Volkswagen Scirocco muuttuu sähköautoksi

Volkswagen tunnetaan parhaiten Golfin ja Passatin kaltaisista perusautoista, mutta merkin mallistoon on kuulunut erikoisempiakin menopelejä. Ensimmäisen sukupolven Golfin pohjalta tehty coupé Scirocco tuotiin markkinoille jo ennen Golfia vuonna 1974, ja toisen sukupolven malli seurasi perässä 1980-luvun puolella. Sen manttelinperijäksi esiteltiin vuosikymmenen loppupuolella Corrado, jonka kompastuskiveksi koitui liian korkea hinta.

Pystyperäiseksi hatchbackiksi  muuttunut Scirocco teki paluun Volkkarin mallistoon vuonna 2008, ja auto on edelleen tuotannossa. Erikoisautojen tapaan sen myynnin parhaat vuodet ajoittuivat malli-iän alkupuolelle, ja viime aikoina Scirocco on kuulunut marginaalimallien joukkoon. Auton tuotanto lopetetaan pian vähäisen kysynnän vuoksi, mutta Sciroccoa ei olla kuitenkaan kuoppaamassa lopullisesti.

Volkswagenin tuotekehityksestä vastaava Frank Welsch paljasti nimittäin brittiläiselle Auto Expressille, että VW harkitsee Sciroccon tuomista takaisin sähköautona. Volkkari on parhaillaan kehittämässä MEB-nimistä perusrakennetta sähköautojaan varten, ja niistä ensimmäisenä tuotantoon saadaan Golfin kokoisen I.D:n tuotantoversio. Sen pohjalta saatetaan luoda myös sporttinen coupé, joka voisi saada jälleen Scirocco-nimen. Welsch kertoi, että VW haluaa panostaa jatkossakin tunnepitoisiin autoihin, ja pieni coupé olisi loistava lisä käytännöllisempien sähköautojen joukkoon. Volkswagen ei siis onneksi tyydy pelkkiin crossovereihin uusia niche-malleja kehittäessään.





MEB-perusrakenne tuo mukanaan erittäin tehokkaan tilankäytön polttomoottorin puutteesta johtuen, joten sähkö-coupéen saataisiin loihdittua ulkomittoihin nähden väljät sisätilat. Sähkövoimalinjan myötä myös muotoiluun saadaan uusia vapauksia, joista on annettu jo esimakua I.D.-koemalleilla. Sciroccon linjat seuraisivat todennäköisesti Volkkarin muita sähköautoja, mutta toki coupésta tehtäisiin niitä sporttisemman oloinen.

Muotoilulle löytyisi katetta myös pellin alta, koska auton R-sporttiversion sähkömoottoreista voitaisiin irrottaa yli 300 hevosvoiman kokonaisteho. Tässä mallissa olisi myös neliveto, joka pystytään toteuttamaan MEB-rakenteessa kahden sähkömoottorin avulla. Perusmalleissa tyydyttäisiin sen sijaan pelkästään taka-akselilla sijaitsevaan sähkömoottoriin, joka tuottaisi noin 170 hepan tehon. Toimintasäde olisi noin 300-600 kilometriä versiosta riippuen. Vaikka Scirocco on tarkoitus asemoida tulevaisuudessakin ajamisen hauskuutta tarjoavaksi sporttiautoksi, siihen tuodaan kuitenkin autonomisen ajamisen teknologiaa VW:n muiden sähköautojen tapaan. Viitostason täydellinen autonomiakaan ei ole poissuljettu Sciroccon elinkaaren aikana.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Tässä on pienoismallien Rolls-Royce – 1:8-kokoisen Cullinanin hinnat alkavat reilusta 15 000 eurosta

Rolls-Royce laajensi mallistoaan muutama vuosi sitten Cullinaniksi nimetyllä katumaasturilla. Siitä täytyy pulittaa verottomanakin yli 300 000 euroa, eli kyseessä...

Ford Cosworthin kuuluisa takasiipi sai innoituksen Punaisen Paronin lentokoneesta

Kukapa autohullu ei muistaisi Cossu-Eskon hurjaa kaksoistakasiipeä 90-luvun ralli- ja siviilimaailmasta. Harva kuitenkaan tietää, että siipiä piti alun perin...

Legendaarinen lyhytelokuva saa uuden tulkinnan – Charles Leclerc tykittää tänä viikonloppuna Monacon kaduilla Ferrari SF90 Stradalella

Ranskalaisohjaaja Claude Lelouchin C’était un rendez-vous vuodelta 1976 kuuluu alansa klassikoihin autohörhöjen piireissä. Nyt se saa uuden tulkinnan, jota...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...