Volvon pienin sähkö-SUV esiteltiin – uusi EX30 on myös ruotsalaismerkin historian nopeimmin kiihtyvä auto

Volvo kertoi jo jonkin aikaa sitten laajentavansa sähkö-SUV:ien valikoimaansa XC40:n alapuolelle sijoittuvalla pienemmällä mallilla. Nyt julkisuuteen tuotu EX30 on myös kiihtyvyydeltään kaikkien aikojen nopein Volvo kaksimoottorisena versiona.

Alusta alkaen sähköautoksi suunniteltu EX30 on ulkomitoiltaan tuntuvasti kompaktikokoisten katumaasturien luokkaan kuuluvaa XC40:ää pienempi. Reilun 4,2 metrin pituinen uutuus on isoveljeään parikymmentä senttiä lyhyempi, ja akselivälissäkin on eroa viiden sentin verran. Tavaratilan volyymiksi kerrotaan puolestaan 318 litraa, eli mitoiltaan uutuus sijoittuu pikku- ja kompaktiautojen välimaastoon.

Kuva: Volvo

Muotoilussa on tuttuja piirteitä Volvon sähkökatumaasturimalliston EX90-lippulaivasta, mutta kokonaisuudesta on kuitenkin saatu nuorekkaan omaleimainen. Sisusta on sähköautotyyliin hyvin pelkistetyn oloinen, ja suurinta osaa toiminnoista hallitaan keskelle kojelautaa sijoitetulla pystysuuntaisella 12,3-tuumaisella kosketusnäytöllä. Mittaristo on tässä yhteydessä kutistunut pienenpieneksi ruuduksi, ja tietoviihdejärjestelmä on nyky-Volvojen tapaan Google-pohjainen.

Kuva: Volvo

Hinnat alkaen -mallina toimii Core-varustetasoinen versio yhdellä takasähkömoottorilla. Sen tuottamat 272 hevosvoimaa ja 343 newtonmetriä kiihdyttävät auton nollasta sataan 5,7 sekunnissa, ja nettokapasiteetiltaan melko pieni 49 kWh:n rautafosfaattiakku mahdollistaa 344 kilometrin toimintasäteen WLTP-standardin mukaan mitattuna. Akku latautuu puolestaan nopeimmillaan 28 minuutissa 10 prosentin tasolta 80 prosenttiin kapasiteetista.

Kuva: Volvo

Lisää toimintamatkaa tarjoaa yksimoottorisen mallin Extended Range -versio, jonka nikkelimangaanikobolttiakku on nettokapasiteetiltaan 65 kWh. Tällöin WLTP-normin mukaista toimintamatkaa on jo 480 kilometriä, ja nollasta sataan pyrähdetään vain 5,3 sekunnissa. Varsinainen tehoversio on kuitenkin kahdella sähkömoottorilla ryyditetty nelivetoinen Twin Performance. 428 hepan ja 543 newtonin kokonaisvoimavarat tykittävät pikku-SUV:n vain 3,6 sekunnissa, eli kyseessä on historian nopeimmin kiihtyvä Volvo. Toimintamatkaakin riittää vielä parhaimmillaan 460 kilometriä.

Erilaisia turvallisuus- ja mukavuusvarusteita on melko kattavasti jo Core-perusversiossa. Lisäherkkuja saa Plus-varustetasolla, joka on tehomallissa vakiona. Plus-tason myötä EX30 saa esimerkiksi mustan katon ja peilinkotelot, 19-tuumaiset vanteet sekä Harman Kardonin äänentoistojärjestelmän. Huippuvarustetasona palvelee Ultra, jonka saa vain isompiakkuisiin autoihin. Ultra-varustelun mukana tulevat esimerkiksi lasinen panoraamakatto sekä 360 asteen kamera.

Suosittelemme

Kuva: Volvo

Hinnoittelua voisi kuvailla jopa aggressiiviseksi, koska perusmalliin pääsee Suomessa käsiksi 36 900 eurolla. Kaksimoottorisesta tehoversiosta pitää pulittaa puolestaan vähintään 48 600 euroa, eli Volvo on markkinoiden halvin alle neljässä sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä auto. Tilauksia otetaan Suomessakin jo vastaan, ja isompiakkuisten asiakasautojen toimitusten kerrotaan alkavan ensi tammikuussa. Perusmallin vuoro on puolestaan kaksi kuukautta myöhemmin maaliskuussa. Ensi vuonna on tulossa myös auton maastohenkisempi Cross Country -versio.

Kuva: Volvo
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Mazda pitää kiinni perinteistä – seuraava MX-5 saa entistä isomman bensakoneen manuaalivaihteiston parina

Nykyinen ND-sukupolvea edustava MX-5 on ollut myynnissä jo vuosikymmenen ajan kevyiden päivitysten saattelemana. Mazda ei pidä vieläkään kiirettä seuraajan kanssa, mutta sellainen on kuitenkin jo suunnitteilla.

Fordin sporttibrändit eivät ehkä katoakaan – ST ja RS saattavat olla tulevaisuudessa sähköautoja

Fordilla on hieno historia erilaisten sporttimallien osalta jo vuosikymmenten ajalta. Ovaalimerkin mallistoon kuului vielä muutama vuosi sitten useampia ST-brändättyjä hot hatcheja ja nelivetoinen Focus RS, mutta tätä nykyä niistä on enää rippeet jäljellä.

Cupran sähköpikkuauto esitellään syyskuussa – Raval on VW ID.2:n sporttisempi sisarmalli

Cupran ja Seatin toimitusjohtaja Wayne Griffiths astui äskettäin varsin yllättäen syrjään VW-konsernin espanjalaisbrändien johtotehtävistä. Sitä ennen hän ehti vielä kertoa brittiläiselle Auto Expressille Cupran tulevaisuudensuunnitelmista.

Korea coupé ja avo Koreasta – Genesiksen isot kaksioviset mallit jäävät todennäköisesti yksittäiskappaleiksi

Hyundai-konsernin luksusbrändi Genesis on esitellyt viime vuosina monia kuvankauniita konseptiautoja, jotka eivät ole kuitenkaan valitettavasti päätyneet tuotantoon asti. Nyt tähän joukkoon liittyy G90-edustussedanin pohjalta tehty parivaljakko.

Tyyliniekan uusimmat