Volkswagen patentoi ID. Buzzin lavaversion – täyssähköinen retro-pick-up saattaa päästä myyntiin asti

Volkswagenin retrohenkinen ID. Buzz tulee Suomessakin pian myyntiin. Tällä hetkellä autoa saa klassisen T1-esikuvan mukaisesti bussiversiona ja umpikylkisenä pakettiautona, mutta tulossa saattaa olla kolmaskin korimalli.

VW on nimittäin patentoinut lava-autoksi muutetun ID. Buzzin, jonka korin yläosa on katkaistu takaovien jälkeen. Tämän myötä auto olisi esikuvan termistöä noudattaen ”Doppelkabine”, eli tuplaohjaamon takana olisi vielä pieni lava. Volkswagenin patenttihakemuksessa käyttämä kuva on itse asiassa taustaa lukuun ottamatta sama, jonka merkki jakoi jo viime huhtikuussa Twitter-sivullaan World Design Dayn merkeissä.

Tuolloin VW kutsui kuvaa aiemmin julkaisemattomaksi luonnokseksi, joka oli syntynyt ID. Buzzin tuotekehitysprosessin aikana matkalla tuotantoautoksi. Vaikka patenttikuva ei ole välttämättä mikään tuotantolupaus, Volkswagen on ilmaissut aiemminkin mielenkiintonsa täyssähköistä pick-upia kohtaan. Volkswagen Group of American entinen toimitusjohtaja Scott Keogh sanoi vain muutama päivä ennen Twitter-kuvan julkaisua, että merkki oli aktiivisesti tutkimassa mahdollisuutta sähköisen lava-auton kehittämiseksi.

Sittemmin Keoghista on tullut pomo uudelle Scout-brändille, joka tuo sekä täyssähköisen pick-upin että katumaasturin USA:n markkinoille. Niiden seuraksi sopisi hyvin myös ID. Buzzin lavaversio urbaanimpaan makuun. Se istuisi mallistoon hienosti myös historian valossa, koska Volkswagenin kaikista pakettiautoista aina T6-sukupolveen asti on ollut saatavilla lavaversio umpikylkipakun ja bussimallien rinnalla.

Suosittelemme

Pian myyntiin tulevaa ID. Buzzia ja pakettimallista Cargoa vauhdittaa taka-akselille sovitettu sähkömoottori, joka saa virtansa 82 kWh:n akkupaketilta ja tuottaa 204 hevosvoiman huipputehon sekä 310 newtonmetrin maksimiväännön. Ensi vuonna tulossa on muitakin akkukokoja ja tehoversioita, joten toivottavasti myös korimallivalikoima laajenee jossakin vaiheessa pick-upilla.

LähdeCarscoops

Lue lisää