Volkswagen esitteli ensimmäisen VR6-koneensa jo yli neljännesvuosisata sitten. V- ja rivimoottorin piirteitä yhdistelevä kompakti mylly debytoi 2,8-litraisena kolmoskorisessa Golfissa, ja myöhemmin moottorin iskutilavuus kasvoi 3,2 litraan. Tällaisena kone nähtiin mm. Golfin neljännen ja viidennen sukupolven R32:n pellin alla. Sopivalla putkistolla varustettuna VR6:sta irtosi todella herkulliset pakoäänet, ja koneen viimeinen 3,6-litrainen evoluutioversio tuotti jo 300 heppaa.
VR6 on korvattu viime vuosina turboahdetuilla nelosilla lähes kaikissa Volkkarin malleissa. Niillä on saatu aikaan paljon aiempaa pienemmät normikulutukset, mutta soundien osalta on tullut pahasti takapakkia. VR6:n bassovoittoisen kurlauksen faneille on kuitenkin luvassa ilouutisia. Volkswagen on nimittäin kehittämässä kaikkien yllätykseksi uutta VR6:ta, jonka kylkeen isketään myös turboahdin.
VW ei siis keskity pelkästään sähköautoihin, hybrideihin ja pikkuturboihin, vaan myös vanhan liiton bensakoneiden ystäville on luvassa herkkua. Volkswagenin tiedottajana toimiva Martin Hube vahvisti uuden VR6:n tulon Polo GTI:n äskettäisessä lanseeraustilaisuudessa, joten kyseessä ei ole enää pelkkä huhu. Pannu sijoitetaan VW:n Euroopan malliston lippulaivana toimivan Arteonin nokalle, ja se vauhdittaa ison viisiovisen coupén R-versiota.
Turbo-VR6:sta irtoaa kuulemma 404 hevosvoimaa, joten potkua on reilusti enemmän kuin Arteonin tämänhetkisessä huippumallissa. Sitä kuljettaa kaksilitrainen TSI, joka tuottaa 280 hevosvoimaa. Arteon R:n voima välitetään luonnollisesti kaikille neljälle pyörälle Haldex-pohjaisen 4MOTION-nelivedon kautta, ja vaihteistona palvelee joko DSG-kaksoiskytkinautomaatti tai perinteinen momentinmuunninautomaatti. Manuaalilaatikko on äärimmäisen epätodennäköinen lisä mallistoon.
Martin Hube intoutui kehumaan turbo-VR6:lla ryyditettyä Arteon R:ää niin tehokkaaksi, että kaikki Porsche Panamerat jäävät kuulemma Volkkarin taakse. VW voi kyllä olla Panameran perusversioita nopeampi, mutta Porschen viisiovisen sportin huippumallien päihittämiseen Volkkarin rahkeet eivät riitä millään reilun 400 hepan voimin. Omassa sarjassaan Arteon R:stä tulee kuitenkin varteenotettava kilpailija mm. Kia Stingerille sekä Audi A5 Sportbackin ja BMW 4-sarjan Gran Coupén tehoversioille.