Vuonna 1969 ensi-iltansa sai Bond-leffa Hänen majesteettinsa salaisessa palveluksessa, joka jäi historiankirjoihin monestakin syystä. Australialainen George Lazenby sai nimittäin esittää James Bondia vain tässä elokuvassa, ja lisäksi 007 purjehti leffassa avioliiton satamaan.
Agentin tuore onni ei kuitenkaan kestä kauan, koska Bondin tuore vaimo Teresa “Tracy” di Vincenzo ammutaan kuoliaaksi aivan elokuvan loppumetreillä. Aiemmin leffan aikana Tracy puikottaa tulipunaista Mercury Cougaria, jolla erehdytään jopa jääradalla käytävän autokilpailun sekaan. Suksitelineellä varustettu avojenkki saa elokuvan mittaan monenlaista kolhua, mutta nyt huutokauppakamari Bonhams pääsi myymään aivan virheettömän Bond-Cougarin.
Tuotantoyhtiö EON Productions tilasi tämän Cougar Convertible XR-7:n 30.1.1969, ja auto valmistui helmikuun kuudes päivä. Mercury lennätettiin saman tien Isoon-Britanniaan, jossa se rekisteröitiin 13.2.1969. Edelleen tallella olevista alkuperäisistä papereista käy ilmi, että Mercury valmisti ilmeisesti ainoastaan kolme Candy Apple Red -väristä avomallista Cougar XR-7:ää mustalla rättikatolla. Ne kaikki tehtiin todennäköisesti Bond-leffaa varten, ja autot ovat edelleen olemassa. Kaksi muuta Mercurya kärsi pahasti elokuvan stunt-kohtauksissa, eli ainoastaan nyt huutokaupattu auto säilyi ehjänä. Neljäskin yksilö saattoi olla olemassa, mutta se on romutettu.
Suosittelemme
Cougar tilattiin seitsemänlitraisella isolohkokasilla, ja varusteluun kuuluivat myös etupyörien levyjarrut sekä kolmiportainen automaattivaihteisto. Sisätilojen puolelle ruksittiin puolestaan punaiset nahkapenkit ja radio. Takaluukun päälle ruuvattiin kromattu suksiteline, johon Tracyn Kneissl-merkkiset sivakat kiinnitettiin. Mercuryn nyt myynyt henkilö osti auton vuonna 1990 autuaan tietämättömänä Cougarin maineikkaasta historiasta. Nykyiseen paraatikuntoonsa Mercury entisöintiin vasta viime vuonna ennen huutokauppaan päätymistään.
Avo-Cougar sai entisöinnin yhteydessä uuden maalipinnan, ja lisäksi veekasi, laturi, starttimoottori, Holleyn kaasutin sekä vaihteisto käytiin täysin läpi. Taka-akselille asennettiin puolestaan Hauser Racingin lukkoperä, ja rättikattokin uusittiin. Entisöinnin jälkeen Mercuryn mittariin on kertynyt vain 20 mailia, eli noin 32 kilometriä. Bonhamsin asiantuntijat arvioivat Cougarin hinnaksi noin 109 000 – 163 000 euroa ennen huutokauppaa, mutta Bond-faneille tuli autosta oikein kunnon kisa.
Vasara kolahti pöytään vasta tarkalleen 388 732 euron kohdalla, eli leffa-Cougarista maksettiin lopulta lähes 2,4-kertainen summa maksimiarvioon verrattuna. Myyntihinta sai myös kunnian olla historian suurin Mercury Cougarista huutokaupassa maksettu summa, eli Bondin sädekehällä on vaikutuksensa myös jenkkiautojen kohdalla.