Vuoden 1957 Continental Mark II tarjoaa klassista luksusta modernilla otteella – autoa vauhdittaa GM:n ahdettu veekasi

Ford Motor Company perusti 1950-luvulla Continentalin vielä Lincolniakin korkeamman tason luksusmerkiksi. Uuden brändin ensimmäinen auto nimettiin vanhojen Lincoln-perinteiden mukaan Continental Mark II:ksi, ja lanseerauskin tapahtui mannermaisissa tunnelmissa. Auto tuotiin nimittäin ensimmäistä kertaa suuren yleisön eteen syksyn 1955 Pariisin autonäyttelyssä. Continental Mark II oli myyntiin tullessaan kallein amerikkalainen auto, ja sen hinta lähenteli jo Rolls-Roycen tasoa.

Käsintehtyä Mark II:ta valmistettiin vain kahden mallivuoden ajan. Ford heitti pyyhkeen kehään jo vuonna 1957, koska jokainen tehty auto oli tuottanut ovaalimerkille tappiota. Niinpä Continental päätettiin jälleen asemoida pykälää edullisemmaksi Cadillacin kilpailijaksi. Mallivuosien 1956-1957 Mark II:t ovat jääneet autohistoriaan eräinä 1950-luvun tyylikkäimmistä amerikkalaisista luksusautoista, jotka ovat keränneet myös kovasti ylistystä tinkimättömästä laadustaan.

Matti Äyräväinen on kuitenkin tästä hieman eri mieltä. Eurooppalaisia autoja aiemmin harrastanut mies hankki oman Mark II:nsa reilut 10 vuotta sitten ruotsalaisen autokauppiaan kautta kalifornialaiselta sotaveteraanilta. Auto oli sen verran siisti, että se saatiin museokatsastettua melko pienellä vaivalla, mutta sen jälkeen lähes kaikki on laitettu uusiksi. Äyräväinen ei ollut tyytyväinen tehtaalla hutiloituun työn jälkeen, ja monet jenkkien tekemistä korjauksistakin oli pakko laittaa uusiksi.

Korista poistettiin kilokaupalla tehtaalla sovitusvirheiden paikkaamiseen käytettyä tinaa, ja rungon hitsaussaumatkin tehtiin aivan eri laatustandardien mukaisesti. Takaluukun kannen varapyörää imitoinut pahka poistettiin kliinimmän ulkoasun nimissä, ja kaikkien kromiosien kunnostamisessa oli valtava urakka. Uudeksi ulkoväriksi valittiin Toyotan valikoimasta löytynyt platinan sävy, ja sisusta sai modernimpien mittarien lisäksi syntisen punaista nahkaa.

Myös pellin alla on tapahtunut melkoinen määrä muutoksia. Autoa vauhdittaa nykyään GM:n veekasi, jonka iskutilavuus on 365 kuutiotuumaa. Lisäpotkua saadaan Lysholmin ruuvikompressorilta, ja vaihteistona palvelee kolmipykäläinen 4L80-automaatti. Painonjakaumaakin on optimoitu, ja siksi moottori sijaitsee nykyään 14 senttiä alkuperäistä taaempana. Mukavasta kyydistä huolehtii puolestaan ilmajousitus, jonka sovittamisessa Continentalin alustaan riitti haasteita.

Suuri vaikutus ulkonäköön on 20-tuumaisilla kromivanteilla, joiden malli päätettiin jo projektin alkuvaiheessa vuonna 2006. Ne näyttävät edelleen moderneilta, joten valinta osui nappiin. Continental Mark II valmistui muutama vuosi sitten kaikkiaan 6,5 vuoden urakoinnin jälkeen. Auto on kerännyt huomiota ja palkintoja monissa eri näyttelyissä, ja nyt siihen pääsee tutustumaan Lahden Jenkkiautonäyttelyssä 29.-30.9.2018

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Koeajossa klassikko: Lotus Esprit Turbo 1989

Englantilainen vuonna 1952 perustettu Lotus Cars tunnetaan urheiluautoista, joiden keveys ja ohjattavuus teki niistä suosittuja erityisesti autoharrastajien keskuudessa. Lotus...

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...