MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

VW ID. LIFE sai ensi-iltansa Münchenin autonäyttelyssä – 20 000 euron hintainen sähköpikkuauto tulee tuotantoon vuonna 2025

Volkswagenin ID-sähkömallit ovat tähän asti toistaneet keskenään hyvin samankaltaista pehmeänpyöreää muotokieltä, ja perusmallien veto on ollut aina takana. Nyt tähän tulee muutos Münchenin autonäyttelyssä esitellyn ID. LIFE:n myötä.

Se on tutkielma, joka antaa esimakua neljän vuoden päästä tuotantoon tulevasta täyssähköisestä pikkuautosta. ID. LIFE on tehty sähköautoihin tarkoitetun MEB-perusrakenteen pienemmän version varaan, ja voima välittyy ensimmäistä kertaa tämän pohjalevyn historiassa pelkästään etupyörille. Konseptia vauhdittaa 230 hevosvoiman tehon tuottava sähkömoottori, joka kiihdyttää auton parhaimmillaan 6,9 sekunnissa nollasta sataan. 57 kWh:n akkupaketti mahdollistaa puolestaan 400 kilometriin ulottuvan toimintasäteen.

Toisin kuin tähänastiset ID-mallit, uusi pikkuautotutkielma edustaa suorastaan kulmikasta designia. Muodoissa voi nähdä myös retrohenkisiä vivahteita esimerkiksi ensimmäisen sukupolven Golfiin tai Poloon. Pysty keula ja tuulilasi tuovat autoon toisaalta myös katumaasturimaista tyyliä. Ledivalot on upotettu niin edessä kuin takanakin korin pintaan, ja ne ovat myös symmetriset auton molemmissa päissä. Mustavalkoista ulkoväriä on höystetty vielä lakan joukkoon sekoitetuilla puuhippusilla, jotka tuovat pintaan ekohenkistä kontrastia. Lisäksi konseptin irrotettava kangaskatto on tehty kierrätetyistä muovipulloista.

Suosittelemme


LIFE:n sisätilat on puolestaan räätälöity leffa- ja peliharrastajien ehdoilla. Kojelaudasta tulee esiin tuulilasin sisäpinnan peittävä 34-tuumainen ruutu, jolle voidaan heijastaa esimerkiksi elokuvia. Lisäksi autoon on sovitettu oma pelikonsoli, joka hyödyntää suurimman osan näytöstä. Konseptin istuimissakin on otettu huomioon monenlainen viihdekäyttö. Etuosaston sohvapenkin voi taittaa esimerkiksi kokonaan alas, jolloin takaistuimella leffaa katsovat voivat hyödyntää etuistuimia jalkatukina. Takaistuimetkin voi taittaa alas, jolloin käyttöön saadaan kaksi metriä pitkä sänky.

Perinteistä tietoviihdejärjestelmän ruutua sisustasta ei kuitenkaan löydy. Tämä johtuu siitä, että kuskin oma älypuhelin tai tabletti on tarkoitus kiinnittää kojelautaan magneetin avulla. Puhelimen saa liitettyä auton käyttöjärjestelmään, jolloin useimpien toimintojen operointi hoituu sen kautta. Sähköauton ekostatukseen sopivasti sisustassa on hyödynnetty monia kestävän kehityksen mukaisia materiaaleja, kuten bioöljyä ja luonnonkumia.

LIFE on kuulemma suunniteltu erityisesti nuorempia asiakkaita varten, jotka haluavat pelkän siirtymisvälineen sijasta auton tarjoamia elämyksiä. Vuonna 2025 luvassa olevan tuotantoversion hintakin on asemoitu tätä kohderyhmää silmälläpitäen, koska Volkswagenin pienimpään sähköautoon pitäisi päästä käsiksi noin 20 000 eurolla.

LähdeCarscoops

Lue lisää