Volkswagenin päämuotoilija korvataan uudella nimellä – merkin johto ei ollut tyytyväinen Jozef Kabanin luomuksiin

VW-konsernissa ovat heiluneet viime aikoina uudet luudat, kun Herbert Diess siirrettiin sivuun pääjohtajan paikalta. Viime kesästä lähtien Volkswagen-merkin toimitusjohtajan virkaa hoitanut Thomas Schäfer hankkiutui nyt eroon päämuotoilijastaan.

Saksalaisen Automobilwochen mukaan Volkswagenin päämuotoilija Jozef Kaban korvataan helmikuun alusta lähtien Andreas Mindtillä, joka jättää sisäpiirilähteiden tietojen perusteella Bentleyn päämuotoilijan tehtävän uuden pestinsä vuoksi. Mindtin saappaisiin Bentleyllä on puolestaan astumassa Tobias Sühlmann, joka toimii tällä hetkellä brittimerkin ulkopuolen designin päällikkönä.

Jozef Kaban on pitkän linjan VW-konsernilainen, koska hän on työskennellyt eri brändeillä vuosina 2003-2017 ja uudestaan vuodesta 2020 lähtien, jolloin hän palasi muutaman vuoden kestäneeltä piipahdukseltaan BMW:llä. Tästä voidaan jo päätellä, että slovakialaissyntyisellä Kabanilla ei ole juuri osuutta Volkswagenin nykymallien linjoihin, jotka on pääosin luotu niinä vuosina jolloin hän oli Baijerissa poissa VW:n kuvioista.

Kaban muotoili kuitenkin paluunsa jälkeen syksyllä 2021 Münchenin autonäyttelyssä esitellyn kulmikkaan VW ID. LIFE -konseptin, josta piti jalostua Volkkarin sähköautovalikoiman aloitusmallina toimiva ID.2. Thomas Schäferiin ja muuhun johtoon Kabanin luomus ei kuitenkaan vedonnut, ja niinpä Andreas Mindtin tehtäväksi on nyt annettu laittaa design uusiksi ID.2:n tuotantomallia silmälläpitäen.

Kuva: Volkswagen

ID. LIFE:n lisäksi Volkswagenin johdon silmätikuksi on eri lähteiden mukaan noussut sähköautovalikoiman lippulaivaksi asettuva Trinity-projekti, josta Kaban kaavaili luiskaperäistä viistoperää. Thomas Schäfer haluaa autosta kuitenkin crossoverin, mikä lienee ainakin myyntilukujen kannalta järkevämpi ratkaisu. ID LIFE:n kohdalla johtoa ärsytti puolestaan tutkielman retrohenkisyys, vaikka konsepti ammensi paljon vähemmän menneisyydestä kuin esimerkiksi tuotantoon asti päätynyt ID. Buzz.

Tyytymättömyys Jozef Kabania kohtaan ei kuitenkaan ole niin suurta, että mies olisi saanut potkuja. Niiden sijasta hänelle mietitään parhaillaan uutta tehtävää VW-konsernissa, joten henkilöstönvaihtoviikot voivat saada vielä jatkoa.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Kolmimoottorinen Cybertruck kiskaisee 0-96 km/t vain 2,6 sekunnissa

Legendaarinen Car and Driver testasi Teslan 845 heppaista Cybertruckin lippulaivamallia, joka saavutti nopeimmin kiihtyvän lava-auton tittelin koko lehden historiassa.

Tyyliniekan uusimmat