Golf ei ole enää Volkswagenin myydyin malli, vaan nykyään tätä viittaa saa kunnian kantaa Tiguan-katumaasturi. Nyt Wolfsburgin suosikki-SUV saa faceliftin, jossa on menty myös pinnan alle.
Toisen sukupolven Tiguan lanseerattiin jo kohta viisi vuotta sitten, joten kasvojenkohotus tulee kreivin aikaan. Katumaasturin naamailmettä on tuotu lähemmäs uutta Golfia pitkälle lokasuojiin asti venytetyillä etuvaloilla, kun taas konepelti on entistä korkeampi. Myös maskista ja etupuskurista löytyy tuoreita muotoja, mutta mistään radikaalista muutoksesta on turha puhua.
Myös vanteet, takapuskuri ja takavalojen grafiikka on laitettu uusiksi. Parhaiten facelift-mallin tunnistanee takaa mallimerkinnästä, joka on nyt keskellä takaluukun kantta muiden uusien Volkkarien tavoin. Etuvaloihin saa puolestaan matriisileditekniikkaa, joka tunnetaan VW:llä IQ.Light-nimellä. Sisätiloista löytyy entistä enemmän kosketusnäytön kautta käytettäviä toimintoja, joihin lukeutuvat nyt myös ilmastoinnin ja lämmityksen säädöt. Kosketuspinnat ovat syrjäyttäneet perinteisiä nappeja myös uudessa ratissa.
Lisäksi tietoviihdejärjestelmä toimii nyt entistä nopeammin VW-konsernin uusimman MIB3-järjestelmän myötä, ja Tiguan menee nettiin integroidun eSIM-kortin avulla. Näin käytettävissä on esimerkiksi erilaisia streaming-palveluita auton varustetasosta riippuen. Ajoavustinpuolella tarjolla on puolestaan uusi Travel Assist -järjestelmä, joka avustaa kuskia Saksan rajoittamattomilla Autobahneilla jopa 210 km/h:n nopeuteen asti.
Suosittelemme
Perusmalli on nyt nimetön, ja sen yläpuolella tarjolla on mm. aktiivivakionopeudensäätimellä sekä automaatti-ilmastoinnilla höystetty Life. Enemmän varusteita kaipaaville tarjotaan Elegancea tai sporttihenkistä R-Lineä, joissa on mm. matriisiledit ja 10-tuumainen digimittaristo. Moottoripuolella nykyisiin voimanlähteisiin ei ole juuri koskettu, mutta 150-200-hevosvoimaisissa TDI-dieseleissä on nyt kaksi SCR-katalysaattoria peräjälkeen, mitä VW nimittää Twindosingiksi.
Lisäksi tarjolle tulee kaksi aivan uutta moottorivaihtoehtoa. Niistä myynnillisesti tärkeämpi lienee mm. Passat GTE:stä tuttua tekniikkaa hyödyntävä pistokehybridi, jossa on 245 hevosvoiman kokonaisteho 1,4-litraisen turbonelosen ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta. 13 kWh:n akku mahdollistaa parhaimmillaan 50 kilometrin sähköisen toimintasäteen, ja hybridiversio on aina etuvetoinen ja varustettu DSG-kaksiskytkinautomaatilla. Hybridiä ei myöskään saa Tiguanin pidemmän Allspace-mallin yhteyteen.
Enemmän tehoa kaipaaville tarjolla on nyt myös Tiguan R ensimmäistä kertaa mallisarjan historiassa. Sporttihenkisillä puskureilla, isoilla vanteilla ja neljällä putkenpäällä höystettyä Ärrää vauhdittaa 320 heppaa tarjoava turbonelonen, jonka voima ohjataan kaikille neljälle pyörälle seitsemänvaihteisen kaksoiskytkinlaatikon kautta. Vakiona on myös mukautuva DCC-alusta, ja taka-akselin vetoa voidaan jakaa yksittäisten pyörien välillä ns. Torque Vectoring -toiminnon ansiosta. Lisää pörinää saa ruksimalla varustelistalta Akrapovicin putkiston, ja huippunopeudeksi kerrotaan 250 km/h.
R ja E-Hybrid-nimeä kantava pistokehybridi tulevat markkinoille vasta loppuvuodesta, mutta muiden versioiden myynnin pitäisi alkaa ainakin Saksassa jo tämän kesän aikana. Suomeen tulevista malleista ja hinnoista ei ole vielä tietoa, mutta kasvojenkohotuksen saanut Tiguan nähtäneen täälläkin vielä tämän vuoden aikana.