Volvo esitteli ensimmäisen pelkästään sähköautoksi suunnitellun mallinsa – C40 on nykymuodin mukainen coupé-kattoinen crossover

Volvo on tarjonnut jo jonkin aikaa kompaktin XC40-crossoverin Recharge P8 -täyssähköversiota. Nyt se saa seuraa vauhdikkaammalla kattolinjalla varustetusta sisarmallista.

Tämä auto on nimetty Volvon coupé-perinteiden mukaisesti C40:ksi, vaikka kyse on jostakin aivan muusta kuin perinteisestä kaksiovisesta coupésta. C40 on sen sijaan nykytrendin mukainen viistoperäinen crossover, eli valmistajien markkinointikielellä coupé-SUV. Monissa tämän kategorian autoissa koko kori on erilainen kuin pystyperäisemmässä perusmallissa, mutta C40:n tapauksessa sukulaisuus XC40:een näkyy selvästi. Konepelti ja etulokasuojat näyttäisivät olevan identtiset, mutta keulaan on haettu uutta ilmettä viistosti leikatuilla pikseliledivaloilla ja uudella etupuskurilla.



C40:n maski on XC40 Recharge P8:n tavoin umpinainen, koska sähköautoissa perinteiselle jäähdytysilman aukolle ei ole enää käyttöä. Coupé-henkisessä sisarmallissa on kuitenkin luovuttu maskin kehyksestä, mikä pelkistää muotoilua jonkin verran. Liukkaampaa tyyliä saadaan myös hitusen matalammasta ja takaa paljon viistommasta katosta, joka päättyy takaluukun jättökulman spoileriin ja takaluukun yläkulmien pullistuksiin. Ne tuovat autoon urheilullisempaa henkeä yhdessä takaluukun kannen puolelle jatkuvien valojen kanssa, mutta Volvolle tyypillinen skandinaavinen puhdaslinjaisuus alkaa olla C40:n perässä jo hieman hukassa.





Tavallista XC40:tä saa myös polttomoottoreilla ja hybridinä, mutta C40 on ensimmäinen pelkästään täyssähköisenä tarjottava Volvo. C40 Rechargea vauhdittaa oma sähkömoottori kummallakin akselilla, joten auto on nelivetoinen. Kokonaistehoa on yli 400 hevosvoimaa ja vääntöä 600 newtonmetriä. Virta saadaan 78 kWh:n akkupaketista, ja toimintasäteeksi kerrotaan parhaimmillaan 420 kilometriä WLTP-standardin mukaan mitattuna. Pikalatauksella akut saa 80-prosenttisesti täyteen noin 40 minuutissa, ja autoa pystyy päivittämään etänä. Näin toimintasäteenkin luvataan vielä kohentuvan nyt julkaistusta arvosta.

XC40 Recharge P8:n tapaan C40:ssä on Android-pohjainen tietoviihdejärjestelmä, joka on kehitetty yhteistyössä Googlen kanssa. Se tarjoaa mm. Google Mapsin, Google Assistantin ja Google Play Storen kuskin ja matkustajien käyttöön. Auton mukana tulee myös rajoittamaton datapaketti, ja lisäksi C40 on ensimmäinen Volvo, jossa ei ole käytetty lainkaan nahkaa.

C40 Rechargen tuotanto käynnistyy syksyllä Belgian Gentin tehtaalla täyssähköisen XC40:n rinnalla. Sähköautoilla on iso merkitys Volvolle, koska perinteikäs ruotsalaisbrändi aikoo tarjota pelkästään niitä vuoteen 2030 mennessä. Myös myynti aiotaan siirtää pelkästään nettiin, mutta ainakin C40:tä saa vielä myös liikkeistä. Sähköauton houkuttelevuutta lisää hintaan kuuluva huolenpitopaketti, joka pitää sisällään huollot, takuun, tiepalvelun ja vakuutuksen.

LähdeVolvo
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.