VW ei satsaa pelkästään sähköautoihin ja pikkuturboihin – uuteen Arteon R:ään tulee yli 400-heppainen turbo-VR6

Volkswagen esitteli ensimmäisen VR6-koneensa jo yli neljännesvuosisata sitten. V- ja rivimoottorin piirteitä yhdistelevä kompakti mylly debytoi 2,8-litraisena kolmoskorisessa Golfissa, ja myöhemmin moottorin iskutilavuus kasvoi 3,2 litraan. Tällaisena kone nähtiin mm. Golfin neljännen ja viidennen sukupolven R32:n pellin alla. Sopivalla putkistolla varustettuna VR6:sta irtosi todella herkulliset pakoäänet, ja koneen viimeinen 3,6-litrainen evoluutioversio tuotti jo 300 heppaa.

VR6 on korvattu viime vuosina turboahdetuilla nelosilla lähes kaikissa Volkkarin malleissa. Niillä on saatu aikaan paljon aiempaa pienemmät normikulutukset, mutta soundien osalta on tullut pahasti takapakkia. VR6:n bassovoittoisen kurlauksen faneille on kuitenkin luvassa ilouutisia. Volkswagen on nimittäin kehittämässä kaikkien yllätykseksi uutta VR6:ta, jonka kylkeen isketään myös turboahdin.

-- MAINOS --

VW ei siis keskity pelkästään sähköautoihin, hybrideihin ja pikkuturboihin, vaan myös vanhan liiton bensakoneiden ystäville on luvassa herkkua. Volkswagenin tiedottajana toimiva Martin Hube vahvisti uuden VR6:n tulon Polo GTI:n äskettäisessä lanseeraustilaisuudessa, joten kyseessä ei ole enää pelkkä huhu. Pannu sijoitetaan VW:n Euroopan malliston lippulaivana toimivan Arteonin nokalle, ja se vauhdittaa ison viisiovisen coupén R-versiota.

Turbo-VR6:sta irtoaa kuulemma 404 hevosvoimaa, joten potkua on reilusti enemmän kuin Arteonin tämänhetkisessä huippumallissa. Sitä kuljettaa kaksilitrainen TSI, joka tuottaa 280 hevosvoimaa. Arteon R:n voima välitetään luonnollisesti kaikille neljälle pyörälle Haldex-pohjaisen 4MOTION-nelivedon kautta, ja vaihteistona palvelee joko DSG-kaksoiskytkinautomaatti tai perinteinen momentinmuunninautomaatti. Manuaalilaatikko on äärimmäisen epätodennäköinen lisä mallistoon.

Martin Hube intoutui kehumaan turbo-VR6:lla ryyditettyä Arteon R:ää niin tehokkaaksi, että kaikki Porsche Panamerat jäävät kuulemma Volkkarin taakse. VW voi kyllä olla Panameran perusversioita nopeampi, mutta Porschen viisiovisen sportin huippumallien päihittämiseen Volkkarin rahkeet eivät riitä millään reilun 400 hepan voimin. Omassa sarjassaan Arteon R:stä tulee kuitenkin varteenotettava kilpailija mm. Kia Stingerille sekä Audi A5 Sportbackin ja BMW 4-sarjan Gran Coupén tehoversioille.

-- MAINOS --




Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Amerikkalaisen Vector W8 -superauton luoja on kuollut

Kirveellä veistetyt 70- ja 80-lukujen eurooppalaiset superautot ovat silkkaa julistekamaa. Myös Yhdysvalloista kajahti, kun uskomattoman nopea Vector W8 ilmestyi. Kyseessä...

Transit-spesialisti otti käsittelyynsä uuden sähkö-Mustangin – levitetty ja madallettu Mach-E on sporttinen näky

Sähköautojakin tuunataan, mutta ainakin tähän asti virityspajat ovat tyytyneet lähinnä ulkokuoren muokkaukseen. Tällaisen tuning-paketin saa pian myös Fordin upouuteen...

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.