Nykyinen Volvo XC90 esiteltiin jo kahdeksan vuotta sitten, joten seuraajan aika alkaa olla käsillä. Uusi XC90 onkin tulossa ensi vuonna, ja nyt siitä annettiin esimakua täyssähköisen konseptiauton avulla.
Tämä ei yllätä, koska Volvo on kertonut siirtyvänsä pelkkään sähkövoimaan jo lähitulevaisuudessa. On kuitenkin mielenkiintoista nähdä, koskeeko tämä jo uutta XC90:tä vai nähdäänkö isosta SUV:sta myös hybridiversioita. Volvon nykyisiä katumaastureita paljon radikaalimman oloinen Recharge-tutkielma edustaa myös ruotsalaisbrändin uutta muotoilufilosofiaa, jossa vähemmän on kuulemma paremmin.
Volvon tarkoituksena on poistaa designista kaikki ylimääräiset elementit tarkan ja soljuvan designin tieltä. Niinpä sähköautossa tarpeeton perinteinen maski on korvattu umpinaisella kilvellä, jota koristaa Volvon valaistu logo. Kilpeä reunustavat etuvalot edustavat edelleen Thorin vasara -teemaa, mutta ne ovat paljon entistä litteämmät. Lisäksi valot pystyvät esittämään erilaisia animaatioita ainakin konseptiautossa.
Auton nokka vaikuttaa paljon matalammalta kuin nykyisessä XC90:ssä, ja samaa voidaan sanoa kohti peräpäätä loivasti laskevasta kattolinjasta. Tutkielman mittasuhteet ovatkin paljon lähempänä tila-autoa tai crossoveria kuin perinteistä katumaasturia. Lisäksi ovenkahvat ovat lähes näkymättömät ja takana käytetään kaappariovia, mutta nämä jipot jäänevät konseptiauton erikoisuudentavoitteluksi.
Suosittelemme
Recharge-tutkielman katto on pääosin lasia, ja katon etureunaan on sovitettu myös LiDAR-järjestelmän sensori. Ohuissa takavaloissa on edelleen Volvolle ominaista tyyliä, mutta ne eivät enää pullistu ulos takalokasuojien suuntaan. Valoista työntyvät kuitenkin kovemmilla nopeuksilla esiin eräänlaiset siivekkeet, jotka kohentavat auton aerodynamiikkaa. Samaa tarkoitusta palvelevat myös pystyn takalasin yläpuolelle sijoitettu pieni kattospoileri ja mahdollisesti myös sisäänpäin koverrettu takaluukun kansi.
Sisätilatkin on muotoiltu yksinkertaisuuden ehdoilla, ja keskelle kojelautaa pystysuuntaan sijoitettu 15-tuumainen tietoviihdejärjestelmän ruutu on erittäin Tesla-henkinen. Lisäksi kuskin eteen on tuotu pieni mittaristonäyttö esimerkiksi VW:n ID-mallien tapaan. Konseptissa on ainoastaan neljä erillistä istuinta, mutta uuden XC90:n tuotantomalli lienee edelleen parhaimmillaan seitsemänpaikkainen. Tutkielman sisustan erilaisia ekomateriaaleja nähtäneen sen sijaan tuotantoautossakin.
Recharge-konsepti on kuulemma tehty uuden perusrakenteen varaan, joka on suunniteltu alusta alkaen sähkökäyttöön. Tämän pitäisi optimoida tilankäyttöä, joka on vähemmän ihanteellisella tasolla nykyisissä, polttomoottoriauton perusrakenteen varaan tehdyissä sähkö-Volvoissa. Jäämme siis odottelemaan, kuinka monia konseptin muotoiluelementtejä päätyy ensi vuonna esiteltävään kolmannen sukupolven XC90:een.