VW Golfin taru saattaa päättyä – uuden polttomoottoriauton kehittäminen tulisi liian kalliiksi

Kompaktiluokan ehkä ikonisin malli on Volkswagen Golf, jonka mukaan koko segmenttiä on kutsuttu jo 1970-luvulta lähtien. Golfin taru saattaa kuitenkin päättyä nykyisen kahdeksannen sukupolven jälkeen.

Volkswagen kertoi vielä viime vuoden alkupuolella, että Golf, T-Roc, Tiguan sekä Passat saisivat polttomoottoreilla varustetut seuraajat ennen kuin merkistä tulee täyssähköinen 2030-luvulla. Nyt saksalainen Welt tietää kuitenkin kertoa, että seuraavan Golfin kohtalo on vaakalaudalla. Lopullista päätöstä asiasta ei ole vielä saatu aikaan, mutta ratkaisu aiotaan tehdä vuoden sisällä.

Se on varmaa, että nykyinen Golf saa vielä faceliftin vuonna 2023 tai 2024, ja mallin elinkaari voisi maksimissaan jatkua vuoden 2028 tienoille. Sen jälkeen alkaa kuitenkin Golfin ”harmaa aika”, koska 2030-luvulla EU-alueella ollaan siirtymässä joko täyssähköisiin tai muuten nollapäästöisiin autoihin. Täysin uuden Golfin elinkaari jäisi väistämättä normaalia seitsemää tai kahdeksaa vuotta lyhyemmäksi, ja taloudellisesti tässä ei olisi välttämättä enää järkeä.

VW:n toimitusjohtaja Thomas Schäferin mukaan sähköautot alkavat olla tuossa vaiheessa kannattavampia valmistaa erityisesti pienemmissä segmenteissä, koska Euro 7 -tason päästömääräysten täyttäminen nostaa keskimääräisen polttomoottoriauton hintaa noin 3000-5000 euroa. Pikku- tai kompaktiauton kohdalla tällainen lisäkustannus tarkoittaisi melkoista osuutta auton kokonaishinnasta, jolloin täyssähköinen auto alkaa olla jo edullisempi vaihtoehto.

Suosittelemme

Volkswagen on kehittämässä neljää melko edullista sähköautoa vuoden 2025 tienoille. Merkin pienimmäksi sähköautoksi on asettumassa ID.2, jonka hintojen odotetaan alkavan alle 25 000 eurosta. Auto olisi tämän myötä samassa hintaluokassa Golfin kanssa, ja tältä pohjalta nähdään myös Skoda- ja Cupra-sisarbrändien omat tulkinnat. Noin 350-400 kilometrin toimintasäteen tarjoava sähköpikkuinen olisi ulkomitoiltaan nykyistä Golfia pienempi, mutta kompakti sähkötekniikka mahdollistaisi vastaavat sisätilat.

Lisäksi ulkomitoiltaan Golfin kokoinen ID.3 on saamassa jatkoa tulevaisuudessakin. Jos Golf-nimestä luopuminen aiheuttaa liian suurta tuskaa, miten olisi ID Golf seuraavan sukupolven nimenä?

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat