Vuoden 2001 Lamborghini Diablo olisi tarjolla 80 000 dollarilla – autossa on vain yksi iso mutta

1990-luvun taitteessa legendaarisen Countachin seuraajaksi lanseerattu Diablo oli pitkään Lambo-fanien keskuudessa vähemmän haluttu kuin edeltäjänsä, mikä vaikutti myös autojen hintatasoon. Hyväkuntoisen Diablon olisi saanut jokunen vuosi sitten parhaimmillaan alle 100 000 eurolla, mutta nuo ajat ovat valitettavasti takanapäin. Diablonkin haluttavuus on noussut hurjaa tahtia, kun siitä pikkupoikana haaveilleet ovat keränneet tarpeeksi omaisuutta oman superautonsa hankkimiseen.

Tällä hetkellä esimerkiksi USA:n markkinoilla Diablojen hinnat liikkuvat 200 000 dollarin tuntumassa, ja suurin osa tarjolla olevista yksilöistä on vielä huomattavasti kalliimpia. Nyt amerikkalaiselle Craigslist-myyntisivustolle ilmestyi myyntiin vuoden 2001 keltainen Diablo 6.0, joka näyttää ainakin ensi silmäyksellä erinomaiselta. Auton pyyntihintakin on vain karvan verran alle 80 000 dollaria, mutta asiassa on yksi todella iso mutta. Tämä yksilö ei ole nimittäin aito Lamborghini, vaan sitä kovasti muistuttava replika.


Lasikuitukorilla varustettu kopio kuuluu replikoiden onnistuneimpaan päähän, koska sitä on hyvin hankala erottaa aidosta asiasta. Korin alla piilee putkirunko, ja istuinten takana murisee Corvettesta lainattu 300-heppainen veekasi aidon Lambon kuusilitraisen V12:n sijasta. Vaihteistona palvelee puolestaan Porschen viisipykäläinen G50-manuaali, ja jarrutkin on napattu Corvettesta.





Myös auton 18-tuumaiset vanteet ovat hyvin aidonnäköiset, mutta nekään eivät ole Lamborghinin alkuperäisosat. Replikaan on asennettu lisäksi sporttimallinen kytkin, ja mukavuudesta huolehtivat ohjaustehostin sekä sähköikkunat. Myyjältä on mennyt ainakin hänen omien sanojensa mukaan pelkkiin osiin yli 100 000 dollaria, ja auton rakentaminen on vaatinut peräti 2000 työtuntia.

Myyjän mielestä kukaan ei pysty erottamaan kopiota aidosta Diablosta, mutta esimerkiksi sisustan tarkempi tutkiminen kertoo kyllä auton replikastatuksesta. Kopioksi tämä luomus on kuitenkin harvinaisen onnistunut, joten ehkäpä joku tarttuu tilaisuuteen ja ostaa oman Pirkka-Diablon naapureita hämäämään.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

VW julkaisi ensimmäiset tiiserikuvat uudistuneesta Arteonista – tarjolle tulee myös shooting brake -tyylinen farmari

Volkswagen toi mallistoonsa jo yli 10 vuotta sitten CC:ksi nimetyn neliovisen coupén Passatin pohjalta. Sen jalanjälkiin astui kolmisen vuotta...

Retrotyyliä uuteen Porscheen – tässä 911 Targassa on jopa vakosamettiset penkit

Porsche on esitellyt viime vuosina monia erikoismalleja, joiden inspiraatio on haettu menneiltä vuosikymmeniltä. Nyt tähän joukkoon liittyy upouuden 911...

Automaailman ikonin ensimmäinen EV malli markkinoille aikaisintaan 2025

Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä...

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...