa jatkuvan katkeamattomana yli 70 vuoden ajan. VW:n paketti- ja bussimalli on kuitenkin tällainen tapaus. T1-nimellä tunnettu ensimmäinen sukupolvi näki päivänvalon vuonna 1950, ja seitsemäs sukupolvi on aivan nurkan takana.

VW on julkaissut T7:stä jo useita tiiserikuvia lyhentääkseen odotusaikaa pikkubussin viralliseen esittelyyn, joka koittaa jo pian. Tällä kertaa saksalaisvalmistaja julkaisi kuvia ja tietoja uutuuden sisustasta. Matkustamon takaosassa on parhaimmillaan viisi siirrettävää ja irrotettavaa erillisistuinta, ja toisen rivin penkit pystyy kääntämään 180 asteen verran. Näin kakkos- ja kolmosrivin matkustajat voivat keskustella nokikkain toistensa kanssa. Mikään uusi idea tämä ei kuitenkaan ole, vaan vastaava järjestely nähtiin jo vuonna 1979 debytoineessa T3-sukupolvessa.



Vaihteiston valintavivun shift by wire -tekniikka on sen sijaan uutta. Sähköisen tekniikan ansiosta vaihteiston valintanapit on voitu sijoittaa kojelautaan 10-tuumaisen keskinäytön vasemmalle puolelle, jolloin etuistuinten välistä vapautuu perinteisen vaihdekepin viemää tilaa. Näin etupenkkiläiset voivat taukojen aikana käväistä helposti takaosastolla tarkastamassa vaikkapa perheen pienimpien kuulumiset tai hakemassa evästä kylmälaukusta. Lisäksi sisätiloissa on kiskoilla kulkeva pöytä, jota voi siirrellä tarpeen mukaan eri paikkoihin.





Sähköinen vaihteenvalitsin tarkoittaa myös sitä, että T7:ää saa enää DSG-kaksoiskytkinautomaatilla. Käsijarrukin on sähköistä mallia, ja molemmilla kyljillä on liukuovet helpottamassa kulkua. Lisäksi autoon saa ison panoraamakaton, joka tuo matkustamoon mukavasti valoa. Toisin kuin edeltäjänsä, T7 tehdään Volkswagenin henkilöautojenkin alta löytyvän MQB-perusrakenteen varaan. Perinteisten bensa- ja dieselkoneiden rinnalla nähdään myös pistokehybridivoimalinja, ja nelivedonkin pitäisi tulla tarjolle.

Henkilöautopohjainen perusrakenne tarkoittaa myös sitä, että T7:stä ei tule pakettiversiota. Pakettiauton tarvitsijoille myydään edelleen nykyistä T6.1-sukupolvea, joka on alun perin jo 2003 esitellyn T5:n facelift-versio. Pakettiversion puuttuessa uuden T7:n valmistusmäärät jäävät väistämättä pienemmiksi kuin edeltäjiensä kohdalla, mutta tavoitteena on kuitenkin 25 000 yksilön vuosittainen tuotantomäärä. Puhdasta sähköbussia haluaville tarjotaan puolestaan retrohenkisen ID. Buzzin tuotantoversiota, jonka pitäisi olla myynnissä parin vuoden päästä. Tältä pohjalta kehitetään myös täyssähköinen pakettiauto jakelukäyttöön.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.