Vuoden 1957 Continental Mark II tarjoaa klassista luksusta modernilla otteella – autoa vauhdittaa GM:n ahdettu veekasi

Ford Motor Company perusti 1950-luvulla Continentalin vielä Lincolniakin korkeamman tason luksusmerkiksi. Uuden brändin ensimmäinen auto nimettiin vanhojen Lincoln-perinteiden mukaan Continental Mark II:ksi, ja lanseerauskin tapahtui mannermaisissa tunnelmissa. Auto tuotiin nimittäin ensimmäistä kertaa suuren yleisön eteen syksyn 1955 Pariisin autonäyttelyssä. Continental Mark II oli myyntiin tullessaan kallein amerikkalainen auto, ja sen hinta lähenteli jo Rolls-Roycen tasoa.

Käsintehtyä Mark II:ta valmistettiin vain kahden mallivuoden ajan. Ford heitti pyyhkeen kehään jo vuonna 1957, koska jokainen tehty auto oli tuottanut ovaalimerkille tappiota. Niinpä Continental päätettiin jälleen asemoida pykälää edullisemmaksi Cadillacin kilpailijaksi. Mallivuosien 1956-1957 Mark II:t ovat jääneet autohistoriaan eräinä 1950-luvun tyylikkäimmistä amerikkalaisista luksusautoista, jotka ovat keränneet myös kovasti ylistystä tinkimättömästä laadustaan.

Matti Äyräväinen on kuitenkin tästä hieman eri mieltä. Eurooppalaisia autoja aiemmin harrastanut mies hankki oman Mark II:nsa reilut 10 vuotta sitten ruotsalaisen autokauppiaan kautta kalifornialaiselta sotaveteraanilta. Auto oli sen verran siisti, että se saatiin museokatsastettua melko pienellä vaivalla, mutta sen jälkeen lähes kaikki on laitettu uusiksi. Äyräväinen ei ollut tyytyväinen tehtaalla hutiloituun työn jälkeen, ja monet jenkkien tekemistä korjauksistakin oli pakko laittaa uusiksi.

Korista poistettiin kilokaupalla tehtaalla sovitusvirheiden paikkaamiseen käytettyä tinaa, ja rungon hitsaussaumatkin tehtiin aivan eri laatustandardien mukaisesti. Takaluukun kannen varapyörää imitoinut pahka poistettiin kliinimmän ulkoasun nimissä, ja kaikkien kromiosien kunnostamisessa oli valtava urakka. Uudeksi ulkoväriksi valittiin Toyotan valikoimasta löytynyt platinan sävy, ja sisusta sai modernimpien mittarien lisäksi syntisen punaista nahkaa.

Suosittelemme

Myös pellin alla on tapahtunut melkoinen määrä muutoksia. Autoa vauhdittaa nykyään GM:n veekasi, jonka iskutilavuus on 365 kuutiotuumaa. Lisäpotkua saadaan Lysholmin ruuvikompressorilta, ja vaihteistona palvelee kolmipykäläinen 4L80-automaatti. Painonjakaumaakin on optimoitu, ja siksi moottori sijaitsee nykyään 14 senttiä alkuperäistä taaempana. Mukavasta kyydistä huolehtii puolestaan ilmajousitus, jonka sovittamisessa Continentalin alustaan riitti haasteita.

Suuri vaikutus ulkonäköön on 20-tuumaisilla kromivanteilla, joiden malli päätettiin jo projektin alkuvaiheessa vuonna 2006. Ne näyttävät edelleen moderneilta, joten valinta osui nappiin. Continental Mark II valmistui muutama vuosi sitten kaikkiaan 6,5 vuoden urakoinnin jälkeen. Auto on kerännyt huomiota ja palkintoja monissa eri näyttelyissä, ja nyt siihen pääsee tutustumaan Lahden Jenkkiautonäyttelyssä 29.-30.9.2018

Lue lisää