Volkswagen GTI tekee paluun tulevaisuuteen – onko tässä vihdoinkin myös bensapäille sopiva sähköauto?

Tämän hetken sähköautojen suurin ongelma monen autoentusiastin silmissä on se, että ne ovat kovin hajuttomia ja mauttomia kodinkoneita vaikka suorituskyvystä ei olekaan pulaa. Autointoilijoidenkin makuun sopivia sähköautoja alkaa kuitenkin lähivuosina putkahdella monilta eri valmistajilta.

Hyvä esimerkki tästä on Volkswagen, jonka nykyinen ID-mallisto ei taida saada kovinkaan monen autofanin sydäntä sykkimään. GTX-brändätyt sporttimallitkin ovat pohjimmiltaan vain hieman suorituskykyisempiä nelivetoversioita tavanomaisisista sähkö-crossovereista, joten polttomoottoripuolen ikonisen GTI-brändin kaltaisesta sädekehästä saadaan vain haaveilla. VW on ilmeisesti itsekin tiedostanut ongelman, ja GTX-tunnus saattaa kadota sähköautoista jo lähivuosina.

Kuva: Volkswagen

Sen tilalle tulee jotakin paljon parempaa, eli sähköaikaan siirretty GTI. Volkswagenin uusi johto on parhaillaan paikkailemassa Herbert Diessin valtakaudella tehtyjä pahimpia virheitä, ja saksalaismerkin uuteen suuntaan otetaan vahvoja vaikutteita VW:n hyväksi havaituista menestysmalleista. Keväällä julkisuuteen tuotiin tulevaa ID.2:ta enteilevä tutkielma, joka näytti olevan jo hyvin lähellä tuotantomallia. Autossa oli sen verran tuttua ilmettä Wolfsburgin ikonisesta bestselleristä, että tuotantoauton nimeksi on povattu monissa yhteyksissä ID. Golfia.

Juuri ovensa avanneessa Münchenin autonäyttelyssä estradille tuotiin puolestaan saman konseptin sporttiversio, joka on nimetty ID. GTI Conceptiksi. Kyseessä on käytännössä tulevaisuuden täyssähköinen Golf GTI, jota voidaan odotella markkinoille vuonna 2026, eli vuotta uuden ID.2:n perusmallien jälkeen. Volkswagenin uuden päämuotoilija Andreas Mindtin käsialaa oleva luomus on tulevaisuuden sähköinen hot hatch, joka kumartaa kuitenkin hienosti myös klassisten esikuviensa suuntaan.

Kuva: Volkswagen

Niinpä ikonisia GTI-kirjaimia on viljelty ympäri autoa, ja maskin alareunaa koristaa luonnollisesti ikoninen punainen raita. Etupuskurin ilmanottoaukosta löytyy puolestaan Golf GTI:n viidennessä sukupolvessa lanseerattua hunajakennokuviota, kun taas lokasuojanreunojen mustat levikkeet vievät ajatukset ykkös- ja kakkoskorisen Golf GTI:n suuntaan. Myös 20-tuumaisten vanteiden design on ilmiselvästi napattu ykköskoppaisen GTI:n peltivanteista. Sähkösportin peräpää viimeistellään nykyisen Golf GTI Clubsportin kaltaisella kattospoilerilla ja takapuskurin alle sijoitetulla massiivisella diffuusorilla, jonka tuntumasta on kuitenkin turha etsiä pakoputkenpäitä.

Kuva: Volkswagen

Sisustaa koristaa ykköskorin Golf GTI:stä inspiraationsa saanut sporttiratti, ja istuinten Jack-e-niminen verhoilukangas toistaa klassikkomallien raitoja. Kuskin ja etumatkustajan penkkien selkänojissa on puolestaan ledien voimin sykkivät ”sydämenlyönnit”, jotka kertovat milloin auto on lukittu. Lisäksi keskikonsolin valintakiekko on saanut pintaansa klassikkomalleista tuttua golfpallomaista pintaa, ja pylpyrällä pääsee säätämään ajomoodeja sekä digitaalinäyttöjen ulkoasua. Jos päälle napsauttaa Vintage-moodin, ruutujen ulkoasu muuttuu ykköskorin Golf GTI:n facelift-mallin kaltaisiksi.

Suosittelemme

Kuva: Volkswagen

GTI Experience Control -nimisellä pylpyrällä sähköautoon saa myös loihdittua syntetisoituja versioita takavuosien GTI-ikonien, kuten alkuperäisen vuoden 1976 mallin tai kymmenen vuotta uudemman kierrosherkän 16-venttiilisen Golf GTI:n ohjauksesta, äänimaailmasta sekä moottorien luonteesta feikkejä isommalle vaihtamisen ääniä myöten. Tekniikasta ei anneta vielä tarkempia tietoja, mutta auto on esikuviensa tavoin etuvetoinen ja pitoa kohentaa etuakseliston lukko. Potkua pitäisi olla enemmän kuin ID.2:n perusmalleissa, joissa niissäkin voi olla jopa 231 heppaa ainakin viime kevään tutkielman perusteella. Sähkö-GTI:n hintataso jää vielä nähtäväksi, mutta perusmallin alkaen-hinta pyritään painamaan noin 25 000 euroon.

Kuva: Volkswagen
Kuva: Volkswagen
LähdeCarscoops

Lue lisää