Volkswagen on juuri päässyt vauhtiin pelkästään sähköautoja varten kehitetyn MEB-perusrakenteensa kanssa. Esimerkiksi ID.3:n ja ID.4:n alta löytyvä ratkaisu saa kuitenkin väistyä jo viiden vuoden päästä paljon edistyksellisemmän konseptin tieltä ainakin VW:n tulevassa sähkölippulaivassa.
Vuonna 2026 esiteltävä auto tunnetaan vielä tällä hetkellä Volkswagen Project Trinitynä, ja siitä julkaistiin jo nyt ensimmäinen tiiserikuva. Suurpiirteinen kuva kertoo tässä vaiheessa vasta sen, että Trinitystä tulee jatkuvasti voimistuvasta crossover-buumista huolimatta matalalla kattolinjalla varustettu luiskaperämalli. Lisäksi auto näyttäisi saavan todella leveän raidevälin julkisuuteen päästetyn toisen kuvan perusteella. Tämä antaa olettaa erityisen väljiä sisätiloja, jotka hyötyvät muutenkin kompaktista sähkötekniikasta.
Vallankumouksellisinta autossa lienee kuitenkin se, että akkujen latausaikaa voi Volkswagenin mukaan verrata tavalliseen tankkaukseen. Lisäksi toimintasäteen pitäisi olla luokkansa kärkeä, mihin aiotaan päästä nykyisiä sähköautoja paljon pienemmän painon avulla. Täysin uuden pohjalevyn varaan kehitettävän Trinityn luvataan nousevan lisäksi autonomisen ajamisen suunnannäyttäjäksi. Lanseerausvaiheessa uutuus kykenee itsenäisen ajamisen kakkostasolle monien nykyautojen tapaan, mutta luvassa on vielä paljon enemmän.
Trinityn tekniikka mahdollistaa nimittäin jo nelostason autonomisen ajamisen, jolloin auto kykenisi itsenäiseen menoon kaikissa olosuhteissa ilman ihmiskuskin puuttumista asiaan. Nyt ja todennäköisesti vielä Trinityn lanseeraushetkelläkin eri maiden lainsäädännöt estävät tämän, mutta auton tekniikasta asia ei ainakaan jää kiinni, jos tämän tason itsenäinen ajaminen päätetään joskus sallia.
Suosittelemme
Myös varustelussa on huima ero nykyautoihin verrattuna. Trinitystä tulee todennäköisesti saataville paljon vähemmän eri versioita, ja kaikkien mallien tekniikka on pitkälti identtistä. Erot syntyvät softamuutoksilla, jolloin eri varusteita voi tilata tai poistaa käytöstä älypuhelinsovelluksella kuukausi- tai vuosimaksullisten tilausten pohjalta. Tämän myötä myös tuotantokustannuksia saadaan laskettua, kun valmistusohjelmassa ei ole enää monia tekniikaltaan erilaisia malleja.
Trinityllä on tärkeä osa Volkswagenin Accelerate-nimisessä strategiassa. Sen mukaan yli puolet USA:ssa ja Kiinassa myytävistä Volkkareista pitäisi olla täyssähköisiä vuoteen 2030 mennessä, ja autojen lisäksi myös tuotantomenetelmissä keskitytään voimakkaasti digitaalisiin teknologioihin sekä softapuoleen. Kaiken tämän jälkeen on kuitenkin pakko kysyä, että mitähän mieltä perinteinen Passat-kuski mahtaa olla Volkswagenin tulevaisuudensuunnitelmista?