Vuoden 1967 Shelby GT500 Super Snakea saa taas tehdasuutena – muskelin pellin alla on yli 550-heppainen seitsemänlitrainen kasi

Ensimmäiset Shelby-Mustangit valmistettiin lähes välittömästi villihevon vuonna 1964 tapahtuneen lanseerauksen jälkeen. Mustang muuttui parin vuoden aikana poniautosta huomattavasti muskelihenkisemmäksi ilmestykseksi, ja myös Shelbyt kehittyivät samaan suuntaan. Vuoden 1967 Shelby-Mustangeihin sai jo seitsemänlitraisen kasin, kun pari vuotta aiemmin piti tyytyä vielä alle viisilitraiseen pannuun.

Originaalien Shelby-Mustien hinnat ovat kohonneet taivaisiin viime vuosina, mikä on luonut kysyntää alkuperäistyylisille kopioille. Shelby itse on pistänyt tästä vielä paremmaksi ja valmistanut vuoden 1968 Shelby GT500KR:ää jälleen ”aitona” tehdasuutena autona. Se oli sen verran suuri menestys, että nyt jatkoa seuraa vuotta vanhemman Shelbyn pohjalta. Esikuvaksi on valittu vuoden 1967 GT500 Super Snake, jonka historia on varsin mielenkiintoinen.





Alkuperäinen auto valmistettiin nimittäin prototyypiksi Good Yearille suurten nopeuksien rengastestejä varten. Testien jälkeen Super Snake kaupattiin Mel Burns Ford -nimiselle diilerille, josta se päätyi tavalliseen myyntiin. Originaaliyksilössä oli monia Shelbyn spesiaaliosia, kuten seitsemänlitrainen kisamoottori, heavy duty -malliset levyjarrut edessä ja Detroit Lockerin perämurikka. Autossa oli lisäksi uniikki maski, taka-akselille lisätukea antavat traction barsit ja Goodyearin erityiset Thunderbolt-renkaat.

Yksittäiskappaleen mukaista tuotantoversiotakin harkittiin, mutta se hylättiin liian kalliina valmistaa. Nyt samankaltaista autoa saa kuitenkin suoraan Shelbyltä varsin suolaiseen 250 000 dollarin hintaan. Se on kaikkea muuta kuin vähän, mutta kaikki on suhteellista. Aito asia myytiin nimittäin äskettäin yli 1,3 miljoonalla taalalla, joten siihen nähden alkuperäisen valmistajan käsialaa oleva kopio on suorastaan edullinen.

Uutta klassikko-Shelbyä valmistetaan vain 10 kappaletta, ja jokainen niistä tehdään tilauksesta. Pellin alla jytisee joko alumiini- tai valurautalohkoinen seitsemänlitrainen isolohkokasi, josta irtoaa yli 550 hevosvoimaa. Voima välitetään helposti savuna ilmaan katoaville takarenkaille nelivaihteisen manuaalin kautta. Auton erityisstatuksesta muistuttaa Carroll Shelbyn ja Shelbyn myynnistä aikoinaan vastanneen Don McCainin signeerauksilla varustettu laatta kojelaudassa. Shelbyn nimikirjoitus ei ainakaan voi olla aito, koska hän menehtyi jo yli kuusi vuotta sitten.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Oletko kuullut BMW E1:stä – tämä sähköauto esiteltiin jo 1990-luvun alussa

BMW:n i8-hybridisportin valmistus loppuu pian, mutta kaupunkikäytössä parhaimmillaan oleva i3-täyssähköauto jää edelleen tarjolle. Harva tietää, että i3:lla oli henkinen...

Etkö malta odottaa Ferrarin katumaasturia – Novitecin tuunaama Maserati Levante voisi olla hyvä vaihtoehto

Juuri mikään merkki ei ole enää turvassa katumaasturibuumilta. Jopa Ferrari on parhaillaan kehittämässä omaa SUV:taan, jonka nimeksi tulee Purosangue....

Baby-Benz täysmoottorilla – tämän Mersu 190:n nokalle on kenkälusikoitu 600 SEL:n kuusilitrainen V12

Nykyisen C-luokan edeltäjänä toiminut 190-mallisarja kuului Mersun valikoimaan vuosina 1982-1993. W201-koodilla tunnetun auton pellin alle sai tehtaalta parhaimmillaan kuusipyttyisen...

Maailman ensimmäinen Golfin kilpa-auto on tulossa myyntiin

Yhdenkään varakkaan Golf-fanin ei tulisi jättää tätä tilaisuutta hyödyntämättä. Kyseessä on ainutlaatuinen pala kaikkien aikojen hatchbackin varhaista historiaa. Kun kyseessä...

Pyhäinhäväistys vai tervetullut parannus – jenkkivirittäjä kutittaa Porsche 959:stä jopa 800 hevosvoimaa

Porsche 959 taisteli 1980-luvulla mm. Ferrari F40:n kanssa maailman nopeimman katuauton tittelistä. 959:n 450 hevosvoiman huipputeho oli aikanaan kova...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...