Vuoden 1967 Shelby GT500 Super Snakea saa taas tehdasuutena – muskelin pellin alla on yli 550-heppainen seitsemänlitrainen kasi

Ensimmäiset Shelby-Mustangit valmistettiin lähes välittömästi villihevon vuonna 1964 tapahtuneen lanseerauksen jälkeen. Mustang muuttui parin vuoden aikana poniautosta huomattavasti muskelihenkisemmäksi ilmestykseksi, ja myös Shelbyt kehittyivät samaan suuntaan. Vuoden 1967 Shelby-Mustangeihin sai jo seitsemänlitraisen kasin, kun pari vuotta aiemmin piti tyytyä vielä alle viisilitraiseen pannuun.

Originaalien Shelby-Mustien hinnat ovat kohonneet taivaisiin viime vuosina, mikä on luonut kysyntää alkuperäistyylisille kopioille. Shelby itse on pistänyt tästä vielä paremmaksi ja valmistanut vuoden 1968 Shelby GT500KR:ää jälleen “aitona” tehdasuutena autona. Se oli sen verran suuri menestys, että nyt jatkoa seuraa vuotta vanhemman Shelbyn pohjalta. Esikuvaksi on valittu vuoden 1967 GT500 Super Snake, jonka historia on varsin mielenkiintoinen.





Alkuperäinen auto valmistettiin nimittäin prototyypiksi Good Yearille suurten nopeuksien rengastestejä varten. Testien jälkeen Super Snake kaupattiin Mel Burns Ford -nimiselle diilerille, josta se päätyi tavalliseen myyntiin. Originaaliyksilössä oli monia Shelbyn spesiaaliosia, kuten seitsemänlitrainen kisamoottori, heavy duty -malliset levyjarrut edessä ja Detroit Lockerin perämurikka. Autossa oli lisäksi uniikki maski, taka-akselille lisätukea antavat traction barsit ja Goodyearin erityiset Thunderbolt-renkaat.

Yksittäiskappaleen mukaista tuotantoversiotakin harkittiin, mutta se hylättiin liian kalliina valmistaa. Nyt samankaltaista autoa saa kuitenkin suoraan Shelbyltä varsin suolaiseen 250 000 dollarin hintaan. Se on kaikkea muuta kuin vähän, mutta kaikki on suhteellista. Aito asia myytiin nimittäin äskettäin yli 1,3 miljoonalla taalalla, joten siihen nähden alkuperäisen valmistajan käsialaa oleva kopio on suorastaan edullinen.


Uutta klassikko-Shelbyä valmistetaan vain 10 kappaletta, ja jokainen niistä tehdään tilauksesta. Pellin alla jytisee joko alumiini- tai valurautalohkoinen seitsemänlitrainen isolohkokasi, josta irtoaa yli 550 hevosvoimaa. Voima välitetään helposti savuna ilmaan katoaville takarenkaille nelivaihteisen manuaalin kautta. Auton erityisstatuksesta muistuttaa Carroll Shelbyn ja Shelbyn myynnistä aikoinaan vastanneen Don McCainin signeerauksilla varustettu laatta kojelaudassa. Shelbyn nimikirjoitus ei ainakaan voi olla aito, koska hän menehtyi jo yli kuusi vuotta sitten.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...