Volvon päätös piti – tästä lähtien ruotsalaismerkin kaikkien autojen huippunopeus rajoitetaan 180 km/h:n lukemaan

Volvon imago koostuu ennen kaikkea turvallisuudesta. Merkin tavoitteena on ollut jo muutaman vuoden ajan, että kenenkään ei tarvitsisi kuolla tai loukkaantua vakavasti uuden Volvon ratissa.

Varsin kunnianhimoisen tavoitteen saavuttaminen ei ilmeisesti ollut mahdollista vain passiivisen turvallisuuden ja erilaisten ajoavustimien kehittämisen avulla, joten Volvo ilmoitti jo viime vuonna varsin radikaalista päätöksestä. Sen mukaan kaikkien uusien Volvojen huippunopeus rajoitettaisiin 180 km/h:n lukemaan vuoden sisällä, mikä ei tuottanut pelkästään positiivisia kaikuja.

-- MAINOS --

Saksan markkinat ovat nimittäin Volvollekin hyvin tärkeät, ja sikäläisten Autobahnien rajoittamattomilla osuuksilla saa tunnetusti ajaa niin lujaa kuin sielu sietää. Monet Volvon malleista ovat omiaan pitkän matkan taittamiseen, joten kaikki saksalaiset Volvo-asiakkaat eivät varmasti ottaneet päätöstä ilolla vastaan. Tulevaisuudessa raskasjalkaisten saksalaisten Volvo-kuskien täytyy kuitenkin siirtyä kilpailijoiden tuotteisiin, koska ruotsalaismerkin päätös piti.

Volvo on kuulemma valmis menettämään osan potentiaalisista asiakkaistaan kilpailijoiden leiriin, koska liikenneturvallisuus on sille tärkeämpi asia. Merkittävä osa liikennekuolemista tai vakavista loukkaantumisista johtuu rajuista ylinopeuksista, joten päätös on sinänsä hyvin looginen. Toisaalta voidaan kysyä, eikö 180 km/h:n nopeudella sattuvassa onnettomuudessakin tule jo pahaa jälkeä turvallisessakin autossa.

-- MAINOS --




Uusien Volvojen huippunopeus on tästä lähtien rajoitettu ympäri maailmaa, ja lisäksi autojen vakiovarustukseen kuuluu Care Key -niminen toiminto. Sen avulla Volvonsa huippunopeudelle voi asettaa muitakin rajoituksia, jos auton lainaa esimerkiksi kokemattomammalle kuskille. Huippunopeuden leikkaamisen jälkeen Volvo aikoo keskittyä kahteen muuhun riskiin, jotka aiheuttavat eniten vakavia onnettomuuksia. Ne ovat päihtyneenä ajaminen ja huomion kiinnittyminen muihin asioihin.

-- MAINOS --

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Audi lähtee mukaan Dakar-aavikkoralliin sähköautolla – suunnitteilla on myös paluu Le Mansiin

Audi on sähköistynyt viime vuosina vauhdilla, mikä on näkynyt rinkulamerkin moottoriurheilutoiminnoissakin. Seuraavaksi vuorossa on legendaarisen Dakar-aavikkorallin valloitus sähkön voimin. Audin...

Muistatko vielä Peugeot 405 T16? Tyylikäs tehosedan 90-luvulta

Uusi 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) on jo ehditty julistaa kaikkien aikojen nopeimmaksi Peugeotin katuautoksi. Se ei kuitenkaan ollut...

Lamborghinin viimeiseksi jäänyt etumoottorinen urheiluauto on jo puolen vuosisadan ikäinen – Jarama on nykyään yllättävän aliarvostettu harvinaisuus

Lamborghineista puhuttaessa mieleen tulevat useimmiten villin näköiset keskimoottoriset superautot, mutta maineikas italialaismerkki on tehnyt muunkinlaisia sportteja. Yksi niistä on...

Vertailussa tehokaksikko Tesla Model 3 Performance ja Polestar 2 Performance Pack

Teslan ja Polestarin tehokkaimmat täys-sähkömallit edustavat huippusuorituskykyä, modernia virtaviivaisuutta sekä klassista tyylikkyyttä. Polestar 2 huokuu Volvon historiaa Volvon erilliseksi itsenäiseksi hi-tech...

Virolaiselta kirpputorilta löytyvä DeLorean on melkoinen kirppislöytö

Kirpputorit ovat tunnetusti paikkoja, joista voi tehdä hyviä löytöjä. Yksi löytää harvinaisen muumimukin, toinen vanhan putkiradion ja kolmas Matin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.