Volkswagen suunnittelee maailman halvinta sähköautoa

VW-konsernia ravistelleen päästöskandaalin jälkeen yritys panostaa voimakkaasti vaihtoehtoisiin voimanlähteisiin. Dieselin katkut halutaan häivyttää kuluttajien mielistä ennen kaikkea sähkömoottorin voimin. Volkkarilla on jo nyt mallistossaan pari täyssähköautoa, eli e-Golf ja e-Up. Ne on kuitenkin valmistettu perinteiseen polttomoottorikäyttöön suunniteltujen rakenteiden pohjalta, eli autoissa on jouduttu väistämättä tekemään kompromisseja mm. tavaratilan ja painon suhteen. Lisäksi niiden hintataso on varsin korkea vastaaviin bensa- ja dieselmalleihin nähden.

Niinpä Volkswagen suunnitteleekin sähköautoihin aivan omaa perusrakennetta, joka tunnetaan MEB-lyhenteellä. Se on modulaarinen polttomoottoriautoissa käytettävän MQB-pohjalevyn tavoin, eli samalle rakenteelle saadaan tehtyä hyvin erityylisiä autoja. VW esitteli jo vähän aikaa sitten vanhan hippibussin uudelleensyntymää enteilevän BUDD-e-konseptin, joka jalostetaan sähkökäyttöiseksi tuotantomalliksi noin vuoteen 2020 mennessä. Tämä kompakti tila-auto ei jää ainoaksi uudeksi sähkö-Volkswageniksi, koska MEB-perusrakennetta ollaan hyödyntämässä muihinkin sähköautoihin.

Merkin ison luksusmallin, eli Phaetonin seuraaja on todennäköisesti sähkökäyttöinen, mutta sitä saadaan odotella vielä useamman vuoden ajan. Australialainen Motoring-sivusto kertoi kuitenkin, että VW:n henkilöautoista vastaavalla johtaja Herbert Diessillä on muitakin sähköautosuunnitelmia. Hänen lempiprojektinsa on kuulemma MEB-pohjalevylle perustuva edullinen sähköauto, johon tavallisillakin tallaajilla on varaa.

Tämä auto kilpailisi markkinoille tullessaan mm. Chevrolet Boltin ja Tesla Model III:n kanssa, mutta olisi todennäköisesti niitä edullisempi. Volkkarin uudesta sähkömallista halutaan tehdä maailman ensimmäinen massatuotantona valmistettava sähköauto, ja tämän tavoitteen saavuttaminen vaatii myös alhaista hintaa. Niinpä saksalaisten projektista saattaakin tulla maailman halvin sähköauto. Jotta kustannukset saadaan pidettyä alhaalla, uudella sähkö-Volkswagenilla on paljon yhteistä tulevan Golfin sähköversion kanssa.

Tämä ei kuitenkaan koske ulkonäköä, koska edullisen sähkö-VW:n muotoilu on täysin erilaista kalliimpaan Golfiin verrattuna. Tällä hetkellä on vielä epäselvää, tuleeko autosta hatchback-mallinen vai porrasperäinen. Toimintasäde on sen sijaan jo selvillä. Autolla pitäisi kuulemma päästä vähintään 300 kilometriä yhdellä latauksella, mikä kuulostaa varsin mukiinmenevältä matkalta. Artikkelikuvassa näkyvän BUDD-e:n tuotantoversio ei siis jää Volkkarin ainoaksi pelkästään sähkökäyttöön suunnitelluksi malliksi.

LähdeMotoring
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Hyundai Sonata – alkuvuosien kompasteluista vakavasti otettavaksi automalliksi

Sonata, tuo eteläkorealaisen autotehtaan toivo esiteltiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1985. Eteläkorealainen sonaatti vaikutti alkuun lyhyeltä, sillä parin ensimmäisen...

Tässä se nyt on – Gordon Murrayn T.50 kirjoittaa superautojen sääntökirjan uusiksi

Brittiläinen autonsuunnittelija Gordon Murray vaikutti yli parisenkymmentä vuotta Formula 1:ssä, jossa hän rikkoi rajoja, ja toteutti rohkeasti visioitaan. Keveys...

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...