Volkswagen tunnetaan parhaiten Golfin ja Passatin kaltaisista perusautoista, mutta merkin mallistoon on kuulunut erikoisempiakin menopelejä. Ensimmäisen sukupolven Golfin pohjalta tehty coupé Scirocco tuotiin markkinoille jo ennen Golfia vuonna 1974, ja toisen sukupolven malli seurasi perässä 1980-luvun puolella. Sen manttelinperijäksi esiteltiin vuosikymmenen loppupuolella Corrado, jonka kompastuskiveksi koitui liian korkea hinta.
Pystyperäiseksi hatchbackiksi muuttunut Scirocco teki paluun Volkkarin mallistoon vuonna 2008, ja auto on edelleen tuotannossa. Erikoisautojen tapaan sen myynnin parhaat vuodet ajoittuivat malli-iän alkupuolelle, ja viime aikoina Scirocco on kuulunut marginaalimallien joukkoon. Auton tuotanto lopetetaan pian vähäisen kysynnän vuoksi, mutta Sciroccoa ei olla kuitenkaan kuoppaamassa lopullisesti.
Volkswagenin tuotekehityksestä vastaava Frank Welsch paljasti nimittäin brittiläiselle Auto Expressille, että VW harkitsee Sciroccon tuomista takaisin sähköautona. Volkkari on parhaillaan kehittämässä MEB-nimistä perusrakennetta sähköautojaan varten, ja niistä ensimmäisenä tuotantoon saadaan Golfin kokoisen I.D:n tuotantoversio. Sen pohjalta saatetaan luoda myös sporttinen coupé, joka voisi saada jälleen Scirocco-nimen. Welsch kertoi, että VW haluaa panostaa jatkossakin tunnepitoisiin autoihin, ja pieni coupé olisi loistava lisä käytännöllisempien sähköautojen joukkoon. Volkswagen ei siis onneksi tyydy pelkkiin crossovereihin uusia niche-malleja kehittäessään.
MEB-perusrakenne tuo mukanaan erittäin tehokkaan tilankäytön polttomoottorin puutteesta johtuen, joten sähkö-coupéen saataisiin loihdittua ulkomittoihin nähden väljät sisätilat. Sähkövoimalinjan myötä myös muotoiluun saadaan uusia vapauksia, joista on annettu jo esimakua I.D.-koemalleilla. Sciroccon linjat seuraisivat todennäköisesti Volkkarin muita sähköautoja, mutta toki coupésta tehtäisiin niitä sporttisemman oloinen.
Muotoilulle löytyisi katetta myös pellin alta, koska auton R-sporttiversion sähkömoottoreista voitaisiin irrottaa yli 300 hevosvoiman kokonaisteho. Tässä mallissa olisi myös neliveto, joka pystytään toteuttamaan MEB-rakenteessa kahden sähkömoottorin avulla. Perusmalleissa tyydyttäisiin sen sijaan pelkästään taka-akselilla sijaitsevaan sähkömoottoriin, joka tuottaisi noin 170 hepan tehon. Toimintasäde olisi noin 300-600 kilometriä versiosta riippuen. Vaikka Scirocco on tarkoitus asemoida tulevaisuudessakin ajamisen hauskuutta tarjoavaksi sporttiautoksi, siihen tuodaan kuitenkin autonomisen ajamisen teknologiaa VW:n muiden sähköautojen tapaan. Viitostason täydellinen autonomiakaan ei ole poissuljettu Sciroccon elinkaaren aikana.