Volkswagen esitteli Golf GTI:n yläpuolelle joka nurkasta raapivan R32:n 20 vuotta sitten. 3,2-litrainen VR6 on ollut historiaa jo pitkään, mutta R32:sta pelkäksi R:ksi muuttunut hot hatch on porskuttanut eteenpäin jatkuvasti tehokkaammaksi muuttuneen kaksilitraisen turbonelosen voimin.
Kahdeksannen sukupolven Golfin pohjalta tehdyssä nyky-Ärrässä EA888-koodilla tunnettu voimanlähde luovuttaa virallisten lukemien mukaan 320 hevosvoiman huipputehon ja 420 newtonmetrin maksimiväännön, jotka kiidättävät kompaktin hatchbackin reilusti alle viidessä sekunnissa nollasta sataan ja parhaimmillaan 270 km/:n lukemaan rajoitettuun huippunopeuteen.
R:n 20-vuotista taivalta juhlistavassa Golf R 20 Years Editionissa voimaa on vielä vähän enemmän, eli 333 heppaa. Lisäksi turboa on hienosäädetty nopeammin reagoivaksi, ja Akrapovicin käsialaa olevasta titaaniputkistostakin pitäisi kantautua ohjaamoon enemmän ääntä erityisesti alakierroksilla. Seitsemänpykäläisessä DSG-kaksoiskytkinlaatikossa on myös uusi S+-moodi, ja Emotion Start -niminen toiminto nostaa kierrokset 2500 rundiin jo autoa käynnistettäessä.
Ulkoisesti juhlamallin tunnistaa sinisistä R-logoista, ja myös 19-tuumaisiin Estoril-vanteisiin saa haluttaessa sinisiä tehosteita. Lisäksi peilinkotelot on maalattu R:n tunnusvärinä toimivalla Lapiz Blue -sinisellä valkoisissa ja mustissa autoissa, kun taas sinisissä autoissa ne ovat mustat. Myös ovista löytyy 20-erikoismerkit, ja maahan heijastetaan 20 R -logo muistuttamaan erikoismallin statuksesta. Koristeita enemmän potentiaalisia asiakkaita saattaa kiinnostaa tieto, että auton pystyy tilaamaan ratakäyttöön sopivilla Michelin Pilot Sport Cup 2 -renkailla.
Suosittelemme
Sisällä on puolestaan nappanahkaa, aitoja hiilikuitukoristeita ja keskikonsolissa kiiltävän mustaa, joka löytää tiehensä muihinkin Golfeihin mallivuoden 2023 myötä. Esimerkiksi Saksassa erikoismallin hinnan pitäisi jäädä hitusen 60 000 euron alapuolelle, mutta Suomen pienille markkinoille R 20 Years Edition ei välttämättä tietään löydä.