Volvon päätös piti – tästä lähtien ruotsalaismerkin kaikkien autojen huippunopeus rajoitetaan 180 km/h:n lukemaan

Volvon imago koostuu ennen kaikkea turvallisuudesta. Merkin tavoitteena on ollut jo muutaman vuoden ajan, että kenenkään ei tarvitsisi kuolla tai loukkaantua vakavasti uuden Volvon ratissa.

Varsin kunnianhimoisen tavoitteen saavuttaminen ei ilmeisesti ollut mahdollista vain passiivisen turvallisuuden ja erilaisten ajoavustimien kehittämisen avulla, joten Volvo ilmoitti jo viime vuonna varsin radikaalista päätöksestä. Sen mukaan kaikkien uusien Volvojen huippunopeus rajoitettaisiin 180 km/h:n lukemaan vuoden sisällä, mikä ei tuottanut pelkästään positiivisia kaikuja.


Saksan markkinat ovat nimittäin Volvollekin hyvin tärkeät, ja sikäläisten Autobahnien rajoittamattomilla osuuksilla saa tunnetusti ajaa niin lujaa kuin sielu sietää. Monet Volvon malleista ovat omiaan pitkän matkan taittamiseen, joten kaikki saksalaiset Volvo-asiakkaat eivät varmasti ottaneet päätöstä ilolla vastaan. Tulevaisuudessa raskasjalkaisten saksalaisten Volvo-kuskien täytyy kuitenkin siirtyä kilpailijoiden tuotteisiin, koska ruotsalaismerkin päätös piti.

Volvo on kuulemma valmis menettämään osan potentiaalisista asiakkaistaan kilpailijoiden leiriin, koska liikenneturvallisuus on sille tärkeämpi asia. Merkittävä osa liikennekuolemista tai vakavista loukkaantumisista johtuu rajuista ylinopeuksista, joten päätös on sinänsä hyvin looginen. Toisaalta voidaan kysyä, eikö 180 km/h:n nopeudella sattuvassa onnettomuudessakin tule jo pahaa jälkeä turvallisessakin autossa.





Uusien Volvojen huippunopeus on tästä lähtien rajoitettu ympäri maailmaa, ja lisäksi autojen vakiovarustukseen kuuluu Care Key -niminen toiminto. Sen avulla Volvonsa huippunopeudelle voi asettaa muitakin rajoituksia, jos auton lainaa esimerkiksi kokemattomammalle kuskille. Huippunopeuden leikkaamisen jälkeen Volvo aikoo keskittyä kahteen muuhun riskiin, jotka aiheuttavat eniten vakavia onnettomuuksia. Ne ovat päihtyneenä ajaminen ja huomion kiinnittyminen muihin asioihin.

>
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

VW esitteli faceliftatun Tiguanin – suosikki-SUV saa nyt pistokehybridin ja 320-heppaisen R:n

Golf ei ole enää Volkswagenin myydyin malli, vaan nykyään tätä viittaa saa kunnian kantaa Tiguan-katumaasturi. Nyt Wolfsburgin suosikki-SUV saa...

Yli 60 vuoden taru päättyi – viimeiset 6,75-litraisella V8:lla varustetut Bentley Mulsannet valmistettiin Crewen tehtaalla

Autojen malli-iät ovat nykyään yhä lyhyempiä, mutta aivan kaikkia merkkejä tämä ei koske. Bentleyn lippulaiva Mulsanne poistui nyt tuotannosta...

Porschen sähköauton “karvalakkimalli” esiteltiin – takavetoisessakin Taycanissa on yli 400 hevosvoimaa

Porschen historian ensimmäisenä täyssähköautona tunnettu Taycan lanseerattiin viime syksynä markkinoille joka nurkasta raapivien Turbo- ja Turbo S -tehomallien voimin....

BMW:n hybridisportin tuotanto päättyi – 18 viimeistä i8:aa sai uniikin käsinmaalatun värin

BMW oli aikaansa edellä, kun i3-täyssähköauto ja i8-hybridisportti lanseerattiin seitsemän vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ensin mainitun valmistus jatkuu edelleen,...

Tällä Skodalla osallistuttiin Le Mansin 24 tunnin kisaan 70 vuotta sitten

Skoda ei unohtanut kilpailutoimintojaan edes sosialismin ikeessä. Vuonna 1950 tšekkoslovakialaiset uskaltautuivat peräti Le Mansin legendaariseen 24 tunnin kisaan ainoan...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...