Volkswagen esitteli uuden pistokehybridin – Touareg R on yli 460-hevosvoimainen SUV-järkäle

2000-luvun alussa markkinoille tuotu VW Touareg on tätä nykyä edennyt kolmanteen sukupolveensa. Pari vuotta sitten myyntiin tulleen ison katumaasturin valikoima täydentyy nyt R-huippuversiolla, joka on pistokehybridi.

Geneven autonäyttelyssä noin viikon päästä nähtävä uutuus on Volkkarin R-sporttibrändin ensimmäinen hybridi, joka liittyy mm. Golf ja Passat GTE:n seuraan saksalaismerkin mallistossa. Kookkaan SUV:n bensakoneena palvelee kolmilitrainen V6 TSI, josta irtoaa jo yksinään muhkeat 340 hevosvoimaa. Touareg R:ssä lisäpotkua ammennetaan vielä 136 hepan tehon tuottavasta sähkömoottorista. Kokonaistehoksi kerrotaan hulppeat 462 hevosvoimaa, ja maksimivääntöä riittää tasan 700 newtonmetrin verran.





Toisin kuin Volkswagenin muut pistokehybridit, uusi Touareg R on nelivetoinen polttomoottorisisartensa tavoin. Vaihteistona palvelee kahdeksanpykäläinen automaatti, ja keskitasauspyörästön lukko toimii jakolaatikkona. Molemmilla voimanlähteillä huippunopeus on rajoitettu perinteiseen saksalaistyyliin 250 km/h:n lukemaan, kun taas pelkällä sähköllä pääsee parhaimmillaan 140 km/h:n vauhtia. Tavaratilan lattian alle sijoitettu 14,1 kWh:n akku mahdollistaa parhaimmillaan 43-48 sähköisen toimintasäteen, mikä alkaa olla jo vähän niukka lukema nykypäivänä. Lohtua saadaan kuitenkin kiihtyvyydestä, koska täydellä teholla auton pitäisi ehtiä noin viidessä sekunnissa satasen nopeuteen.

Kuskin valittavana on puhdas sähkömoodi sekä bensa- ja sähkömoottorin optimaaliseen yhdistelemiseen tähtäävä hybridiasetus. Kuljettaja pystyy myös säätämään akkujen lataamisen tasoa, jolloin bensa-V6 toimii parhaimmillaan generaattorina ja energian talteenotto jarrutuksissa maksimoidaan. Ajomoodien joukkoon lukeutuvat myös Eco, Comfort, Normal, Sport ja Individual sekä erityiset maasto- ja lumiasetukset.

Jos lisävarustelistalta ruksii vielä maastoajopaketin, autoon tulee pohjan lisäsuojien ohella pitoa soralla ja hiekalla parantavat ajomoodit. Touareg R:n vetokyvyksi kerrotaan mukavat 3,5 tonnia, ja monien turvavarusteiden joukkoon kuuluu myös peräkärryavustin. Ison SUV:n ulkonäkö on kuitenkin kaukana työkalumaisuudesta. Sporttihenkeä luodaan R-tyylisillä puskureilla isompine ilmanottoaukkoineen, ovien alareunojen koristeilla sekä tehostevärinä käytetyllä kiiltävän mustalla mm. sivuikkunalistoissa, peilinkoteloissa ja maskissa.

Tummaa sävyä löytyy myös ledivalojen umpioista sekä Braga-nimisistä 20-tuumaisista vanteista. Tarjolla ovat myös 21-tuumaiset Suzukat ja 22-tuumaiset Estorilit, kun taas värikarttaa kaunistaa pelkästään R:ään tarjolla oleva Lapiz Blue -metallisininen. Sisustaa on puolestaan höystetty R-brodeerauksilla ja kontrastitikkauksilla varustetuilla nahkajakkaroilla, uudella nahkaratilla sekä alumiinia ja kiiltävän mustaa yhdistelevillä koristeilla.

Vakiovarustelista on muutenkin varsin kattava, koska 12-tuumaisesta digitaalimittaristosta, tietoviihdejärjestelmän 15-tuumaisesta näytöstä, nelialueilmastoinnista, matriisiledeistä ja panoraamakatosta ei peritä lisähintaa. Lisävarustelistalta löytyvät puolestaan mm. Dynaudion äänentoistojärjestelmä, pimeänäköjärjestelmä ja Volkswagenin Travel Assist -systeemi. Touareg R:n myynti alkaa todennäköisesti lähikuukausina, mutta Suomeen tulosta ja hinnoista ei ole vielä mitään tietoa.



LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.