Volkswagenilta on tulossa hauskuutta painottavia sähköautoja – niistä ensimmäinen on maaliskuussa esiteltävä ID. Buzz

Volkswagenin nykyiset ID.3- ja ID.4-sähköautot ovat omassa kategoriassaan päteviä laitteita, mutta autoentusiastien pulssia ne eivät saa kohoamaan. Seuraavissa sähköautoissaan VW aikookin panostaa enemmän hauskuuteen, jotta myös perinteiset bensapäät saadaan innostumaan akkukäyttöisistä uutuuksista.

Suunnitelmat konkretisoituvat ensimmäistä kertaa maaliskuun alussa, jolloin klassisen hippibussin uudelleentulkintana tunnettu ID. Buzz lanseerataan vihdoinkin markkinoille. Volkswagenin toimitusjohtaja Ralf Brandstätterin mukaan retrohenkinen tila-auto osoittaa, että saksalaismerkillä työskentelevät autoja rakastavat ihmiset. Brandstätterin mielestä ID. Buzz vetoaa tunteisiin paljon enemmän kuin mikään VW:n nykyisistä sähköautoista, ja retrobussilla on myös tärkeä tehtävä merkin tavoitteiden kannalta.

Volkswagen aikoo nimittäin nousta omien sanojensa mukaan kestävän liikkumisen halutuimmaksi brändiksi. ID. Buzz tehdään saman MEB-perusrakenteen varaan kuin hatchback-korinen ID.3 sekä ID.4- ja ID.5-crossoverit. Buzz on kuitenkin ensimmäinen ID-malli, josta tulee tarjolle sekä henkilö- että pakettiversio. Tässäkin suhteessa auto kulkee siis klassisen esikuvan jalanjäljillä, ja tulossa on myös California-brändätty matkailuautoversio.

Buzzin tuotantoversiosta julkaistut tiiserikuvat kertovat, että muotoilu seuraa pitkälti jo viiden vuoden takaisen tutkielman viitoittamaa polkua. Linjoista tulee kuitenkin hieman suoraviivaisemmat sisätilojen maksimoinnin nimissä, ja umpinainen keula toimii yhtymäkohtana niin Volkswagenin klassisiin hyötyautoihin kuin muihin ID-malleihinkin. Huippumallina palvelee todennäköisesti nelivetoinen versio, joka saanee esimerkiksi ID.4 ja ID.5 GTX:stä tutun 300-heppaisen voimalinjan.

Suosittelemme

Buzzin jälkeen hauskuutta painottavien sähköautojen joukkoon liittyy todennäköisesti ID.3:n avomalli, joka jatkaa katottomien Kuplien ja Golf Cabrioletien pitkiä perinteitä ja korvaa melkoiseksi flopiksi osoittautuneen T-Rocin avoversion. Täyssähköistä hot hatchia kaipaaville asiakkaille tarjotaan puolestaan joka nurkasta raapivaa ID.3 GTX:ää, jossa on isoveljistä tutut kolmisensataa hevosvoimaa. Vastaava tehomalli on suunnitteilla myös Passatin sähkövastineena toimivasta sedanista, joka kulkee Aero-B-koodinimelllä. Tesla Model 3:n ja Polestar 2:n haastajan odotetaan kiihtyvän nollasta sataan hieman yli viidessä sekunnissa ja tarjoavan vajaan 500 kilometrin toimintasäteen.

LähdeAutocar

Lue lisää