Volvon päätös piti – tästä lähtien ruotsalaismerkin kaikkien autojen huippunopeus rajoitetaan 180 km/h:n lukemaan

Volvon imago koostuu ennen kaikkea turvallisuudesta. Merkin tavoitteena on ollut jo muutaman vuoden ajan, että kenenkään ei tarvitsisi kuolla tai loukkaantua vakavasti uuden Volvon ratissa.

Varsin kunnianhimoisen tavoitteen saavuttaminen ei ilmeisesti ollut mahdollista vain passiivisen turvallisuuden ja erilaisten ajoavustimien kehittämisen avulla, joten Volvo ilmoitti jo viime vuonna varsin radikaalista päätöksestä. Sen mukaan kaikkien uusien Volvojen huippunopeus rajoitettaisiin 180 km/h:n lukemaan vuoden sisällä, mikä ei tuottanut pelkästään positiivisia kaikuja.





Saksan markkinat ovat nimittäin Volvollekin hyvin tärkeät, ja sikäläisten Autobahnien rajoittamattomilla osuuksilla saa tunnetusti ajaa niin lujaa kuin sielu sietää. Monet Volvon malleista ovat omiaan pitkän matkan taittamiseen, joten kaikki saksalaiset Volvo-asiakkaat eivät varmasti ottaneet päätöstä ilolla vastaan. Tulevaisuudessa raskasjalkaisten saksalaisten Volvo-kuskien täytyy kuitenkin siirtyä kilpailijoiden tuotteisiin, koska ruotsalaismerkin päätös piti.

Volvo on kuulemma valmis menettämään osan potentiaalisista asiakkaistaan kilpailijoiden leiriin, koska liikenneturvallisuus on sille tärkeämpi asia. Merkittävä osa liikennekuolemista tai vakavista loukkaantumisista johtuu rajuista ylinopeuksista, joten päätös on sinänsä hyvin looginen. Toisaalta voidaan kysyä, eikö 180 km/h:n nopeudella sattuvassa onnettomuudessakin tule jo pahaa jälkeä turvallisessakin autossa.

Uusien Volvojen huippunopeus on tästä lähtien rajoitettu ympäri maailmaa, ja lisäksi autojen vakiovarustukseen kuuluu Care Key -niminen toiminto. Sen avulla Volvonsa huippunopeudelle voi asettaa muitakin rajoituksia, jos auton lainaa esimerkiksi kokemattomammalle kuskille. Huippunopeuden leikkaamisen jälkeen Volvo aikoo keskittyä kahteen muuhun riskiin, jotka aiheuttavat eniten vakavia onnettomuuksia. Ne ovat päihtyneenä ajaminen ja huomion kiinnittyminen muihin asioihin.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Tässä on pienoismallien Rolls-Royce – 1:8-kokoisen Cullinanin hinnat alkavat reilusta 15 000 eurosta

Rolls-Royce laajensi mallistoaan muutama vuosi sitten Cullinaniksi nimetyllä katumaasturilla. Siitä täytyy pulittaa verottomanakin yli 300 000 euroa, eli kyseessä...

Ford Cosworthin kuuluisa takasiipi sai innoituksen Punaisen Paronin lentokoneesta

Kukapa autohullu ei muistaisi Cossu-Eskon hurjaa kaksoistakasiipeä 90-luvun ralli- ja siviilimaailmasta. Harva kuitenkaan tietää, että siipiä piti alun perin...

Legendaarinen lyhytelokuva saa uuden tulkinnan – Charles Leclerc tykittää tänä viikonloppuna Monacon kaduilla Ferrari SF90 Stradalella

Ranskalaisohjaaja Claude Lelouchin C’était un rendez-vous vuodelta 1976 kuuluu alansa klassikoihin autohörhöjen piireissä. Nyt se saa uuden tulkinnan, jota...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...