Volvo kuuluu autoalan turvallisuuden pioneereihin. Esimerkiksi kolmipisteturvavyöt tuotiin jo vuonna 1959 Amazonin sekä Muna-Volvona tunnetun PV 544:n lisävarustelistalle, ja korirakenteiden törmäysturvallisuuteenkin kiinnitettiin huomiota paljon ennen lainsäädännön mukanaan tuomia pakotteita.
Volvo on pitänyt turvallisuuslinjastaan kiinni myös viime vuosina, kun merkki on jo kuulunut kiinalaiselle Geelylle. Myös nyky-Volvot kuuluvat turvallisimpiin myynnissä oleviin autoihin, mutta välillä ruotsalaisille suunnittelijoillekin voi sattua pieniä lapsuksia. Tällainen tapaus putkahti nyt julkisuuteen, kun Volvo joutuu kutsumaan takaisin tarkalleen 144 937 autoa Yhdysvaltain markkinoilla.
Takaisinkutsun syy on varsin erikoinen, koska vuosien 2011-2017 autojen ovet voivat aueta itsekseen. Ongelma koskee näiden mallivuosien S60-, S60 Cross Country -, V60- ja V60 Cross Country -malleja, jotka on valmistettu vuoden 2010 kesäkuun toisen päivän ja vuoden 2016 viimeisen päivän aikana.
USA:n liikenneturvallisuusvirasto NHTSA:n mukaan Volvoissa on viallisia ovisalpoja, jotka voivat heikentyä ja murtua oltuaan äärimäisessä kuumuudessa. Tästä voisi päätellä, että riski on suurempi USA:n lämpimimmissä osavaltioissa. NHTSA:n mukaan salpa hajoaa todennäköisimmin ovea avatessa, mutta ajon aikana itsekseen avautuvan oven riskiä ei voida kuulemma sulkea pois.
Suosittelemme
Tämä voisi tapahtua esimerkiksi peruutettaessa tai liikenneympyrässä ajettaessa, jolloin ilman turvavyötä istuva kuski tai kyytiläinen voisi jopa pudota autosta ulos. Riski lienee käytännössä aika pieni, mutta se on kuitenkin olemassa. NHTS kertoo kuitenkin, että useimmiten ongelman huomaa jo hankalasti sulkeutuvasta ovesta ennen konkreettisen vaaratilanteen syntymistä. Lisäksi mittaristoon pitäisi tietysti syttyä avoimesta ovesta kertova merkkivalo.
USA:n Volvo ottaa yhteyttä takaisin kutsuttavien autojen omistajiin, jotka saavat Volvoihinsa ilmaiseksi neljä uutta ovisalpaa. Takaisinkutsun pitäisi alkaa heti tammikuun alussa, mutta Euroopan tilanteesta ei ole vielä tietoa. Vanhalla ja uudella mantereella myytyjen 60-sarjalaisten ovilukoissa ei pitäisi olla eroja, joten ehkäpä eurooppalaisetkin Volvo-kuskit saavat vielä autoihinsa uudet lukkosalvat.