Volkswagen suunnittelee maailman halvinta sähköautoa

VW-konsernia ravistelleen päästöskandaalin jälkeen yritys panostaa voimakkaasti vaihtoehtoisiin voimanlähteisiin. Dieselin katkut halutaan häivyttää kuluttajien mielistä ennen kaikkea sähkömoottorin voimin. Volkkarilla on jo nyt mallistossaan pari täyssähköautoa, eli e-Golf ja e-Up. Ne on kuitenkin valmistettu perinteiseen polttomoottorikäyttöön suunniteltujen rakenteiden pohjalta, eli autoissa on jouduttu väistämättä tekemään kompromisseja mm. tavaratilan ja painon suhteen. Lisäksi niiden hintataso on varsin korkea vastaaviin bensa- ja dieselmalleihin nähden.

Niinpä Volkswagen suunnitteleekin sähköautoihin aivan omaa perusrakennetta, joka tunnetaan MEB-lyhenteellä. Se on modulaarinen polttomoottoriautoissa käytettävän MQB-pohjalevyn tavoin, eli samalle rakenteelle saadaan tehtyä hyvin erityylisiä autoja. VW esitteli jo vähän aikaa sitten vanhan hippibussin uudelleensyntymää enteilevän BUDD-e-konseptin, joka jalostetaan sähkökäyttöiseksi tuotantomalliksi noin vuoteen 2020 mennessä. Tämä kompakti tila-auto ei jää ainoaksi uudeksi sähkö-Volkswageniksi, koska MEB-perusrakennetta ollaan hyödyntämässä muihinkin sähköautoihin.

-- MAINOS --

Merkin ison luksusmallin, eli Phaetonin seuraaja on todennäköisesti sähkökäyttöinen, mutta sitä saadaan odotella vielä useamman vuoden ajan. Australialainen Motoring-sivusto kertoi kuitenkin, että VW:n henkilöautoista vastaavalla johtaja Herbert Diessillä on muitakin sähköautosuunnitelmia. Hänen lempiprojektinsa on kuulemma MEB-pohjalevylle perustuva edullinen sähköauto, johon tavallisillakin tallaajilla on varaa.

Tämä auto kilpailisi markkinoille tullessaan mm. Chevrolet Boltin ja Tesla Model III:n kanssa, mutta olisi todennäköisesti niitä edullisempi. Volkkarin uudesta sähkömallista halutaan tehdä maailman ensimmäinen massatuotantona valmistettava sähköauto, ja tämän tavoitteen saavuttaminen vaatii myös alhaista hintaa. Niinpä saksalaisten projektista saattaakin tulla maailman halvin sähköauto. Jotta kustannukset saadaan pidettyä alhaalla, uudella sähkö-Volkswagenilla on paljon yhteistä tulevan Golfin sähköversion kanssa.

Tämä ei kuitenkaan koske ulkonäköä, koska edullisen sähkö-VW:n muotoilu on täysin erilaista kalliimpaan Golfiin verrattuna. Tällä hetkellä on vielä epäselvää, tuleeko autosta hatchback-mallinen vai porrasperäinen. Toimintasäde on sen sijaan jo selvillä. Autolla pitäisi kuulemma päästä vähintään 300 kilometriä yhdellä latauksella, mikä kuulostaa varsin mukiinmenevältä matkalta. Artikkelikuvassa näkyvän BUDD-e:n tuotantoversio ei siis jää Volkkarin ainoaksi pelkästään sähkökäyttöön suunnitelluksi malliksi.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeMotoring
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

40 lisäheppaa tonnilla – ABT Sportsline tarjoaa uutta tuning-boksia VW-konsernin 1.5 TSI -koneeseen

Saksalainen ABT Sportsline on tarjonnut VW-konsernin turbokoneita piristäviä virityksiä sitten ammoisen 1.8 T:n päivien. Nyt maineikas tuning-paja lanseerasi uuden...

Mersun hinnat alkaen -sähköauto esiteltiin – EQA on tehty GLA:n pohjalta

Jo pari vuotta markkinoilla ollut täyssähköinen Mercedes-Benz EQC on jäänyt kauaksi myyntimenestyksestä. Sähköautokauppaan yritetään nyt saada vauhtia huomattavasti edullisemman...

Teslan lataaminen osa 1: hidaslataus

Tesloilla on ajettu Suomessa kohta viidentoista vuoden ajan. Sähköautoilun murros on aiheuttanut runsaasti muutoksia auton lataamiseen, ja etenkin vanhempien...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.