Vuoden 2001 Lamborghini Diablo olisi tarjolla 80 000 dollarilla – autossa on vain yksi iso mutta

1990-luvun taitteessa legendaarisen Countachin seuraajaksi lanseerattu Diablo oli pitkään Lambo-fanien keskuudessa vähemmän haluttu kuin edeltäjänsä, mikä vaikutti myös autojen hintatasoon. Hyväkuntoisen Diablon olisi saanut jokunen vuosi sitten parhaimmillaan alle 100 000 eurolla, mutta nuo ajat ovat valitettavasti takanapäin. Diablonkin haluttavuus on noussut hurjaa tahtia, kun siitä pikkupoikana haaveilleet ovat keränneet tarpeeksi omaisuutta oman superautonsa hankkimiseen.





Tällä hetkellä esimerkiksi USA:n markkinoilla Diablojen hinnat liikkuvat 200 000 dollarin tuntumassa, ja suurin osa tarjolla olevista yksilöistä on vielä huomattavasti kalliimpia. Nyt amerikkalaiselle Craigslist-myyntisivustolle ilmestyi myyntiin vuoden 2001 keltainen Diablo 6.0, joka näyttää ainakin ensi silmäyksellä erinomaiselta. Auton pyyntihintakin on vain karvan verran alle 80 000 dollaria, mutta asiassa on yksi todella iso mutta. Tämä yksilö ei ole nimittäin aito Lamborghini, vaan sitä kovasti muistuttava replika.

Lasikuitukorilla varustettu kopio kuuluu replikoiden onnistuneimpaan päähän, koska sitä on hyvin hankala erottaa aidosta asiasta. Korin alla piilee putkirunko, ja istuinten takana murisee Corvettesta lainattu 300-heppainen veekasi aidon Lambon kuusilitraisen V12:n sijasta. Vaihteistona palvelee puolestaan Porschen viisipykäläinen G50-manuaali, ja jarrutkin on napattu Corvettesta.


Myös auton 18-tuumaiset vanteet ovat hyvin aidonnäköiset, mutta nekään eivät ole Lamborghinin alkuperäisosat. Replikaan on asennettu lisäksi sporttimallinen kytkin, ja mukavuudesta huolehtivat ohjaustehostin sekä sähköikkunat. Myyjältä on mennyt ainakin hänen omien sanojensa mukaan pelkkiin osiin yli 100 000 dollaria, ja auton rakentaminen on vaatinut peräti 2000 työtuntia.

Myyjän mielestä kukaan ei pysty erottamaan kopiota aidosta Diablosta, mutta esimerkiksi sisustan tarkempi tutkiminen kertoo kyllä auton replikastatuksesta. Kopioksi tämä luomus on kuitenkin harvinaisen onnistunut, joten ehkäpä joku tarttuu tilaisuuteen ja ostaa oman Pirkka-Diablon naapureita hämäämään.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Aurinkoinen sää keräsi ennätysmäärän harrasteajoneuvoja Ride In Oulu Motor Meet -autotapahtumaan

Pohjois-Suomen monipuolisin ajoneuvotapahtuma, neljättä kertaa järjestetty Ride In Oulu Motor Meet päästiin järjestämään Äimäraution raviradalla viime lauantaina. Alueella laskettiin...

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...