Volvon mallistoon kuului jo 1990-luvun loppupuolella ja 2000-luvun alussa V40-niminen kompakti farmari, joka toimi porrasperäisen S40:n sisarmallina. Se joutui aikanaan V50:n korvaamaksi, mutta mallinimi teki paluun vuonna 2012 esitellyn Golf-luokan hatchbackin perässä. Uudempi V40 oli Volvoksi varsin nuorekkaasti muotoiltu, ja se nappasi alkuvuosinaan mukavan siivun premium-luokan kompaktiautojen markkinoista.
Auto on kuitenkin alkanut vanhentua käsiin viime vuosina, ja se ei ole saanut edes varsinaista faceliftiä valojen grafiikan muutoksia ja uusiksi laitettua maskia lukuun ottamatta. V40 yritettiin saada näiden minimaalisten toimenpiteiden avulla lähemmäs muuta Volvon nykymallistoa, mutta myyntikäyrät ovat silti osoittaneet jatkuvasti alaspäin jo vuodesta 2015 lähtien. Tällä hetkellä V40:stä tarjotaan jo Classic-erikoisversiota, mikä tarkoittaa Volvo-kielellä auton poistumista pikapuoliin tuotannosta.
Volvon johtoon kuuluva Lex Kerssemakers vahvisti jo brittiläiselle Autocarille, että näin käy vielä tämän vuoden aikana. Tämä ei ole kovin yllättävä uutinen, koska V40 on Volvon nykymalliston ainoa auto, joka on tehty vielä Ford-pohjaiselle perusrakenteelle. Kaikkien muiden nyky-Volvojen alta löytyy modulaarinen CMA- tai SPA-pohjalevy, jota hyödynnetään myös ruotsalaisbrändin tuoreessa XC40-katumaasturissa. Se on osoittautunut lyhyessä ajassa varsinaiseksi myyntimenestykseksi.
Niinpä myös V40:n seuraajasta tulee korkeammalla maavaralla varustettu auto. Lex Kerssemakers suostui kertomaan Autocarille tämän tiedon, mutta hän varoi visusti käyttämästä crossover-sanaa. Sellainen uutuudesta kuitenkin tulee, ja lehden tietojen mukaan auto saa myös coupé-henkisen viiston kattolinjan. Volvon muotoilijat ovat jo V40:n seuraajan kimpussa, ja auto voisi olla esittelykunnossa noin kahden vuoden päästä.
Suosittelemme
Uutuuden suhteen pidetään siis kovaa kiirettä, koska Volvo ei halua menettää tämän segmentin asiakkaitaan. Pieni tauko Volvon kompaktiluokan tarjontaan kuitenkin tulee, koska nykyinen V40 on jo aivan elinkaarensa loppumetreillä. Monet sen asiakkaat ovat jo siirtyneet XC40:een, joten katumaasturi vetää puoleensa myös kompaktiluokan asiakkaita. Siksi perinteisen hatchbackin korvaaminen crossoverilla voi olla hyvä idea, ja uutuuden pitäisikin toimia sporttisempana vaihtoehtona XC40:lle.