Amerikkalaisen monialayritys International Harvesterin tarjontaan kuului vuosikymmeniä sitten Scout-niminen maasturi, joka kilpaili samoista asiakkaista esimerkiksi Jeepin, Ford Broncon ja Chevrolet Blazerin kanssa. Tätä nykyä Scout-tuotemerkki kuuluu Volkswagenille, joka herättää klassikkomaasturin henkiin sähkön voimin.
VW on jo kertonut, että uudestisyntyneen Scoutin kaksi ensimmäistä mallia kehitetään yhteistyössä itävaltalaisen Magna Steyrin kanssa. Kyseessä ei ole mikään eilisen teeren poika maastoautojen maailmassa, koska sama firma on valmistanut pitkään esimerkiksi G-Mersut. Uusista Scouteista on nähty jo aiemmin tiisereinä muutamia piirroskuvia, ja nyt julkisuuteen päästettiin ensimmäinen tiiserivideo.
Videolla vahvistetaan myös, että ensimmäinen uusi Scout debytoi tulevana kesänä. Se jää kuitenkin vielä nähtäväksi, onko kyseessä jo lopullinen tuotantoauto vai vasta sitä enteilevä konsepti. Aiemmista tiiserikuvista ja nyt julkaistusta videosta käy ilmi, että uuden ajan Scout on varsin lyhyillä korinylityksillä varustettu kulmikas SUV tai maasturi, jota saa myös pick-upina. Modernista otteesta huolimatta mukana on myös aimo annos retrohenkeä Ford Broncon uuden painoksen malliin, ja toki esikuvana palvelee myös vuosina 1960-1980 valmistettu alkuperäinen International Harvester Scout.
Suuri ero löytyy kuitenkin tekniikasta, koska uuden ajan Scout keskittyy pelkästään täyssähköisiin autoihin. Vaikka Volkswagen toimii brändin omistajana, tekniikka ei tule aivan suoraan Wolfsburgin hyllystä. Scoutissa käytetään sen sijaan aivan omaa pohjalevyänsä, jossa maastokelpoisuus on etusijalla. Sähkömoottoreita saattaa olla kaksi tai kolme, ja nelimoottoriset versiotkaan eivät ole täysin poissuljettuja.
Oman maasturiperusrakenteen kehittäminen pelkästään Scoutia varten ei olisi VW-konsernin skaalausperiaatteiden näkökulmasta kovinkaan järkevää, ja niinpä saman perustekniikan ympärille saatetaan luoda muitakin autoja. Villeimpien huhujen mukaan Audi voisi saada saman perusrakenteen pohjalta oman maasturinsa haastamaan pikapuoliin tulossa oleva täyssähköinen Mercedeksen G-luokka, mutta minkäänlaista vahvistusta näille tiedoille ei ole saatu VW-konsernin suunnasta.