Volkswagenin uuden pikku-SUV:n valmistus alkaa Espanjassa vielä tämän vuoden aikana – T-Cross haastaa Renault Capturin ja kumppanit

Volkswagen on tullut usein mukaan uusiin autoluokkiin vasta siinä vaiheessa, kun kilpailijamerkit ovat jo testanneet segmentin myyntipotentiaalin. Näin kävi esimerkiksi ensimmäisen Touranin ja Tiguanin kanssa, jotka esiteltiin varsin myöhään moniin kilpailijoihin verrattuna. Myyntilukemien kannalta tästä ei ollut kuitenkaan mitään haittaa, ja niinpä kyseiset autot nousivat pian luokkiensa suosituimmiksi malleiksi Euroopassa. Viimeisin esimerkki tästä strategiasta on viime syksynä esitelty T-Roc, joka ei ollut myöskään ensimmäisten joukossa kompaktien crossovereiden segmentissä.





Myös T-Roc on ehtinyt kohota jo luokkansa suosikkien joukkoon, joten VW jatkaa tällä hetkellä todella kuuman crossover-raudan takomista. Katumaasturimaisten autojen suosio ei ota laantuakseen, ja erityisen suuri kysyntä on edullisemman pään kompakteista malleista, joten myös Volkkari tekee lisäsatsauksia tähän suuntaan. T-Rocin alapuolelle esitellään pikapuoliin Polon pohjalta kehitetty T-Cross, joka myös valmistetaan VW:n perinteisen pikkuauton kanssa samoilla linjoilla Espanjan Navarrassa. Poloa on tehty siellä jo vuodesta 1984 lähtien, joten T-Crossin lisääminen valikoimaan on melkoinen merkkipaalu tehtaan historiassa.

Valmistuspaikan valinnan taustalla painavat varmasti logistiset syyt, koska T-Crossissa käytetään pohjalevyä myöten monia samoja komponentteja kuin myöskin MQB A0 -perusrakenteen varaan tehdyssä Polossa. Tämä koskee myös moottoreita, ja niinpä T-Crossin pellin alle tarjotaan 95- ja 115-heppaisia tehoversioita litran kokoisesta TSI-bensaturbosta. Lisäksi saataville tulee 150-hevosvoimainen 1,5-litrainen TSI ja 95-heppainen TDI-diesel. Moottorivalikoima heijastelee Polon lisäksi myös sisarmalli Seat Aronan tarjontaa, ja VW:n uutuus on Aronan sekä Polon tavoin aina etuvetoinen katumaasturimaisesta ulkonäöstä huolimatta.


VW julkaisi T-Crossista jo ensimmäiset viralliset kuvat, joissa auto on naamioitu enää kevyesti nokasta ja perästä. Uutuus on selvästi korkeamman oloien kuin sisarmalli Arona, ja keulaan tulee varmasti vahvaa sukunäköä T-Roc- ja Tiguan-isoveljien kanssa. Vaikka lopullisia muotoja ei ole vielä paljastettu, auton strategiset mitat on jo kerrottu. T-Cross on tarkalleen 4107 millin pituinen, ja korkeutta sillä riittää 1558 millin verran. Tavaratilan perusvetoisuus on puolestaan 455 litraa, mikä on kelpo saavutus tässä luokassa.

Mm. Renault Capturin, Peugeot 2008:n ja edellä mainitun Aronan haastava T-Cross tulee Espanjassa tuotantoon vielä tämän vuoden aikana. Tehtaan työvoiman määrää on lisätty uutuuden vuoksi 10 prosentilla, ja vuosittaisen tuotantomäärän on jatkossa tarkoitus olla 350 000 auton luokkaa. Viime vuonna Navarran tehtaassa saatiin koottua 244 000 Volkkaria, joten uusi crossover kasvattaa tuotantolukuja mukavasti.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Aurinkoinen sää keräsi ennätysmäärän harrasteajoneuvoja Ride In Oulu Motor Meet -autotapahtumaan

Pohjois-Suomen monipuolisin ajoneuvotapahtuma, neljättä kertaa järjestetty Ride In Oulu Motor Meet päästiin järjestämään Äimäraution raviradalla viime lauantaina. Alueella laskettiin...

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...