Monelle tulee todennäköisesti mieleen ykköskorinen Golf Volkswagenin ensimmäisestä etuvetomallista puhuttaessa. Todellisuudessa VW toi markkinoille ensimmäisen etuvetoisen sedaninsa jo vuonna 1970, eli neljä vuotta ennen kuin Golf näki päivänvalon.
Puoli vuosisataa sitten esitelty edestä raapiva keskiluokan porrasperä oli nimeltään K70, ja se oli omaa sukua NSU. VW nielaisi konkurssin partaalla keikkuneen autonvalmistajan vuonna 1969, ja lähes valmiiksi kehitetty K70 tuli myötäjäisinä kaupan mukana. Auto kelpasi lähes sellaisenaan VW:n mallistoon, joka koostui muuten teknisesti pahasti vanhentuneista Kuplan johdannaisista ilmajäähdytteisellä takamoottorilla.
Niinpä vesijäähdytteinen ja etuvetoinen K70 oli kuin raikas tuulahdus tulevaisuudesta, mitä myös porrasperän suoraviivaiset linjat korostivat. Niistä vastasi Claus Luthe, joka oli jo aiemmin piirtänyt NSU:n vallankumouksellisen Ro 80:n. Myöhemmin Luthen kädenjälkeä nähtiin mm. Audin ja BMW:n eri malleissa. K70 esiteltiin lokakuussa 1970 Saksan Salzgitterin tehtaalla järjestetyssä lehdistötilaisuudessa. Tehdas rakennettiin juuri K70:tä varten, ja auton valmistus jatkui siellä vajaat viisi vuotta.
K70:ssä oli etuvedon ja vesijäähdytteisen moottorin lisäksi aikansa huipputekniikkaa edustanut erillisjousitus. Pitkä akseliväli tarjosi hyvät jalkatilat takapenkkiläisillekin ja vakautti ajo-ominaisuuksia. Turvallisuuttakaan ei unohdettu, ja niinpä K70:ssä oli kokoonpainuvat törmäysvyöhykkeet sekä edessä että takana. Niiden välissä sijaitsi vahvistettu matkustamo, ja bensatankki oli sijoitettu törmäysturvalliseen paikkaan auton takaosassa. Myös turvavöille löytyi valmiit asennuspisteet.
Suosittelemme
K70 poistui tuotannosta helmikuussa 1975 noin 211 000 valmistetun yksilön jälkeen jo pari vuotta aiemmin esitellyn Passatin tieltä. Nykyään NSU-pohjainen K70 on melko tuntematon Volkkari, mutta tälläkin automallilla on faninsa. Yksi heistä on 79-vuotias Karl-Günter Queißer, joka tuli VW:lle töihin jo vuonna 1970. Hän aloitti automaalarina juuri perustetulla Salzgitterin tehtaalla, ja ensimmäisen oman K70:nsä Queißer hankki seuraavana vuonna.
Hänen piti juhlia K70:n 50-vuotissynttäreitä koko faniklubin voimin, mutta nykytilanteen vuoksi kokoontuminen piti rajoittaa pieneen porukkaan. Karl-Günter Queißer on omistanut vuosien mittaan kolme K70:tä ja lukuisia muita Volkswageneita. Tätä nykyä miehen tallista löytyy LS-varustetasoinen K70 ja uusi kahdeksannen sukupolven Golf. Se vaihtuu kuulemma jossakin vaiheessa täyssähköiseen ID.3:een, mutta K70:stä Queißer ei luovu.