Vuoden 1967 Shelby GT500 Super Snakea saa taas tehdasuutena – muskelin pellin alla on yli 550-heppainen seitsemänlitrainen kasi

Ensimmäiset Shelby-Mustangit valmistettiin lähes välittömästi villihevon vuonna 1964 tapahtuneen lanseerauksen jälkeen. Mustang muuttui parin vuoden aikana poniautosta huomattavasti muskelihenkisemmäksi ilmestykseksi, ja myös Shelbyt kehittyivät samaan suuntaan. Vuoden 1967 Shelby-Mustangeihin sai jo seitsemänlitraisen kasin, kun pari vuotta aiemmin piti tyytyä vielä alle viisilitraiseen pannuun.

Originaalien Shelby-Mustien hinnat ovat kohonneet taivaisiin viime vuosina, mikä on luonut kysyntää alkuperäistyylisille kopioille. Shelby itse on pistänyt tästä vielä paremmaksi ja valmistanut vuoden 1968 Shelby GT500KR:ää jälleen “aitona” tehdasuutena autona. Se oli sen verran suuri menestys, että nyt jatkoa seuraa vuotta vanhemman Shelbyn pohjalta. Esikuvaksi on valittu vuoden 1967 GT500 Super Snake, jonka historia on varsin mielenkiintoinen.

Alkuperäinen auto valmistettiin nimittäin prototyypiksi Good Yearille suurten nopeuksien rengastestejä varten. Testien jälkeen Super Snake kaupattiin Mel Burns Ford -nimiselle diilerille, josta se päätyi tavalliseen myyntiin. Originaaliyksilössä oli monia Shelbyn spesiaaliosia, kuten seitsemänlitrainen kisamoottori, heavy duty -malliset levyjarrut edessä ja Detroit Lockerin perämurikka. Autossa oli lisäksi uniikki maski, taka-akselille lisätukea antavat traction barsit ja Goodyearin erityiset Thunderbolt-renkaat.

Yksittäiskappaleen mukaista tuotantoversiotakin harkittiin, mutta se hylättiin liian kalliina valmistaa. Nyt samankaltaista autoa saa kuitenkin suoraan Shelbyltä varsin suolaiseen 250 000 dollarin hintaan. Se on kaikkea muuta kuin vähän, mutta kaikki on suhteellista. Aito asia myytiin nimittäin äskettäin yli 1,3 miljoonalla taalalla, joten siihen nähden alkuperäisen valmistajan käsialaa oleva kopio on suorastaan edullinen.

Suosittelemme

Uutta klassikko-Shelbyä valmistetaan vain 10 kappaletta, ja jokainen niistä tehdään tilauksesta. Pellin alla jytisee joko alumiini- tai valurautalohkoinen seitsemänlitrainen isolohkokasi, josta irtoaa yli 550 hevosvoimaa. Voima välitetään helposti savuna ilmaan katoaville takarenkaille nelivaihteisen manuaalin kautta. Auton erityisstatuksesta muistuttaa Carroll Shelbyn ja Shelbyn myynnistä aikoinaan vastanneen Don McCainin signeerauksilla varustettu laatta kojelaudassa. Shelbyn nimikirjoitus ei ainakaan voi olla aito, koska hän menehtyi jo yli kuusi vuotta sitten.

LähdeCarscoops

Lue lisää