VW Golf Countryn moderni versio on tässä – Delta 4×4 voisi tehdä 25 yksilön sarjan maasturihenkisestä Golf R:stä

Volkswagen oli edellä aikaansa, kun merkki kehitti yhteistyössä itävaltalaisen Steyr-Daimler-Puchin kanssa maastohenkisen Golf Countryn jo 1980-luvun lopulla. Tuolloin nykyisestä katumaasturivillityksestä ei ollut vielä tietoakaan, joten korotettu nelivetoinen kompaktiauto jäi kaupalliseksi flopiksi.

VW ei ole sittemmin palannut aiheeseen, mutta toki saksalaismerkinkin mallistoon kuuluu tätä nykyä kattava valikoima erilaisia SUV:eja. Golfillekin löytyy tätä luokkaa edustava vastineensa, eli kompaktien crossoverien sarjaan kuuluva T-Roc. Sekään ei ole mikään aito maastoauto, jollaiset ovat puolestaan saksalaisen Delta 4×4:n erityisalaa. Tämä paja on aiemmin muuntanut esimerkiksi Volkswagenin bussimalleja maastokelpoisiksi, ja nyt se on ideoinut eräänlaisen modernin vastineen yli 30 vuoden takaiselle Golf Countrylle.

Kuva: Delta 4×4

Lähtökohtana on käytetty kahdeksannen sukupolven Golfin R-huippuversiota, josta löytyy jo tehtaan jäljiltä torque vectoring -toiminnolla varustettu neliveto. Voimaa Ärrän kaksilitrainen turbonelonen tuottaa puolestaan 320-333 hevosvoimaa versiosta riippuen. Delta 4 x 4 ei aio ilmeisesti koskea voimanlähteeseen, mutta maavaraa on tarkoitus korottaa peräti 80 millillä.

Tämän lukeman myötä useimmat katumaasturit joutuvat nurkkaan häpeämään, ja auton alle kaavaillut 18-tuumaiset Hanma-vanteet saisivat ympärilleen korkeaprofiiliset ja karkeakuvioiset maastorenkaat. Reseptiin kuuluvat myös lokasuojanlevitykset sekä edessä että takana, metallinen kattoteline vararenkaan ja muiden maastotarvikkeiden kera sekä keulalle lisätyt PIAA:n ledilisävalot.

Kuva: Delta 4×4

Muuten kori saisi jäädä alkuperäisasuun, eli maasturin takapuskurin alta pilkottavat edelleen hot hatchin statuksesta viestittävät neljä putkenpäätä ja kattospoilerikin on saanut jäädä paikoilleen. Autossa on vain yksi iso mutta, eli se on tällä hetkellä vasta digitaalinen luonnostelma. Delta 4×4 voisi kuulemma valmistaa 25 yksilön piensarjan, jos kiinnostuneita ostajia ilmaantuu tarpeeksi. Tätä voi rajoittaa muutostyön hinta, joka on noin 35 000 euroa lähtökohtana käytettävän Golf R:n lisäksi. Työssä vierähtäisi kuulemma 6-9 kuukautta kunkin auton kohdalla.

Kuva: Delta 4×4
Kuva: Delta 4×4
Kuva: Delta 4×4
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Fordin sähkö-Puma esiteltiin vihdoinkin – toimintasäde on alle 380 kilometriä

Euroopan Fordin malliston suurimpiin syömähampaisiin kuuluva Puma debytoi jo reilut viisi vuotta sitten, mutta sähköversion aika koitti vasta nyt. Täyssähköisen Puman tunnistaa Gen-E-lisänimestä ja umpinaisesta keulasta.

Jaguaria ei voi syyttää ainakaan rohkeuden puutteesta – Type 00 -konsepti antaa esimakua radikaalista sähkösedanista

Brittiläinen perinnebrändi Jaguar on vajonnut viime vuosina lähes merkityksettömäksi tekijäksi automarkkinoilla, joten merkin omistajana toimiva intialainen Tata päätti laittaa kaiken uusiksi. Jaguarin brändiuudistus herätti jo rutkasti polemiikkia, ja nyt nähdyt maistiaiset Jaggen tulevaisuudesta eivät ainakaan vähennä parranpärinää.

Eins, zwei, Polizei – poliisiautoksi verhottu BMW M2 on AC Schnitzerin uusin tuning-luomus

Saksan liikenneministeriö ja poliisi ovat puhuneet jo vuosikausia laillisten viritysosien puolesta Tune it! Safe! -kampanjansa avulla. Näkyvin osa sitä ovat olleet vuosittain Essen Motor Show’ssa esitellyt tuning-autot Saksan poliisin virka-asussa.

Volkswagen laittaa koko sähköautovalikoimansa uusiksi vuodesta 2026 lähtien

Volkswagenin ID-sähköautomalliston myynti ei ole sujunut odotetulla tavalla, mikä on syössyt koko merkin syviin taloudellisiin vaikeuksiin. Syitä voidaan hakea sähköautojen nykyisestä nihkeästä markkinatilanteesta, mutta osansa asiaan on varmasti myös itse ID-malleilla.

Tyyliniekan uusimmat