Volvo toi vihdoinkin julkisuuteen pitkään ennakkoherutetun EM90:n, joka on Kiinan markkinoille tehty tilamalli. Se on ruotsalaisbrändin ensimmäinen tämän kategorian auto, jos 70 vuotta sitten esiteltyä Duettia ei oteta lukuun.
Tila-autojen suosio on laskenut pahasti Euroopan ja Pohjois-Amerikan markkinoilla, mutta Kiinassa ja muualla Aasiassa niillä on meneillään pienimuotoinen renessanssi varsinkin luksusluokassa. Niinpä Volvon emokonserni Geely päätti kehittää paikallisille markkinoille ruotsalaisbrändin oman version kiinalaisesta Zeekr 009:stä, joka on kauniisti sanottuna persoonallisen jyhkeä ilmestys.
EM90-nimen saanut tila-Volvo jakaa suurimman osan kulmikkaasta koristaan Zeeekrin kanssa, mutta naamailme on aivan omansa ja myös perässä on tehty pieniä viilauksia Volvolle tyypillisen designin ehdoilla. Lopputulos on vähemmän hirviömäinen kuin Zeekr, mihin vaikuttaa myös muista uusista sähkö-Volvoista tuttu umpinainen maski sitä reunustavine ”Thorin vasara” -ledivaloineen. Volvon omien sanojen mukaan auto kumartaa myös vuonna 1953 debytoineen Duettin suuntaan, mutta tämä vertaus alkaa olla jo aika kaukaa haettu.
Koska auto on lähes Zeekr 009:n identtinen kaksonen, mitatkin ovat lähes samat. Tila-auto on reilut 5,2 metriä pitkä, reilut kaksi metriä leveä ja vajaat 1,9 metriä korkea, kun taas akseliväli on hieman yli 3,2 metriä. EM90 toimii niin luksusluokan perhekuljettimena kuin liikkuvana toimistonakin, joten tarjolla on kuusi istuinpaikkaa kolmella kahden penkin rivillä. Keskiriville on sovitettu erityisen mukavat ”kapteenintuolit”, joista löytyvät monenlaiset sähkösäädöt, lämmitys ja tuuletus sekä lentokonetyyppiset taittopöydät.
Katosta laskeutuu puolestaan 15,6-tuumainen ruutu, joka on vain yksi tila-auton monista näytöistä. Volvon ylisanojen mukaan EM90:stä pystyy tekemään napin painalluksella tai puheohjauksen komennolla teatterin, kokoustilan tai makuuhuoneen, jolloin ruudut, istuimet, ikkunat sekä ilmastointi ja valaistus säätyvät automaattisesti teeman mukaisesti. Kojelauta edustaa Volvon nykytyylin mukaista skandinaavista minimalismia, vaikka se on hyvin lähellä Zeekr 009:ää. Mittaristonäyttö on varsin pieni, mutta keskiruudulla on mittaa 15,4 tuuman verran. Perinteisiä nappuloita ei nykytyyliin juuri ole.
Ainakin alkuvaiheessa tila-Volvoa saa pelkästään yhdellä takasähkömoottorilla, jonka tuottamat reilut 270 hevosvoimaa riittävät 8,3 sekunnin kiihtyvyyteen nollasta sataan. CATL:n toimittama 116 kWh:n akkupaketti mahdollistaa puolestaan parhaimmillaan 738 kilometrin toimintasäteen kiinalaisen CLTC-standardin mukaan, jonka arvot ovat tyypillisesti täkäläistä WLTP:tä suuremmat. Autoa voi käyttää lisäksi virtalähteenä muiden sähkölaitteiden lataamiseen.
Suosittelemme
Zeekr 009:ää saa myös yli 540-hevosvoimaisena nelivetoversiona kahdella sähkömoottorilla, mutta EM90:n kohdalla vastaavasta mallista ei ole ainakaan vielä tietoa. Volvon ajoavustinvalikoima on kattavaa tasoa merkin turvallisuusperinteiden velvoittamana, mutta autosta pääsevät nauttimaan vain kiinalaiset. Volvo ei nimittäin suunnittele ainakaan toistaiseksi myyvänsä EM90:ää itäisen suurvallan ulkopuolella. Kiinassa tila-auton hintakin on luksustasoa, koska uutuudesta pitää pulittaa vähintään 818 000 juania, eli yli 100 000 euroa.