Volvo XC40 Recharge täyssähköauton ensimaistiaiset

Vuosi 2020 on täynnä kiinnostavia sähköautojulkistuksia. Volvon ensimmäinen täyssähköauto Volvo XC40 Recharge esiteltiin virallisesti suomalaisille 10.2.2020 ja olimme tietysti paikalla ottamassa kylmät tyypit uutuuteen. 

Volvo XC40 Recharge on kompakti SUV. KUVA: Joose Luukkanen





Suhteeni Volvoon on ollut kaksijakoinen. Tein ensimmäisen matkani kaksivärisen Volvo Amazonin takapenkillä, ja muistelen vieläkin huvittuneena, kuinka 80-luvun alkupuolella oli ihan OK matkustaa takapenkin käsinojan päällä istuen. Tuoreemmat muistikuvat vuosituhannen vaihteen Volvoista sen sijaan eivät ole yhtä ruusuisia, koska faijavainaan farkkuvolvo ei kulkenut mihinkään ja kulutti hirveästi kaasun asennosta riippumatta. Minun täytyy myöntää, että ajoin silti innostuneena tutustumaan uuteen täyssähköiseen Volvoon; odotin tyylikästä autoa poikkeuksellisen paljon silmääni miellyttäneiden V90- ja S90- kaveriksi. En pettynyt.

Joudun silti myös myöntämään, että Volvon ryntäys täyssähköautoja tarjoavien valmistajien joukkoon yllätti minut. Vielä vuonna 2016 vieraillessani Göteborgissa eräs Volvon tehtaalla työskennellyt kaverini haukkui sähköautot (Tesla etunenässä) lyttyyn ja oli kovasti sitä mieltä, että Volvo ei moisiin typeryyksiin sekaannu. Omistaja on kuitenkin eri mieltä, ja Volvo Carsin omistava Geely ilmoitti jo kesällä 2017 ruotsalaisbrändin kaikkien autojen olevan vähintäänkin hybridejä vuodesta 2019 alkaen.

Caroline Kjellin valotti Volvon sähköstrategiaa: vuonna 2025 puolet myydyistä Volvoista on täyssähköisiä. En epäile ennustuksen toteutumista, koska suurin osa ihmisistä ihastuu sähköautoon sitä kerran kokeiltuaan. KUVA: Joose Luukkanen

Volvo Cars Finlandin toimitusjohtaja Lasse Ahlstedtin vahvisti tilaisuuden aluksi merkin sitoutumisen sähköön: siirtymä sähkö-Volvoihin on lopullinen, ja jo vuonna 2025 yli puolet valmistetuista Volvoista on täyssähköisiä. Ympäristötietoisuus näkyy kaikkialla, ja CO2-päästöjä karsitaan pakoputken lisäksi logistiikasta ja tuotantoprosesseista.

Tekniikka kunnossa

Itse en valitse autoa ensisijaisesti ympäristönormien vuoksi (syntilistani on pitkä), vaan yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on auton suorituskyky. Vaikkei ratin taakse vielä päästykään, niin Volvo XC40 Recharge tarjoaa ainakin numeroiden valossa erinomaiset lääkkeet kaasujalan kutitukseen. Moottoritehossa ei ole säästetty, ja aina nelivetoisen auton molemmilla vetävillä akseleilla on 150 kW tehoiset Siemensin valmistamat sähkömoottorit. Vääntöä on tarjolla massiiviset 660 Nm, eli voimaa on tarjolla enemmän kuin missään muussa Volvon mallissa. Kun huomioi, että sähköauton tasaisen tappava veto vaatii verrokiksi tuplatehoisen polttomoottoriauton, niin ei ole vaikeaa kuvitella tilauskirjojen täyttyvän nopeaan tahtiin – kunhan autoja saadaan koeajettavaksi asti.

Volvo XC40 Recharge platform ja auto
Volvo XC40 Recharge rakentuu Volvon CMA-platformin ympärille. Korkea kardaanitunneli kielii malliston polttomoottoriversiosta. Kompaktiluokassa akseliväli on lyhyt, joten myös kardaanitunneli on hyödynnetty akuston tarpeisiin. KUVA: Joose Luukkanen

Volvon akku on 78 kWh kokoinen, josta 75 kWh on kuljettajan käytettävissä. Kantamaksi luvataan yli 400 km, mikä onnistunee helposti ainakin rauhallisessa maantieajossa kesäkelillä. Moottoritienopeuksissa käytännön range on todennäköisesti 300 km luokkaa, mikä toki sekin on useimmille riittävästi ennen vessa- tai kahvitaukoa. Akulle annetaan alan standardiksi muodostunut 8 vuoden tai 160 000 km takuu, mutta sen todellista käyttöikää tiedusteltaessa vastaus oli vain ”lifetime”.

Volvo XC40 Recharge on aina nelivetoinen, ja molemmilla akseleilla on 150 kW tehoinen sähkömoottori (näkyy kuvassa sinisenä). Akusto on sijoitettu auton pohjaan, eli painopiste on matala. Luvassa on erinomaiset kaarreominaisuudet. KUVA: Joose Luukkanen

Volvo XC40 Recharge käyttää sisarmerkki Polestar 2:n kanssa yhteistä CMA-platformia, jonka suunnittelussa on huomioitu sähköauton tarpeet, mutta jota käytetään myös XC40 -sarjan polttomoottoriversioissa. Perinteisen nelivetomallin vaatiman kardaanitunnelin vuoksi takatilat eivät ole niin avarat kuin kilpailijoissa. Vaatimaton etukontti saattaa sekin johtua jaetun pohjalevyn rajoitteista.

Volvo XC40 Rechargen takapenkki soveltuu parhaiten lapsiperheen käyttöön. Jalkatilaa on niukasti ja kardaanitunneli pienentää tiloja entisestään. Neljän tai viiden aikuisen käyttöön sopivaa sähkövolvoa joutuu odottelemaan jonkun vuoden, tarkkaa aikaa XC60 tai XC90 mallien sähköistyksestä ei mainittu. KUVA: Joose Luukkanen

Yhteneväisyys Polestariin näkyy monissa numeroissa. Volvon ja Polestarin akkupaketit lienevät identtiset, mutta ennakkotietojen perusteella Polestarin versiossa on suurempi puskuri, ja sen pikalatausteho on hivenen korkeampi. Polestar on urheilullisempi, ja samoista moottoreista huolimatta Volvo kiihtyy 0-100 km/h välin 0,2 sekuntia Polestaria hitaammin. Tosin 4,9 sekuntia on varmasti riittävä suorituskyky tässä segmentissä. Volvon huippunopeus on rajoitettu 180 km/h tasoon, mikä riittää suurimmalle osalle kuljettajista myös autobahnalla (ja öisellä moottoritiellä tuhmasti ajaville).

Jäähdytinsäleiköstä ei ole päästy eroon, ja XC40 Recharge näyttää perinteiseltä Volvolta. KUVA: Joose Luukkanen

Autossa on luonnollisesti jarrutusenergian talteenotto eli regenerointi, mutta sen suuruudesta ei valitettavasti ollut mitään tietoa. Joka tapauksessa Volvossa on yhden polkimen ajo, valikon takaa löytyvä miedompi regen-asetus, ja halutessaan regenin saa myös kokonaan pois päältä. Asetus on valikkojen takana, ja jäin kaipaamaan Hyundain erinomaista ratkaisua, jossa regenin tehoa säädetään rattisiivillä.

Numeroiden valossa Volvo XC40 Recharge on joka tapauksessa soivan oloinen peli, jonka kaikki 400 oria hallitusti irtipäästettyinä tuovat takuuvarmasti hymyn huulille. En malta odottaa koeajoa!

Pikaista latausta

Volvossa on tuttu eurooppalainen CCS-liitin, ja pikalatausta tuetaan aina 150 kW lataustehoon saakka. Volvo lupaa XC40 Rechargen lataantuvan 150 kW pikalaturilla 10-80% välin 40 minuutissa, mikä on kelpo tulos. Tästä voi laskea keskimääräisen lataustehon olevan noin 80 kW, vaikkei latauskäyrää vielä olekaan saatavilla.

Volvo XC40 Rechargen latausportti löytyy kuljettajanpuoleisesta takanurkasta. Liittimet ovat luonnollisesti Type2 hidaslataukselle (AC) ja CCS pikalataukselle (DC). KUVA: Joose Luukkanen

Volvon latausnopeus vastaa kutakuinkin Teslan 85-akun alkuperäistä latausnopeutta ennen kesän 2019 latauskäyrämuutoksia (uudella akkua säästävällä latauskäyrällä Model S 85 latautuu Superchargerilla 10-80% välin noin 45-50 minuutissa, eli hieman Volvoa hitaammin), joten mitään maatamullistavaa latausnopeutta Audi E-Tronin, Porsche Taycanin tai Tesla Model 3:n tapaan ei ole luvassa. Latausnopeus on silti matka-ajoon riittävä – tosin pullonkaulana on ainakin vielä 150 kW tehoon kykenevien pikalaturien puute. Muiden sähköautojen tapaan matkanteko vain 50 kW laturien varassa tekee pidemmistä matkoista tuskaa, kun akun tyhjentyessä jokaista ajettua 200 km kohden pitää istua tunti laturilla.

Kotilataus on kunnossa kolmivaihelaturin ansiosta, ja auto latautuu tavanomaisella 11 kW teholla (virranotto 3x16A). En saanut valmistajan edustajilta vahvistusta nettihuhulle, jonka mukaan yksivaihelataus onnistuisi myös 32A virralla, jolloin latausteho olisi kohtuullinen (7,3 kW). Joka tapauksessa auton sisäinen laturi on riittävä, ja akku täyttyy täysin tyhjästä täyteen yön aikana jo vajaateholle asetettunakin.

Volvo XC40 Rechargen takakontti tarjoaa 380 litraa kuljetustilaa. Kontti ei ole suuri, mutta kompaktiluokassa riittävä. KUVA: Joose Luukkanen

Auton mukana tulee ainoastaan Type2-kaapeli, eli auton ostaja pääsee heti tarvikeostoksille. Volvo ei tarjoa lainkaan omaa kotilatauslaitetta, eikä myöskään suosittele suko-latausta lainkaan, muutoin kuin väliaikasratkaisuna. Suosittelen kokemuksen syvällä rintaäänellä hankkimaan auton kaveriksi sekä kiinteällä johdolla varustetun kotilatauslaitteen (helpompi kuin latausjohdon kaivaminen kontista), että 1- ja 3-vaihevirtaa huolivan matkalaturin (jolloin auton akku täyttyy vaikkapa mökkireissulla viikonlopun aika pienelläkin virralla).

Yhteenvetona Volvon lataus on hyvällä tasolla ja latausnopeus riittää täyttämään akun tavanomaisten kahvitaukojen aikana – kunhan löytää taukopaikan 150 kW laturin vierestä! Kuitenkin vasta koeajo paljastaa Volvon todellisen kulutuksen ja soveltuvuuden käytännön matka-ajoon.

XC40 Recharge tarjoaa luokassaan kohtuulliset tilat

Tilojen puolesta kuskin pukki on asiallinen paikka, kuten Volvossa yleensäkin. Sähköpenkki (lisävaruste) taittuu suotuisaan asentoon, ja kyllä tällä matkaa tekisi. Ilahduttavasti nappulaviidakkoa on karsittu, ja harvemmin tarvittuja toimintoja siirretty sopivasti kosketusnäytön taa tai automatisoitu kokonaan. Näyttö tosin on 9 tuuman kokoisena hieman pienen oloinen, ja mm. navigaattorin käyttö olisi paljon sujuvampaa isolla ruudulla. Nyt karttaa joutuu zoomailemaan ikäänkuin pienen ikkunan läpi, fiilis on sama kuin kännykkää käyttäessä.

Volvo XC40 Rechargen kuljettajalle löytyy asialliset tilat. Nappeja on sopivan vähän, ja niistäkin suurin osa ratissa. Ääniohjaus kuulemma toimii, mutta en laskisi sen varaan kokeilematta. Muilla merkeillä suomalaisen tankeroenglannin tunnistus on vähän niin ja näin. KUVA: Joose Luukkanen

Takapenkillä tila ei riitä, kun 182 senttinen kuljettaja istuu omille mitoille säädetyn kuskinpenkin taa. Polvet ovat kiinni etupenkin selkänojassa, ja mukavan asennon löytäminen vaatii istumista vinossa. Lapsiperheelle takapenkki toimii ja tilaa on riittävästi, kenties suurimpia lastenistuimia lukuunottamatta. Aiemmin mainittu kardaanitunneli ja kohtuuvahvasti muotoiltu takapenkki tekee keskipaikasta lähinnä satunnaiseen käyttöön soveltuvan – ainakin aikuiselle.

Takapenkillä on ahdasta, kun 182-senttinen kuljettaja säätää jakkaran itselleen sopivaksi, ja samankokoinen kaveri istuu takapenkille. KUVA: Joose Luukkanen

Takakontti on kokoluokkaan nähden OK. Pohjalevy kääntyy kätevästi pystyyn, jolloin siihen voi ripustaa kauppakassit. Aluksi katsoin, että tavaratilan sivuilla olisi teslatyyliin kätevät lokerot latausjohdoille, mutta syvennykset ovat liian matalat pitääkseen latausjohdot paikoillaan, ja niihin asetettu johtokieppi ei pysy pystyssä. Toisaalta etukontti eli frunkki ei ole kummoinen, joten luonnollinen paikka latausjohdoille muodostunee sinne. Pieni frunkki on samalla tasolla kuin esimerkiksi Audi E-Tronissa tai Jaguar I-Pacessa. Lentolaukkua tai golfbägiä on sinne turha asetella.

Tavaratila on kompakti mutta toimiva. Lisävarustelistalta kannattaa raksia kauppakassinpidikkeeksi taittuva pohjalevy, jonka taakse muodostuu kätevä lokero. Tavaratilan nurkissa on myös jämäkät kiinnityslenkit. Suksiluukkukin löytyy. KUVA: Joose Luukkanen

Yhteenvetona Volvo XC40 Recharger on erinomainen valinta perheautoksi, tai vaikkapa paljon ajavan myyntihessun kulkineeksi. Kuskinpaikka on mukava, ja tilaa luokassaan kohtuullisesti.

Lähes loistava navigaattori

Volvon navigaattori on erinomainen. Google Mapsiin perustuvaa navigointia on helppo käyttää, kosketusnäyttö toimii loistavasti, eikä käyttölogiikan omaksuminen tuottane ongelmia vaikkei diginatiivi olisikaan. Hieman hymyilin sitä, miten Volvo hehkutti langattomasti latautuvia karttoja – en hoksannut, että suurimmassa osassa autoja ajantasaiset kartat joutuu vielä vuonna 2020 hakemaan huollosta!

Navigaattorissa on pienen näytön lisäksi ainoastaan yksi paljon merkittävä puute: matka-ajon lataustaukojen suunnittelu ei ole saumatonta. Vaikka sähköautoveteraani optimoi lataustauot päässään, niin ensikertalainen ei tiedä kauanko pitää ladata vaikkapa 50 kW laturilla; riittääkö kahvitunti siihen? Kokonaismatka-ajan näkee vasta laturin valittuaan, mikä ei ole kaikkein kätevin ratkaisu. Toki reittisuunnitteluun voi pidemmillä taipaleilla käyttää erillistä sovellusta (kuten A Better Route Planner), mutta ummikolle sekin menee liian monimutkaiseksi.

Navigaattori näyttää perustiedot, eli jäljellä olevan matkan, jäljellä olevan matka-ajan, sekä arvauksen akun varauksesta määränpäässä. Volvon 9″ näyttö on Teslaan tottuneelle pieni, mutta tälläkin pärjää, koska toteutus on erinomainen. Todellinen toimivuus testataan vasta koeajossa, ja myös mittarinäytön toiminnallisuudella on myös suuri merkitys kokonaisuuden kannalta. KUVA: Joose Luukkanen

Volvon navigaattori ei automaattisesti lisää latauspisteitä reitille, vaan kertoo kuljettajalle mikäli matkalla pitää ladata. Nappia painamalla navigaattori laskeskelee hetken, ja ehdottaa sitten sopivia reitin varrella olevia latauspisteitä jättäen lopullisen valinnan kuljettajan tehtäväksi. Algoritmissa on vielä hiottavaa, koska nyt listalla oli kaikentehoisia latauspisteitä, joiden skaala vaihteli 11 kW Type2-hidaslatauksesta 150 kW pikalataukseen. Eikö ainakin kaikkein hitaimmat kannattaisi poistaa hakutuloksista silloin, kun reitillä on nopeampia vaihtoehtoja? Jos tekoäly ei tähän vielä taitu, niin vähintäänkin asetuksiin tarvitaan vaihtoehto, jolla voi Plugsharen tapaan valita minkätehoiset laturit ylipäätään haluaa nähtäville.

Kun kohde ja välilataus on asetettu, näkyy lopullinen matka-aika ja tarvittavan lataustauon pituus. Navigaattori sopisi minun tyyliini (koska prosenttihan riittää!), mutta ensikertalaiselle voi iskeä range anxiety. Vasta koeajo kertoo kuinka sujuvaa matka-ajo todellisuudessa on, ja kuinka tarkasti auto ennakoi kulutuksen. KUVA: Joose Luukkanen

Pikku rutinoista huolimatta Volvon navigaattori on huomattavasti parempi kuin vaikkapa Audin, Hyundain tai Jaguarin ratkaisut, joissa auto pahimmillaan ehdottaa vain yksivaiheista Type2-latausta, eikä tunnista lähistöllä olevaa pikalaturia. Volvon navigaattori pystyy myös hakemaan tiettyjen kumppanien laturien varaustilanteen suoraan verkosta, jolloin kuljettaja voi valita kahdesta pikalaturista sen, jonne pääsee suoraan lataamaan ilman odotteluja. Ominaisuus on erinomainen, koska nyt välttyy eri laturiverkkojen omien sovellusten tarkkailulta tiedon löytyessä suoraan yhdestä paikasta. Mikäli navigaattori saa ominaisuuden, joka ilmoittaa kuljettajalla valitun latauspisteen varaamisesta kesken navigoinnin, ja ehdottaa viereistä vapaata vaihtoehtoa, ollaan todella lähellä täydellisyyttä.

Navigaattorin ehdotukset latauspaikoiksi eivät ole vielä ihan optimaalisia; auto onneksi kertoo kuinka paljon laturille poikkaminen lisää matka-aikaa. Navigaattori tunnistaa ainakin Fortumin ja Virran laturit, sekä näyttää niiden varaustilanteen. Lähtökohdat erinomaiselle navigointikokemukselle ominaisuuksien kehittyessä ovat olemassa. KUVA: Joose Luukkanen

Harmillisesti en hoksannut kokeilla osaako navigaattori suunnitella muitakin välietappeja kuin latauspisteitä reitin varrelle.

Yhteenvetona Volvo tuo ensimmäisenä markkinoille Teslan helppouteen pystyvän navigaattorin (jo oli aikakin, Model S tuli kuitenkin myyntiin jo vuonna 2012!). Teslan etuna on edelleen Volvoa selkeämpi jättinäyttö, sekä Volvosta puuttuva tarkka kokonaismatka-ajan arviointi. Volvo taas pistää kampoihin näyttämällä monien eri latausverkostojen laturit ja niiden varaustilanteen, kun Tesla on rajoittunut vain omaan Supercharger-verkostoon, joka ei Suomessa kata vielä koko maata. Kumpi on parempi, on makuasia – molemmilla pärjää mainiosti. Volvo on joka tapauksessa jo ennen koeajoa matkalla kohti kiitettävää arvosanaa.

Langatonta tekniikkaa

Volvo XC40 Recharge on konsernin sisarmerkin Polestar 2: n ohella ensimmäinen sähköauto, johon tulee Googlen -infotainment järjestelmä. Android-pohjainen järjestelmä tarjoaa mm. navigoinnin tuttuun tyyliin Google Mapsin päälle, ja sen lisäksi valikossa loisti Spotifyn kuvake. Google Carin päälle rakentunee saman tyyppinen ekosysteemi kuin mitä matkapuhelintenkin kohdalla on tapahtunut, joten kenties jatkossa puhelin ja auto valitaan samassa paketissa?

Keskinäytön tuntuma on erinomainen! Volvo XC40 Recharge demoautosta löytyi jo Spotify, ja lisää sovelluksia on luvassa ensi vuonna. Sovellusten vyöryttäminen kuluttajien maksettavaksi on autonvalmistajilta fiksu veto, mutta sovellusplatformia hallinnoiva Google lienee se, jossa naureskellaan matkalla pankkiin. KUVA: Joose Luukkanen

Volvon Tomi Raekankaan mukaan uusia sovelluksia on tulossa todennäköisesti vasta vuoden 2021 puolella, mikä on ymmärrettävää käyttäjämäärän ollessa vielä kovinkin rajoitettu. Alkuvaiheessa sovellukset ovat hänen mukaansa viihdettä, ja sovellusten on ensin läpäistävä testit, joilla varmistetaan etteivät ne häiritse liikaa kuljettajaa (tuleekohan nyt uusi kierros klikkiuutisia, joissa auton sovelluksia syytetään kolareista, vähän teslan Autopilotin tyyliin?). Itseäni innosti etenkin Wazen tarjoaminen suoraan auton näytölle, ja mielessäni kävi myös erinomainen A Better Route Planner autoversiona. Ja jos molemmat pyörisivät samaan aikaan, ei kännykkää tarvitsisi enää pitää esillä lainkaan.

Volvo XC40 Recharge saa ensimmäisenä Volvona OTA-päivitykset (OTA = over the air eli langattomat päivitykset verkon yli). Kun auton lataus ja lämmitys hoituvat etänä kännykällä, joka toimii myös auton avaimena bluetoothin kautta, voidaan puhua softapuolen olevan nykypäivän tasolla. Palvelujen maksullisuus jäi vielä hämärän peittoon henkilökunnallekin, mutta joka tapauksessa päivitykset ja Androidin käyttämä data ovat ilmaisia ainakin ensimmäisen neljän vuoden ajan.

Demoautossa oli lisävarusteena Harman Kardonin popit. Äänentoistoa oli turha ruveta edes kokeilemaan, samoin auton melutaso selviää vasta koeajolla. KUVA: Joose Luukkanen

Mainittakoon vielä, että autossa on nykytyyliin adaptiivinen cruise ja kaistallapitoautomatiikka, ja myös automaattinen pysäköinti löytyy ominaisuuslistalta. Kehän ruuhkissa ajava arvostanee näitä ominaisuuksia.

Yhteenvetona Android-pohjainen infotainment-järjestelmä vaikutti potentiaaliselta, ja jo tässä vaiheessa erittäin käyttökelpoiselta. Jatkoon!

Saakohan näitä?

Suomeen Volvo XC40 Recharge tulee rytinällä, ja vuoden 2020 toimituksiin on luvattu peräti 700 autoa. Autojen on luvattu tulevan maahan viimeisellä vuosineljänneksellä, joten hyvällä tuurilla nyt sokkona tilauksen jättävä saa autonsa jouluksi. Suomi on kerrankin etujoukoissa, koska Volvo XC40 Rechargen varhaisen julkistuksen maihin kuuluvat Suomen lisäksi vain Hollanti ja Norja.

Caroline Kjellin esittelee Volvo XC40 Rechargen akkupakettia. Akku on varustettu sekä lämmityksellä että jäähdytyksellä, lämpöpumppu auttaa parantamaan energiatehokkuutta ja lisää jonkun kilometrin rangea. KUVA: Joose Luukkanen

Suurin kysymysmerkki Volvollakin on muiden sähköautojen tapaan saatavuus. Akkutoimittajia Volvolla on kaksi, LG Chem ja CATL, joiden molempien kanssa yhtiöllä on sopimukset vuoteen 2028 saakka. Volvon edustaja Caroline Kjellin ei halunnut nimetä kumman valmistajan akkuja alkuvaiheessa käytetään, mutta oma inhorealistinen näkemykseni on, että akut otetaan sieltä mistä niitä saadaan. LG Chemin tuotanto Puolassa ei nimittäin pysty vastaamaan kysyntään, ja juuri lehdistötilaisuutta edeltäneenä päivänä Jaguar ilmoitti keskeyttävänsä I-Pacen tuotannon viikoksi, koska LG Chem ei ole kyennyt toimittamaan akkuja sovitussa aikataulussa.

Tällä hetkellä LG Chemin tehdas Puolassa kykenee valmistamaan alle 5 GWh edestä akkuja vuodessa, mikä tarkoittaa kapasiteetin olevan vain 50 000 sähköautonakun luokkaa vuositasolla. CATLin Euroopan tehdas Saksan Erfurtissa puolestaan on vasta rakenteilla. Tehtaan valmistuttua vuonna 2022 (jos aikataulu pitää) sen on tarkoitus tuottaa akkuja ainakin BMW:lle, ja vielä on epäselvää saako Volvokin osansa. Pelkään pahoin, ettei akkujen tuotanto pysy kysynnän perässä Volvonkaan kohdalla.

Sähkövolvon saatavuus on vielä kysymysmerkki – kaikki riippuu akkujen saatavuudesta. Moni joutuu tyytymään taustalla näkyvään hybridiin. KUVA: Joose Luukkanen

Volvo XC40 Recharge ei ole edullinen auto. Hinta alkaa 62500 eurosta eli seteliä pitää latoa tiskiin liki 70% mallisarjan karvalakkiversiota korkeampi pino. Kisaa ei kuitenkaan käydä näiden kahden auton välillä, vaan sähkövolvon kilpailijana on todennäköisemmin tehokas hybridi. Saman varustetason 195 kW tehoinen hybridi onkin enää kymppitonnin edullisempi.

Hinnaltaan Volvo on kilpailijoiden tasoa – ja kilpailijaksi on suoraan valmistajan suulla nimetty Tesla. Rakensin verkossa itseäni miellyttävän Volvon, raksin kylkeen pakolliset varusteet listalta, ja päädyin karvan alle 70000 € hintaiseen kokoonpanoon. Pahin kilpailija lienee juuri tuotantoon päässyt Teslan Model Y, jonka verrokkihinnaksi taas sain muutaman euron yli 70000 €. Ja jos ei malta odottaa vuoden loppuun, niin hieman pienemmän tesla Model 3 Long Rangen saa heti toimitukseen noin 5000€ edullisemmalla hinnalla.

Volvo XC40 Recharge asettuu oikeaan hintapisteeseen. Volvo ostetaan usein työsuhdeautoksi, ja sitä ajatellen hinta on kohdallaan. Veikkaan kaupan käyvän etenkin ympäristötietoisille yrityksille.

Uskon Volvoa ostettavan myös omalla rahalla. XC40 Recharge on tyylikäs paketti, jossa suorituskyky on kohdillaan ja tilat riittävät mainiosti kahdelle aikuiselle tai lapsiperheelle. Volvon ostaja saa tyylikkään auton – joka ei ulospäin kuitenkaan näytä kadehdittavalta ökyautolta. Epäilen monen Teslan ostoa arkailevan kääntyvän Volvon puoleen ylimääräisen huomion välttämiseksi.

Yhteenveto

Kokonaisuutena Volvosta jäi positiivinen mielikuva. Tällä taittaisi mieluusti matkaa, koska kuskinpaikka on asiallinen ja auton käyttöliittymä toimivan oloinen. Auton suorituskyky on kohdillaan, ja ostajia varmasti mietityttävä lataus hoidettu sekä kotona että matkalla mallikkaasti. Kiinalaisten sähköauto-osaaminen näkyy, ja moni asia on tehty fiksummin kuin eurooppalaisilla kilpailijoilla.

Volvo XC40 Recharge on erinomainen aloitus Volvolta. Uusia täyssähköautoja on luvassa lähivuosina auto per vuosi tahtia, ja viidessä vuodessa puolet myydyistä Volvoista on täyssähköisiä. Näillä eväillä tavoite ei ole mahdoton. KUVA: Joose Luukkanen

Volvo XC40 Recharge on mainio pelinavaus, ja sillä on kaikki eväät pärjätä kilpailuissa. Huomasin itsekin pitäväni autosta; XC40 on lähes yhtä nätti kuin vanhempieni valkoinen Amazon punaisella katolla, ja vanhoista bensavolvoista poiketen XC40:n kulkupuoli on vakuuttava. Myös rouvake osoitti myös kiinnostusta keittiön pöydälle jättämääni asiakaslehteä kohtaan (ja korjasi vaalenpunaisen sävyksi olettamani brändivärin olevan todellisuudessa puuteriroosa), joten ei ole mahdotonta, että 37 vuoden tauon jälkeen asun piakkoin taloudessa, jonka autotallissa on Volvo.

3 KOMMENTIT

  1. Hyvä koonti!
    Jäin pohtimaan, että onko auton Googlen infotainment siis jotain muuta kuin nykyinen Android Auto? XC60 T8:n omistajana rassaa nimenomaan, että Android Auto ei vieläkään ole virallisesti saatavilla Suomessa.

    Ja jään myös mielenkiinnolla odottamaan ajotestejä ja rangea, puolueettoman tahon testaamana. On meinaan tuossa T8:n rangessa ollut niin paljon höttöä päällä.

    Kiitos tästä katsauksessa!

  2. Kiitos palautteesta Emilia!

    Volvon edustajien mukaan XC40 Recharge on ensimmäinen malli, jossa on Androidin täydet ominaisuudet käytössä (Maps, Assistant ja Play Store). En valitettavasti osaa varmaksi sanoa, miten käyttis poikkeaa muista Volvoista, koska hybridimalleissa olen istunut ainoastaan takapenkillä.

    Koeajoa odotan itsekin innolla. Akku on sen kokoinen, että kapasiteetti piisaa suurimmalle osalle arkiajoon erinomaisesti (olipa energiatehokkuus kuinka yläkantissa tahansa), mutta vasta kulutuksen ja latausnopeuden yhdistelmä kertoo miten hyvin Volvo soveltuu matka-ajoon.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Etkö malta odottaa Ferrarin katumaasturia – Novitecin tuunaama Maserati Levante voisi olla hyvä vaihtoehto

Juuri mikään merkki ei ole enää turvassa katumaasturibuumilta. Jopa Ferrari on parhaillaan kehittämässä omaa SUV:taan, jonka nimeksi tulee Purosangue....

Baby-Benz täysmoottorilla – tämän Mersu 190:n nokalle on kenkälusikoitu 600 SEL:n kuusilitrainen V12

Nykyisen C-luokan edeltäjänä toiminut 190-mallisarja kuului Mersun valikoimaan vuosina 1982-1993. W201-koodilla tunnetun auton pellin alle sai tehtaalta parhaimmillaan kuusipyttyisen...

Maailman ensimmäinen Golfin kilpa-auto on tulossa myyntiin

Yhdenkään varakkaan Golf-fanin ei tulisi jättää tätä tilaisuutta hyödyntämättä. Kyseessä on ainutlaatuinen pala kaikkien aikojen hatchbackin varhaista historiaa. Kun kyseessä...

Pyhäinhäväistys vai tervetullut parannus – jenkkivirittäjä kutittaa Porsche 959:stä jopa 800 hevosvoimaa

Porsche 959 taisteli 1980-luvulla mm. Ferrari F40:n kanssa maailman nopeimman katuauton tittelistä. 959:n 450 hevosvoiman huipputeho oli aikanaan kova...

Miksi kaksioviset kansanautot ovat katoamassa?

Kaukana ovat ajat, jolloin Ford Capri, Opel Manta tai vaikka Toyota Celica olivat itsestään selviä valintoja työmiehelle tehdä naapurin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...