VW:n ID.3-täyssähköauto on saatu vihdoinkin täysipainoisesti markkinoille alun softaongelmien jälkeen. Täysin uudelle MEB-perusrakenteelle tehty ID.3 saa pian seuraa astetta sporttisemmasta espanjalaisserkusta.
Samalle perusrakenteelle tehdyt sisarmallit eivät ole VW-konsernille mitään uutta, koska tätä strategiaa on hyödynnetty jo 1990-luvulta lähtien. ID.3:n Espanjan-serkkuakin on tiedetty odottaa parisen vuotta, koska Seat esitteli kevään 2019 Geneven autonäyttelyssä el-Born-nimisen tutkielman, joka näytti jo täysin tuotantovalmiilta. Tämän jälkeen espanjalaisten strategia on mennyt kuitenkin uusiksi. Omaksi sporttibrändikseen nostettu Cupra on saanut entistä enemmän palstatilaa, joten myös el-Bornista tehtiin Cupra.
Samalla sähköauton muotoja viilattiin alkuperäistä tutkielmaa urheilullisemmiksi ja ulkonäköön sekä sisustaan tuotiin Cupran tunnusmerkkinä toimivia kuparinvärisiä tehosteita. Cupra el-Bornista on julkaistu jo ensimmäiset kuvatkin, vaikka myynnin aloitus antaa odottaa vielä itseään. Merkkiä vetävä Wayne Griffiths antoi nyt lisätietoja uutuuden tekniikasta. El-Borniin tulee erityisesti ohituksia helpottava toiminto, joka muistuttaa toimintaperiaatteeltaan esimerkiksi Sport Chrono -paketilla varustetun Porsche 911:n overboost-moodia.
Cupra el-Bornissa on siis oma nappinsa, jota painamalla auto luovuttaa kuskin käyttöön hetkellisesti lisäannoksen sähkövoimaa. Jatkuvaa iloa tästä toiminnosta ei ole, mutta vaikkapa pitkää rekkaa ohitettaessa lisäbuustia osaa varmasti arvostaa. Tämän lisäksi espanjalaisinsinöörit hienosäätävät sähköauton mukautuvaa iskunvaimennusta sporttisempaan suuntaan. Niinpä Cupran oman DCC Sport -alustan pitäisi tarjota ID.3:a hauskempi ajettavuus mutkapätkillä.
Suosittelemme
Lisäksi luvassa on kuulemma vielä tehokkaampia versioita el-Bornista, joten täysiverinen sähköinen hot hatch voi olla jo lähellä toteutumista. Cupran tulevaisuutta ei ole kuitenkaan laskettu pelkän sähkön varaan, vaan luvassa on todellista musiikkia myös vanhan koulukunnan bensapäiden korville. Griffiths vahvisti nimittäin samalla, että Formentor-crossover saa nokalleen Audin upeaäänisen 2,5-litraisen turboviitosen, jonka teholukema lienee lähellä 400 hevosvoimaa.