Volkswagenin uuden pikku-SUV:n valmistus alkaa Espanjassa vielä tämän vuoden aikana – T-Cross haastaa Renault Capturin ja kumppanit

Volkswagen on tullut usein mukaan uusiin autoluokkiin vasta siinä vaiheessa, kun kilpailijamerkit ovat jo testanneet segmentin myyntipotentiaalin. Näin kävi esimerkiksi ensimmäisen Touranin ja Tiguanin kanssa, jotka esiteltiin varsin myöhään moniin kilpailijoihin verrattuna. Myyntilukemien kannalta tästä ei ollut kuitenkaan mitään haittaa, ja niinpä kyseiset autot nousivat pian luokkiensa suosituimmiksi malleiksi Euroopassa. Viimeisin esimerkki tästä strategiasta on viime syksynä esitelty T-Roc, joka ei ollut myöskään ensimmäisten joukossa kompaktien crossovereiden segmentissä.

Myös T-Roc on ehtinyt kohota jo luokkansa suosikkien joukkoon, joten VW jatkaa tällä hetkellä todella kuuman crossover-raudan takomista. Katumaasturimaisten autojen suosio ei ota laantuakseen, ja erityisen suuri kysyntä on edullisemman pään kompakteista malleista, joten myös Volkkari tekee lisäsatsauksia tähän suuntaan. T-Rocin alapuolelle esitellään pikapuoliin Polon pohjalta kehitetty T-Cross, joka myös valmistetaan VW:n perinteisen pikkuauton kanssa samoilla linjoilla Espanjan Navarrassa. Poloa on tehty siellä jo vuodesta 1984 lähtien, joten T-Crossin lisääminen valikoimaan on melkoinen merkkipaalu tehtaan historiassa.


Valmistuspaikan valinnan taustalla painavat varmasti logistiset syyt, koska T-Crossissa käytetään pohjalevyä myöten monia samoja komponentteja kuin myöskin MQB A0 -perusrakenteen varaan tehdyssä Polossa. Tämä koskee myös moottoreita, ja niinpä T-Crossin pellin alle tarjotaan 95- ja 115-heppaisia tehoversioita litran kokoisesta TSI-bensaturbosta. Lisäksi saataville tulee 150-hevosvoimainen 1,5-litrainen TSI ja 95-heppainen TDI-diesel. Moottorivalikoima heijastelee Polon lisäksi myös sisarmalli Seat Aronan tarjontaa, ja VW:n uutuus on Aronan sekä Polon tavoin aina etuvetoinen katumaasturimaisesta ulkonäöstä huolimatta.





VW julkaisi T-Crossista jo ensimmäiset viralliset kuvat, joissa auto on naamioitu enää kevyesti nokasta ja perästä. Uutuus on selvästi korkeamman oloien kuin sisarmalli Arona, ja keulaan tulee varmasti vahvaa sukunäköä T-Roc- ja Tiguan-isoveljien kanssa. Vaikka lopullisia muotoja ei ole vielä paljastettu, auton strategiset mitat on jo kerrottu. T-Cross on tarkalleen 4107 millin pituinen, ja korkeutta sillä riittää 1558 millin verran. Tavaratilan perusvetoisuus on puolestaan 455 litraa, mikä on kelpo saavutus tässä luokassa.

Mm. Renault Capturin, Peugeot 2008:n ja edellä mainitun Aronan haastava T-Cross tulee Espanjassa tuotantoon vielä tämän vuoden aikana. Tehtaan työvoiman määrää on lisätty uutuuden vuoksi 10 prosentilla, ja vuosittaisen tuotantomäärän on jatkossa tarkoitus olla 350 000 auton luokkaa. Viime vuonna Navarran tehtaassa saatiin koottua 244 000 Volkkaria, joten uusi crossover kasvattaa tuotantolukuja mukavasti.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...