Volkswagenin ensimmäinen etuvetomalli debytoi 50 vuotta sitten – K70 viitoitti tietä Golfin ja Passatin myöhemmälle menestykselle

Monelle tulee todennäköisesti mieleen ykköskorinen Golf Volkswagenin ensimmäisestä etuvetomallista puhuttaessa. Todellisuudessa VW toi markkinoille ensimmäisen etuvetoisen sedaninsa jo vuonna 1970, eli neljä vuotta ennen kuin Golf näki päivänvalon.

Puoli vuosisataa sitten esitelty edestä raapiva keskiluokan porrasperä oli nimeltään K70, ja se oli omaa sukua NSU. VW nielaisi konkurssin partaalla keikkuneen autonvalmistajan vuonna 1969, ja lähes valmiiksi kehitetty K70 tuli myötäjäisinä kaupan mukana. Auto kelpasi lähes sellaisenaan VW:n mallistoon, joka koostui muuten teknisesti pahasti vanhentuneista Kuplan johdannaisista ilmajäähdytteisellä takamoottorilla.

-- MAINOS --

Niinpä vesijäähdytteinen ja etuvetoinen K70 oli kuin raikas tuulahdus tulevaisuudesta, mitä myös porrasperän suoraviivaiset linjat korostivat. Niistä vastasi Claus Luthe, joka oli jo aiemmin piirtänyt NSU:n vallankumouksellisen Ro 80:n. Myöhemmin Luthen kädenjälkeä nähtiin mm. Audin ja BMW:n eri malleissa. K70 esiteltiin lokakuussa 1970 Saksan Salzgitterin tehtaalla järjestetyssä lehdistötilaisuudessa. Tehdas rakennettiin juuri K70:tä varten, ja auton valmistus jatkui siellä vajaat viisi vuotta.

K70:ssä oli etuvedon ja vesijäähdytteisen moottorin lisäksi aikansa huipputekniikkaa edustanut erillisjousitus. Pitkä akseliväli tarjosi hyvät jalkatilat takapenkkiläisillekin ja vakautti ajo-ominaisuuksia. Turvallisuuttakaan ei unohdettu, ja niinpä K70:ssä oli kokoonpainuvat törmäysvyöhykkeet sekä edessä että takana. Niiden välissä sijaitsi vahvistettu matkustamo, ja bensatankki oli sijoitettu törmäysturvalliseen paikkaan auton takaosassa. Myös turvavöille löytyi valmiit asennuspisteet.

-- MAINOS --




K70 poistui tuotannosta helmikuussa 1975 noin 211 000 valmistetun yksilön jälkeen jo pari vuotta aiemmin esitellyn Passatin tieltä. Nykyään NSU-pohjainen K70 on melko tuntematon Volkkari, mutta tälläkin automallilla on faninsa. Yksi heistä on 79-vuotias Karl-Günter Queißer, joka tuli VW:lle töihin jo vuonna 1970. Hän aloitti automaalarina juuri perustetulla Salzgitterin tehtaalla, ja ensimmäisen oman K70:nsä Queißer hankki seuraavana vuonna.

-- MAINOS --

Hänen piti juhlia K70:n 50-vuotissynttäreitä koko faniklubin voimin, mutta nykytilanteen vuoksi kokoontuminen piti rajoittaa pieneen porukkaan. Karl-Günter Queißer on omistanut vuosien mittaan kolme K70:tä ja lukuisia muita Volkswageneita. Tätä nykyä miehen tallista löytyy LS-varustetasoinen K70 ja uusi kahdeksannen sukupolven Golf. Se vaihtuu kuulemma jossakin vaiheessa täyssähköiseen ID.3:een, mutta K70:stä Queißer ei luovu.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

1 KOMMENTTI

  1. Hieno hieman lyhyehkö juttu varustettuna hienoilla kuvilla teknisesti hienosta autosta jota VW valmisti samaan aikaan 30-luvun tekniikalla varustettujen ilmajäähdytteisten kanssa.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Porschella tehtiin uusi maailmanennätys – yli 42 kilometriä yhtäjaksoisessa sladissa sähköautolla

Autolla tehtyjä maailmanennätyksiä on monenlaisia. Nyt niiden joukkoon liittyi jälleen uusi suoritus, kun takavetoisella Porsche Taycan -sähköautolla ajettiin kahva...

Tällaista ei ole jokapojalla – Brunein sulttaanin 16-sylinterinen Cizeta on myynnissä Miamissa

1980-luvun lopulla ja seuraavan vuosikymmenen alussa syntyi monia uusia superautovalmistajia, joista monet jäivät valitettavan lyhytikäisiksi. Yksi näistä merkeistä oli...

Dolce vitaa harmaaseen arkeen – unelmakoeajossa Ferrari Roma

Dolce vita on makeaa elämää tarkoittava käsite, joka yhdistyy 1950- ja 1960-lukujen Italiaan ja erityisesti Roomaan. Useimmille näistä sanoista...

Nousevan auringon maan kummajainen: kuusipyöräinen Dodge Viper!

Japanista löytyy Viper, jota ei ole toista maailmassa. Itse asiassa kyseessä saattaa olla radikaalein automallinsa edustaja koko maailmassa. Juttumme Dodge...

Tuningia budjettiluokan katumaasturiin – Prior Design esitteli ideansa levitetystä Dacia Dusterista

Dacia Duster on monissa maissa markkinoiden halvin katumaasturi. Sen ostajat odottavat autoltaan ennen kaikkea käytännöllisyyttä ja hyvää hinta-laatu-suhdetta, mutta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.