VW Golf Countryn moderni versio on tässä – Delta 4×4 voisi tehdä 25 yksilön sarjan maasturihenkisestä Golf R:stä

Volkswagen oli edellä aikaansa, kun merkki kehitti yhteistyössä itävaltalaisen Steyr-Daimler-Puchin kanssa maastohenkisen Golf Countryn jo 1980-luvun lopulla. Tuolloin nykyisestä katumaasturivillityksestä ei ollut vielä tietoakaan, joten korotettu nelivetoinen kompaktiauto jäi kaupalliseksi flopiksi.

VW ei ole sittemmin palannut aiheeseen, mutta toki saksalaismerkinkin mallistoon kuuluu tätä nykyä kattava valikoima erilaisia SUV:eja. Golfillekin löytyy tätä luokkaa edustava vastineensa, eli kompaktien crossoverien sarjaan kuuluva T-Roc. Sekään ei ole mikään aito maastoauto, jollaiset ovat puolestaan saksalaisen Delta 4×4:n erityisalaa. Tämä paja on aiemmin muuntanut esimerkiksi Volkswagenin bussimalleja maastokelpoisiksi, ja nyt se on ideoinut eräänlaisen modernin vastineen yli 30 vuoden takaiselle Golf Countrylle.

Kuva: Delta 4×4

Lähtökohtana on käytetty kahdeksannen sukupolven Golfin R-huippuversiota, josta löytyy jo tehtaan jäljiltä torque vectoring -toiminnolla varustettu neliveto. Voimaa Ärrän kaksilitrainen turbonelonen tuottaa puolestaan 320-333 hevosvoimaa versiosta riippuen. Delta 4 x 4 ei aio ilmeisesti koskea voimanlähteeseen, mutta maavaraa on tarkoitus korottaa peräti 80 millillä.

Tämän lukeman myötä useimmat katumaasturit joutuvat nurkkaan häpeämään, ja auton alle kaavaillut 18-tuumaiset Hanma-vanteet saisivat ympärilleen korkeaprofiiliset ja karkeakuvioiset maastorenkaat. Reseptiin kuuluvat myös lokasuojanlevitykset sekä edessä että takana, metallinen kattoteline vararenkaan ja muiden maastotarvikkeiden kera sekä keulalle lisätyt PIAA:n ledilisävalot.

Kuva: Delta 4×4

Muuten kori saisi jäädä alkuperäisasuun, eli maasturin takapuskurin alta pilkottavat edelleen hot hatchin statuksesta viestittävät neljä putkenpäätä ja kattospoilerikin on saanut jäädä paikoilleen. Autossa on vain yksi iso mutta, eli se on tällä hetkellä vasta digitaalinen luonnostelma. Delta 4×4 voisi kuulemma valmistaa 25 yksilön piensarjan, jos kiinnostuneita ostajia ilmaantuu tarpeeksi. Tätä voi rajoittaa muutostyön hinta, joka on noin 35 000 euroa lähtökohtana käytettävän Golf R:n lisäksi. Työssä vierähtäisi kuulemma 6-9 kuukautta kunkin auton kohdalla.

Kuva: Delta 4×4
Kuva: Delta 4×4
Kuva: Delta 4×4
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Mazda pitää kiinni perinteistä – seuraava MX-5 saa entistä isomman bensakoneen manuaalivaihteiston parina

Nykyinen ND-sukupolvea edustava MX-5 on ollut myynnissä jo vuosikymmenen ajan kevyiden päivitysten saattelemana. Mazda ei pidä vieläkään kiirettä seuraajan kanssa, mutta sellainen on kuitenkin jo suunnitteilla.

Fordin sporttibrändit eivät ehkä katoakaan – ST ja RS saattavat olla tulevaisuudessa sähköautoja

Fordilla on hieno historia erilaisten sporttimallien osalta jo vuosikymmenten ajalta. Ovaalimerkin mallistoon kuului vielä muutama vuosi sitten useampia ST-brändättyjä hot hatcheja ja nelivetoinen Focus RS, mutta tätä nykyä niistä on enää rippeet jäljellä.

Cupran sähköpikkuauto esitellään syyskuussa – Raval on VW ID.2:n sporttisempi sisarmalli

Cupran ja Seatin toimitusjohtaja Wayne Griffiths astui äskettäin varsin yllättäen syrjään VW-konsernin espanjalaisbrändien johtotehtävistä. Sitä ennen hän ehti vielä kertoa brittiläiselle Auto Expressille Cupran tulevaisuudensuunnitelmista.

Korea coupé ja avo Koreasta – Genesiksen isot kaksioviset mallit jäävät todennäköisesti yksittäiskappaleiksi

Hyundai-konsernin luksusbrändi Genesis on esitellyt viime vuosina monia kuvankauniita konseptiautoja, jotka eivät ole kuitenkaan valitettavasti päätyneet tuotantoon asti. Nyt tähän joukkoon liittyy G90-edustussedanin pohjalta tehty parivaljakko.

Tyyliniekan uusimmat