Vuoden 1982 Ässämersussa on suolainen hintapyyntö – auton mittarissa on vasta 36 000 kilometriä

W116-korimallin Ässämersu kuului 1970-luvulla maailman parhaimpiin edustusautoihin, mutta tähtikeulan pompöösi ulkomuoto ja vähemmän taloudellinen tekniikka alkoivat häiritä ostajia öljykriisin jälkeisessä maailmassa. Niinpä W126-korikoodilla tunnetusta seuraajasta päätettiin tehdä hieman vaatimattomamman oloinen, ja myös ulkomitat kutistuivat painon ohella. Resepti iski asiakkaisiin kuin häkä, ja vuonna 1979 lanseerattu auto osoittautui myös muotoilultaan harvinaisen ajattomaksi. Tästä saadaan kiittää italialaismaestro Bruno Saccoa, joka vastasi Mercedeksen designista vuosituhannen vaihteeseen saakka.

W126:sta tuli historian pitkäikäisin S-luokka, joka väistyi vasta vuonna 1991 jälleen raskaammalla kynällä piirretyn W140:n tieltä. Ässämersut ovat kuin luotuja pitkän matkan taittamiseen, joten suuri osa W126-korimallin autoistakin on varsinaisia kiertotähtiä. Nyt myyntiin ilmestyi kuitenkin vuoden 280 SE, joka on Mercedeksen standardeilla vasta sisäänajettu. Auton erikoisuutta lisää myös myyjä, joka on tässä tapauksessa tehtaan oma museo.


Ässän nokalla hyrisee mallimerkinnän kertoma 2,8-litrainen suora kuutonen, josta irtoaa 185 hevosvoiman huipputeho. Suurin osa S-luokista myytiin 1980-luvullakin automaattivaihteistolla, mutta tässä yksilössä on harvinaiseksi jäänyt nelipykäläinen manuaali. Tällä tekniikkapaketilla nollasta sataan pyrähdetään noin 10 sekunnissa, ja huippuja riittää 210 km/h:n verran. Auton ulkoväriksi on valittu aikoinaan hyvin suosittu Silver Distel Metallic, joka on nimestään huolimatta vihertävänsävyinen. Kontrastia saadaan Siena-nimisellä nahalla verhoilluista penkeistä, ja Mersuun on aikoinaan ruksittu monia muitakin lisävarusteita, vaikka automaattilaatikko onkin jäänyt puuttumaan.





Niinpä autossa on esimerkiksi penkinlämmittimet, ilmastointi, sähkötoiminen kattoluukku, jousituksen tasonsäätö ja mm. keskuslukitus. Parasta on kuitenkin ajomäärä, joka on vasta 36 000 kilometriä. Ässä on viettänyt lähes koko tähänastisen elämänsä Madeiran auringon alla, joten ruostetta ei löydy hakemallakaan. Myöskään haalistumia ei ole havaittavissa, joten Mersua ei ole selvästikään säilytetty ulkosalla. Auton kunto vaikuttaa lähes uudenveroiselta, ja myös historia on kattavasti dokumentoitu.

Niinpä ajomäärälle annetaan takuu. Mersulle on tehty museossa perusteellinen kuntotarkastus, jonka jälkeen esimerkiksi takaäänenvaimennin ja etulasien sähkömoottorit on laitettu uusiksi. Lisäksi ilmastointi on huollettu. Auton mukana tulee täydellinen huoltokirja laskuineen, alkuperäinen käyttöohjekirja, työkalusarja ja jopa Mersun ostolasku vuodelta 1982. Kaikki on siis paremmin kuin kunnossa, mutta hintapyyntö voi aiheuttaa hengenahdistusta. 37 vuoden ikäisestä Ässästä pyydetään nimittäin peräti 47 890 euroa.

Tämän myötä auto lienee maailman kallein W126-korinen 280 SE. Jos Mersu onnistutaan myymään, uusi omistaja saa kaupan päälle tuoreen kuntotarkastuksen, joka pitää sisällään myös katsastuksen päästötesteineen. Lisäksi autolle luvataan vuoden takuu, joten tiedossa pitäisi olla ainakin huolettomia kilometrejä. Se on kuitenkin eri asia, raaskisiko niitä kartuttaa tällaisen yksilön mittariin.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Skoda ja Volkswagen reputtivat hirvenväistötestissä

Sekä 2020 Skoda Superb iV Estate, että Volkswagen Passat GTE Estate ovat viimeisimmät autot, jotka ovat tulleet hylätyiksi niin...

Virityspaja Hartgen näkemys Bemarin munuaisista oli aikaansa edellä.

Nyt kun kohistaan BMW:n maskin suurenemisesta mallikerta toisensa jälkeen, on hyvä muistella saksalaisen tuning-firman aikaansaannosta 15 vuoden takaa. Tuskin on...

Daimlerin omistama Mercedes-Benz lopettaa vetymallinsa valmistuksen taloudellisista syistä

Vuonna 2013 Mercedes-Benz esitteli täysin uuden tavan liikuttaa SUV -malli GLC:tä. Tuolloin Fordin ja Nissanin kanssa yhteistyössä kehittämästä mallista...

Vieläkin häijymmän näköiset jättimunuaiset – uusi BMW M4 vuosi julkisuuteen täysin naamioimattomana

BMW aiheutti melkoisen kohun, kun jättimäisellä pystysuuntaisella munuaismaskilla varustettu uusi 4-sarja esiteltiin muutama päivä sitten. Malliston huipulle asettuva M4...

VW julkaisi ensimmäiset tiiserikuvat uudistuneesta Arteonista – tarjolle tulee myös shooting brake -tyylinen farmari

Volkswagen toi mallistoonsa jo yli 10 vuotta sitten CC:ksi nimetyn neliovisen coupén Passatin pohjalta. Sen jalanjälkiin astui kolmisen vuotta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...