VW-konsernia ravistelleen päästöskandaalin jälkeen yritys panostaa voimakkaasti vaihtoehtoisiin voimanlähteisiin. Dieselin katkut halutaan häivyttää kuluttajien mielistä ennen kaikkea sähkömoottorin voimin. Volkkarilla on jo nyt mallistossaan pari täyssähköautoa, eli e-Golf ja e-Up. Ne on kuitenkin valmistettu perinteiseen polttomoottorikäyttöön suunniteltujen rakenteiden pohjalta, eli autoissa on jouduttu väistämättä tekemään kompromisseja mm. tavaratilan ja painon suhteen. Lisäksi niiden hintataso on varsin korkea vastaaviin bensa- ja dieselmalleihin nähden.
Niinpä Volkswagen suunnitteleekin sähköautoihin aivan omaa perusrakennetta, joka tunnetaan MEB-lyhenteellä. Se on modulaarinen polttomoottoriautoissa käytettävän MQB-pohjalevyn tavoin, eli samalle rakenteelle saadaan tehtyä hyvin erityylisiä autoja. VW esitteli jo vähän aikaa sitten vanhan hippibussin uudelleensyntymää enteilevän BUDD-e-konseptin, joka jalostetaan sähkökäyttöiseksi tuotantomalliksi noin vuoteen 2020 mennessä. Tämä kompakti tila-auto ei jää ainoaksi uudeksi sähkö-Volkswageniksi, koska MEB-perusrakennetta ollaan hyödyntämässä muihinkin sähköautoihin.
Merkin ison luksusmallin, eli Phaetonin seuraaja on todennäköisesti sähkökäyttöinen, mutta sitä saadaan odotella vielä useamman vuoden ajan. Australialainen Motoring-sivusto kertoi kuitenkin, että VW:n henkilöautoista vastaavalla johtaja Herbert Diessillä on muitakin sähköautosuunnitelmia. Hänen lempiprojektinsa on kuulemma MEB-pohjalevylle perustuva edullinen sähköauto, johon tavallisillakin tallaajilla on varaa.
Tämä auto kilpailisi markkinoille tullessaan mm. Chevrolet Boltin ja Tesla Model III:n kanssa, mutta olisi todennäköisesti niitä edullisempi. Volkkarin uudesta sähkömallista halutaan tehdä maailman ensimmäinen massatuotantona valmistettava sähköauto, ja tämän tavoitteen saavuttaminen vaatii myös alhaista hintaa. Niinpä saksalaisten projektista saattaakin tulla maailman halvin sähköauto. Jotta kustannukset saadaan pidettyä alhaalla, uudella sähkö-Volkswagenilla on paljon yhteistä tulevan Golfin sähköversion kanssa.
Tämä ei kuitenkaan koske ulkonäköä, koska edullisen sähkö-VW:n muotoilu on täysin erilaista kalliimpaan Golfiin verrattuna. Tällä hetkellä on vielä epäselvää, tuleeko autosta hatchback-mallinen vai porrasperäinen. Toimintasäde on sen sijaan jo selvillä. Autolla pitäisi kuulemma päästä vähintään 300 kilometriä yhdellä latauksella, mikä kuulostaa varsin mukiinmenevältä matkalta. Artikkelikuvassa näkyvän BUDD-e:n tuotantoversio ei siis jää Volkkarin ainoaksi pelkästään sähkökäyttöön suunnitelluksi malliksi.