Volvo täyttää 90 vuotta – tässä ovat ruotsalaismerkin historian kohokohdat

Ruotsalaisten suurimpiin ylpeydenaiheisiin kuuluva Volvo perustettiin vuonna 1927 kuulalaakerivalmistaja SKF:n tytäryhtiöksi. Assar Gabrielssonin vetämän firman nimi keksittiin latinasta, jossa se tarkoittaa ”minä pyörin”. Alun perin Volvo-nimeä piti käyttää kuulalaakereissa, mutta se sopi hyvin autoihinkin.

Alkuvaiheessa nuori autonvalmistaja teki varsin pieniä määriä nelisylinterisiä ÖV4- ja PV4-malleja, joita sai sekä umpi- että avokattoisena. Vuonna 1929 valikoima laajeni kuusipyttyisellä PV651:llä, joka saavutti sen verran suuren menestyksen, että Volvo pystyi ostamaan moottoreita valmistaneen alihankkijansa ja ensimmäisen oman tehtaansa.

SKF luopui Volvosta vuonna 1935, ja samoihin aikoihin markkinoille tuli muodikasta airstream-muotoilua edustanut PV36, joka tunnettiin Cariocana. Markkinoille tuotiin myös edullisempi PV51, mutta varsinainen läpimurto tapahtui vasta vuonna 1944 esitellyn PV444:n myötä.

Suosittelemme

Muna-Volvona tunnetusta uutuudesta tuli Ruotsin kansanauto, joka muuttui myöhemmin PV544:ksi ja pysyi tuotannossa peräti parikymmentä vuotta. Autosta esiteltiin myös Duett-niminen farmari, joka aloitti kartanoautoiksi kutsuttujen farkkujen sarjan.

Yksi Volvon kantavista teemoista halki vuosikymmenten on ollut turvallisuus, ja niinpä 1950-luvun loppupuolella esitelty 120-sarja, eli tuttavallisemmin Amazon sai kunnian olla historian ensimmäinen kolmipisteturvavöillä varustettu auto. 1960-luvulla Volvo toi puolestaan markkinoille ehkä kaikkien aikojen kauneimman mallinsa, eli TV-sarja Pyhimyksen myötä maailmanmaineeseen nousseen P1800:n.

Yksi legendaarisimmista Volvoista, eli vuonna 1966 lanseerattu 140-sarja faceliftattiin myöhemmin 240:ksi, ja mallisarja pysyi tuotannossa 1990-luvun alkupuolelle saakka. Ruotsalaiset satsasivat kuitenkin pienempiinkin autoihin, ja niinpä Volvo hankki omistukseensa hollantilaisen DAF:n henkilöautotuotannon 1970-luvun puolessavälissä. DAF 66 muuttui Volvo 66:ksi, ja myöhemmin Hollannin Volvojen sarja jatkui vielä 340:llä sekä 360:llä, 440:llä, 460:llä ja 480:llä sekä 1990-luvun Mitsubishi-pohjaisilla S40:llä ja V40:llä.

Ylempään keskiluokkaan esiteltiin puolestaan superkulmikas 740 vuonna 1982, ja isojen takaveto-Volvojen kaarti täydentyi myöhemmin 760:n, 940:n ja 960:n myötä. Radikaali muutos tapahtui vuonna 1991, kun 850:ssä siirryttiin etuvetoon. Edeltäjiään vähemmän traktorimainen auto sai mukavasti asiakkaita, ja T5- sekä T5-R-sporttiversiot nuorensivat Volvon imagoa tuntuvasti.

Englantilainen Peter Horbury toi pian uusia tuulia myös ruotsalaisten muotoiluun, ja kulmikkaat linjat saivat väistyä pehmeämmän designin tieltä. Volvo joutui Fordin nielaisemaksi vuonna 1999, mutta jenkit eivät saaneet merkistä tarpeeksi kannattavaa.

Niinpä Volvo myytiin vuonna 2010 kiinalaiselle Geelylle, ja tämä sai merkkiin aivan uutta puhtia. Saksalaisen Thomas Ingenlathin skandinaavista puhdaslinjaisuutta painottava muotoilu on ollut ostajien mieleen, ja autoissa käytetään modernia skaalautuvaa perusrakennetta. Iso XC90-katumaasturi aloitti Volvon uuden aikakauden, ja pienemmät mallit ovat seuranneet menestyksekkäästi perässä.

Volvo on valmistanut historiansa aikana lähes 20 miljoonaa autoa, ja merkki näyttää kasvavan tulevina vuosina ennätystahtia entistä globaalimpien markkinoiden sekä mm. hybridi- ja sähköautojen kehittämisen myötä. Toivotamme siis onnea pirteälle ysikymppiselle!

LähdeVolvo

Lue lisää