MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Vuoden 1985 Le Mans -voittaja sai uuden siviiliauton – Porsche 911 GT3:n väritys toistaa 36 vuoden takaisen kilpurin teemaa

Italialainen Paolo Barilla saavutti monen kilpa-autoilijan unelman, kun mies ylsi tallikaveriensa kanssa Porsche 956:lla Le Mansin legendaarisen 24 tunnin kisan ykkössijalle vuonna 1985. Nyt Barilla toteutti puolestaan toisenlaisen unelman 60-vuotissyntymäpäivänsä kunniaksi.

Vaikka vuoden 1985 kilpuri kuului yksityistiimille, Sarthen radalla napattu voitto oli hieno lisä stuttgartilaismerkin menestystarinaan Le Mansissa. Niinpä Porsche-asiakkaiden yksilöllisistä toiveista vastaava Porsche Exclusive Manufaktur otti mielellään haasteen vastaan, kun Paolo Barilla kertoi toiveistaan 911 GT3:n suhteen. Mies halusi 1980-luvun kilpurin väriteeman uuteen katuautoonsa, mikä oli helpommin sanottu kuin tehty.

Yksilöllistä menopeliä voisi luulla helpoksi projektiksi Porschen kaltaiselle organisaatiolle, mutta tässä tapauksessa koko prosessissa kesti kolme vuotta. Suunnittelu aloitettiin edellistä 991.2-sukupolvea edustaneen GT3:n parissa, mutta lopputulos on tehty nykyisen 992:n pohjalta. Porschella pitkään muotoilijana toimineen Grant Larsonin mukaan vaikeinta oli saada 956-kilpurin suhteellisen tasaisilla pinnoilla käytetyt grafiikat toimimaan paljon pyöreälinjaisemmassa 911:ssä.

Paolo Barilla oli tiiviisti mukana Porsche Exclusive Manufakturin Sonderwunsch-ohjelman kautta toteutetussa projektissa. Miehen 60-vuotislahja vaati lukuisia keskusteluja saksalaismerkin väen kanssa, ja hän myös kävi usein Porschen päämajalla seuraamassa projektinsa edistymistä. Lopulta Barilla jopa ruuvasi autonsa manuaalivaihteiston kiinni nelilitraiseen vaparibokseriin.

Suosittelemme


Auton väriteema yhdistelee Summer Yellow -nimistä keltaista valkoisiin tehosteisiin ja kilpurin kaltaiseen mustaan perään. Vuoden 1985 kisanumero 7 on komeasti esillä sekä ovissa että nokkapellissä. Lisäksi etupuskurin keskiosa ja etuvalojen reunarinkulat on viimeistelty keltaisella, kun taas takaspoileri sai tuulitunnelissa testatut isommat päätypalat. Etuvanteet ovat puolestaan valkoiset ja takakiekot kullanväriset, vaikka 956:ssa käytettiin mustia vanteita.

Räätälintyönä tehtyihin yksityiskohtiin kuuluvat omistajan nimikirjoitus Italian lipun kera B-pilarin juuressa sekä 956:sta muistuttavat kynnyslistat. Lisäksi kuppipenkkien niskatukia koristaa keltainen Le Mans 1985 -logo, ja vaihdekepin nuppi on sorvattu alumiinista. Jos nimi Barilla kuulostaa muuten tutulta, siihen on selityksensä. Kilpa-autoilijan uransa jälkeen Paolo Barilla on keskittynyt perheyrityksensä luotsaamiseen, jonka valmistamia pastoja ja spagetteja löytyy aika monen suomalaiskaupankin hyllyltä.

LähdeCarscoops

Lue lisää